Gå til innhold

Litt hjelp rundt dette med projektor?

Anbefalte innlegg

Se der ja. Scrollet ikke langt nok ned på første linken din til å finne de.

Chief virker å være det jeg er ute etter, men det er det ikke rom for under mitt budsjett dessverre. 1099 for projektorfeste, 500 for takplate og 1199 for justerbar søyle.

Har et øye med finn angående takfester også, men vurderer sterkt å bare kjøpe dette fra Benq

https://www.komplett.no/product/807925/lyd-bilde/projektorer/oppheng/benq-projektoroppheng-cm00g3#

127mm-577mm

Er jo egentlig nøyaktig hva jeg er ute etter. Om projektoren kommer for lavt grunnet plassering av lerret så kan den veldig enkelt justeres nesten helt oppunder taket når den ikke er i bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten. Er der noe spesielt jeg må tenke på når det kommer til nødvendige kabler? HDMI og strøm. Gode tips til hvor jeg finner dette billig og riktig lengde? Vil helst unngå å måtte ut med 2000 kroner ekstra for å få nødvendige kabler på plass.

Trenger også en HDMI 1-2 splitter så jeg kan få samme signal fra reciever til både tv og projektor, så tar gjerne i mot tips her også.

Og sist men ikke minst. Lerret. Er det bare å kjøpe Elite Screen som er det rimeligste jeg finner på prisjakt? Ser at lerret i spenn gir best bilde, men det har jeg jo kommet frem til at ikke er aktuelt på nåværende tidspunkt da jeg må ha lerret jeg trekker ned.

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar

Tenkte på en ting.

Lerret i spenn gir jo det beste bilde, men lerrerammet er jo beregnet for å henge på vegg.

Noen som har vært borti slike lerret som er takmontert? En form for hengsler som gjør at når det ikke er i bruk så vippes det opp i taket, og vippes ned når det skal brukes? De bygger jo ikke spesielt mye i dybden og burde sånn sett ikke være direkte skjemmende når det henger flatt under taket.

Ser silver ticket sine rammelerret får mye skryt i forhold til pris. Må monteres selv, men basert på videoer burde det ikke være veldig vanskelig.

Kun lerret og nødvendige kabler som gjenstår nå før bestilling legges inn :)

Lenke til kommentar

Tenkte faktisk på samme tingen når du tok det opp. Det burde være mulig å lage det slik at det er nedfellbart fra tak og at det har samme farge som taket når det "ligger" mot taket og ikke er i bruk. Laget et rammelerret selv av en Huntonit-plate og da solgte de også en dimensjon som var større enn den jeg kjøpte.  Det fungerte kjempebra med sprøytemalt Lady 04 glans etter en omgang med grunning først. 04 glansgrad gir nesten ikke refleks, så det gir ikke hotspots. Malingen trenger nok å utvannes en del før du får den sprayet. Jeg tonet ned fargen litt siden PT-AE700 ikke hadde det beste sortnivået, men det trenger neppe du å gjøre (fikk den blandet ned til 2200). Jeg hadde det på vegg så jeg stivet det opp i bakkant. Du må vel lage et bedre opplegg der siden baksiden blir synlig. Det er jo bare å krokfeste det og hengsle det med mindre du lager et fancy system. Du må i alle fall tenke igjennom det så det ikke plutselig faller ned eller deiser i TV'en din.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Ja det er i teorien ikke noe magi som skal til. To hengsler i tak med et lite rørstykke i hver av dem for å få lerret ned i ønsket posisjon. Litt usikker hvordan det bør gjøres på en bra måte for å få det til å henge når det kommer opp uten å måtte opp på en stol hver gang en skal løfte og senke det.

Baksiden kan jo dekkes med en plate som en maler i samme farge som taket, evnetuelt noe stoff eller noe en dekker bakplaten med.

En slikt lerret veier vel fort en 17-18 kg med fester og alt, så en skal være 100% sikker på at det henger godt i taket. Vil ikke risikere å få 18 kg i hodet!

Det får bli ett fremtidig prosjekt denne løsningen, så får det blir nedtrekkbart lerret nå i starten. Tror det blir Elite Screen sitt. Koster ikke så mye og burde være en grei start.

Lenke til kommentar

Her er forøvrig noen som har hent opp på samme måte som jeg tenkte.

http://www.avsforum.com/forum/110-diy-screen-section/1170037-swing-up-fixed-frame-screen-altenative-pull-down.html

Silver Ticket er ca 3 cm i dybde, så det vill ikke ikke bli spesielt skjemmende når det henger oppunder taket.

Nei, jeg får begynne med projektor og vanlig lerret, så om det viser seg at denne overtar for tv i de fleste situasjoner så får jeg gå til innkjøp av rammelerret og salg av tv.

Lenke til kommentar

To siste spørsmål før jeg kjøper:

Lerret:

Har det noe å si om jeg kjøper Anderson, Elite screen eller Kingpin? Er her snakk om vanlig manuelt lerret.

Kabler:

Kan jeg kjøpe hva som helst av HDMI kabler, eller er det utvalgte modeller som klarer 3D og 1080p over lengre strekk?

For eksempel denne i hvit?

http://www.prisjakt.no/product.php?p=991463&gclid=CjwKEAiAk7O0BRD9_Ka2w_PhwSkSJAAmKswxfZbsyOTUvV0rZ9phdmSVnq3kOlYdRUV2A_gMLrFItBoCwW_w_wcB

Antar at jeg må ha en lengre strømkabel enn den som følger med. Noe spesielt å tenke på her, eller er det samme  type som brukes til pc?

Lenke til kommentar

Det jeg husker å ha lest er at Blu-ray 3D krever HDMI v1.4 kabel, du får sjekke om det stemmer.

Jeg bruker SUPRA HDMI High Speed V2.0 cable(10m).

Signal Bandwidth 1100MHz.

Color Depth 48 bit/px

https://www.komplett.no/product/431773/lyd-bilde/kabler/hdmi-kabler/supra-high-speed-hdmi-kabel-10m

Strømkabel til projektor bruker jeg en 10m som denne:

https://www.komplett.no/product/349310/datautstyr/kabler/strmkabler/strmkabel-pc-mjord-10m

Har du funnet ut hvor lang HDMI kabel du trenger?

Elite screen vegg/takfeste er egentlig tiltenkt Elite lerret, se bilde.

post-210502-0-90901900-1452099351_thumb.jpg

Endret av JetzBullet
Lenke til kommentar

Nei har ikke målt opp nøyaktig enda. Velger jeg flat hdmi kabel lar jeg den gå korteste vei til projektor uten noen form for kabellist. 

Blir det rund kabel går den vel langs list, for så å gå i kabellist eller noe sammen med strømkabel ut til projektor. Må ta nøyaktige mål på dette senere i dag tenker jeg.

Feste til Elite Screen blir nok dette for å komme ut forbi tv.

Blir det annet lerret blir det selvsagt feste som passer til lerret. Først må jeg vite om det blir Elite Screen eller annet merke. Ser at det er veldig begrenset med 110" lerret om jeg ikke velger elektrisk.

Antar at det er 16:9 lerret som gjelder for filmer og spilling? Eller velger en annet lerret og har hvite områder over og under bilde?

Noen som kan komme med en konkret anbefaling av lerret? Både med hensyn til farge på lerret og ikke minst merke.

Får jeg noe mer med å kjøpe DreamScreen eller Kingpin fremfor å kjøpe Andersson av 108" lerret?

Lenke til kommentar

Vet det var det 12" feste du ville ha, men det var opphengsfeste til Elite lerret jeg siktet til på bildet.. My bad..

Ikke alle projector screens har dette opphengsfeste vettu.

16:9  lerret ja.

Gain 1.1 er vel ganske standard tror jeg..

Jeg liker godt at det er svart "ramme" rundt bildet.

post-210502-0-24585400-1452106461_thumb.jpg

Hvilken projektor har du valgt nå da?

Bor du i Bergen kan jeg sponse en SUPRA HDMI High Speed v2.0 (8m) kabel til prosjektet ditt :thumbup:

Bestilte feil lengde da jeg kjøpte Optoma HD25-LV for en god stund tilbake.

Dustin.no ville ikke la meg bytte den da jeg hadde åpnet pakken men ikke ta den i bruk.

Jeg trenger ikke den HDMI kabelen, men det gjør du hvis 8 meter holder :)

Send meg PM om du har brukt for den.

Endret av JetzBullet
Lenke til kommentar

Haha, ja da er jeg med. Var jo faktisk hvordan opphenget var jeg lurte på så bildet var midt i blinken. La bare merke til at det var et annet feste uten å tenke mer over det.

Skal få tatt mål i morgen. Om 8 m er nok tar jeg i mot med glede :)

Jeg har kjøpt Benq W1110 sammen med takfeste jeg linket til tidligere. Det ga mye rom for justeringer i høyden, fra 12-57cm.

Prøver å finne ut hva lerret jeg skal gå for nå. Siden jeg har ganske lys stue med mye vinduer tror jeg at grå er det optimale, bortsett fra på 3D der jeg bør ha hvit. Slik jeg har forstått det så er hvitt best for mørke rom, mens grått er best for lyse rom.

Videre så bør en ha elektrisk for å unngå missforming som kommer over tid ved å trekke ned lerret fra samme punkt hver gang. 

Så jeg ser nå etter grått lerret, elektrisk eller manuelt til en grei sum. Blir projektor brukt som hovedskjerm her i huset, også til å se vanlig tv så går jeg over til rammespent lerret. 

Har funnet tre lerret som jeg nå vurderer. Gain 0,8/1,0/1,1

1,1 virker å være standard på hvite lerret. De to andre lerretene jeg vurderer er Gain 0,8 og 1. Men hvor mye utgjør dette? Hvor lyst skal et rom være for gain 0.8 og hvor mørkt skal et rom være for gain 1,1? 

Noe lerret er det opplyst om ekstra "dropp" på toppen av lerret. Dette gjør det jo enda enklere å justere riktig høyde når en har 50 cm ekstra å gå på. Er dette noe som alle lerret har kanskje?

Fra nå av tror jeg at alle nye kjøp må gjøres i ferien. Tar jo så mye tid når noe nytt skal i hus.

Lenke til kommentar

Imho funker bare 3D bra på kino. Har enda igjen å finne et system jeg synes er bra for hjemmebruk, så det er noe jeg neppe hadde vektlagt høyt, med mindre du virkelig liker det.

Du kan jo tone ned lerret om rommet er lyst, men vær forsiktig så du ikke toner det ned for mye. Med de dimensjonene du opererer med bør du ha nok lys. Du kan jo be om lerretprøver og teste litt før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar

Med hvite vegger og hvitt tak så tror jeg at jeg velger gain 1 fremfor gain 1.1 Det kan vel uansett ikke være SÅ stort forskjell på de to?

3D står ikke på prioriteringslisten min, men det er flere her i hus som vil synes at det er en artig funksjon på stort lerret, så jeg må ha det litt i bakhodet når det først er tilgjengelig.

Det er også en mulighet å montere i tak ca 30 cm ut fra vegg, forutsatt at lerret har nok duk i overkant av bilde til at jeg får det langt nok ned.

I grunn står valget mellom veggmontert 106-110" eller takmontert 110-120".

På Prisjakt så er der mange brukererfaringer på Kingpin, men også Elite Screen og DreamScreen ser ut til å være populære.

Lenke til kommentar

Jeg har langt på vei bestemt meg nå. Det blir gain 1 lerret jeg går for, og siden jeg bør ha grått lerret grunnet hvite vegger/tak så står jeg igjen med DreamScreen V2 Dynagrey. Etter en samtale med avshop og hifiklubben så var det ikke lengre tvil om at jeg må ha grått lerret grunnet farge på vegger og tak her i stuen.

Neste på listen koster 1300 mer og er Grandview Fantasy Master Grey.

Hadde hvitt lerret vært det optimale hadde jeg nok vurdert å gå for et motorisert lerret, men de er det få av i grått innenfor mitt budsjett.

Ellers leker jeg litt med tanken med å bytte plass mellom tv/stereo og sofa. Da slipper jeg gjenskinn i tv fra vinduet, men mister en del lys inn i stuen da en 55" vil blokkere deler av vinduet. Spørs om dette blir veldig godt mottatt fra min samboer, så jeg får sende henne på vennine kveld eller noe og gjøre forflyttningen da :D

Edit: Da er lerret bestilt. Viser seg at Dreamscreen er på januartilbud, og derfor prisen på 1499. Så får jeg finne en måte å bygge det ut i fra vegg når det er på plass og jeg ser hvordan feste på det er. Da er jeg nesten i mål, heldigvis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg håper det. Jeg måtte litt ned på skjerm i fra hva jeg helst kunne tenkt meg, men har valgt 6" mer enn de 100" jeg så for meg fra start av.

Gleder meg ihvertfall som en unge til å få det opp å gå, se første filmen, og ikke minst slenge bena på bordet og fyre i gang xbox one )

Noen gode tips på veien når det kommer til montering av projektor og lerret? 

Lenke til kommentar

Her er mitt tips når det gjelder montering av PJ, samt lerret:

1. Få med deg en kompis til å hjelpe, lurt å ha 2 stk gardintrapper.

2. Heng opp lerret først. Husk vater, slik at du ikke får bølger i lerret, dette kan skje hvis du henger opp lerret skjevt.

3. Monter takfeste på PJ, koble PJ til strøm så Power on. Hold PJ opp mot taket, sikt inn slik at PJ fyller ut bildet på lerret.

Merk så av med tusj eller penn hvor skruene til takfeste skal være i taket, bor så hull til skruene, monter så PJ.

Bingo :thumbup:

Så du har tenkt å snu stuen. Lurt å sende fruen vekk ja..

Kjøp henne noen roser, samt vin.. Når hun kommer hjem gir du henne dette, skru på PJ i beste sendetid for Hotel Cæsar og ALT er tilgitt. Faren med dette er at du ikke slipper til med spilling fordi fruen har fått dilla på big Picture..

Ditt budsjett var kr 5000ish, hvor mye har du komt opp i nå?

Lenke til kommentar

Huff, vet ikke om jeg tørr å regne på det :p Planen var 5000 på brukt eller 7000 på nytt.

Demo/billigkroken projektor hos komplett: Benq w1110 til 8045 med frakt 

Lerret på januarsalg: DreamScreen V2 106" hos avshop til 2100 med frakt

Takfeste: Benq originalt takfeste: Nytt på finn til 650 inkludert frakt

Nødvendige ledninger ca 500 kroner

Totalt 11295

Så dyrt ble det, og langt over budsjettet. Jeg kunne fint gjort dette billigere. Jeg kunne spart inn 500 ved å velge Benq w1070, eller 2500 ved å velge Optoma HD141X. Jeg kunne spart 600 på å kjøpt Elite Screen lerret, men da ville jeg ikke fått grått. Med andre ord kunne jeg kjøpt alt nytt for 1100-3500 kroner mindre, og da hadde jeg ikke vært så langt i fra budsjettet mitt på 7000.

Å kjøpe brukt ville i de fleste tilfeller blitt en projektor uten garanti. Lerret er vanskelig å kjøpe brukt om en ikke kan hente selv. Så lerret måtte jeg kjøpt uansett, takfeste også grunnet mine krav til justering. Jeg har fulgt med en del på finn, og Benq w1070 legges ut for 5-6000, så 4700-5700 er realistisk pris her. W1070+ har ikke vært like mange av, men de som har blitt lagt ut har vært til 6500-7500, så 6200-7200 er realistisk pris her. Disse går kjapt på finn, spesielt w1070.

I bunn å grunn så tror jeg at jeg hadde blitt strålende fornøyd når alt var montert om jeg hadde valgt Optoma HD141X eller W1070 brukt for 2-3000 mindre totalt. Jeg føler likevel at jeg har fått gode priser på det jeg har kjøpt og sitter igjen med følelsen av at jeg har gjort en god handel :) 

Takker for tips. Tror kanskje din måte er raskere enn hva jeg planla :)

Den har jo kasteavstand på 2,7-3,5 meter med 106" lerret. Gir det noen fordeler med kort/lang avstand? Greit å vite hva jeg bør prioritere når jeg må velge frem eller bak for å treffe stender til PJ feste. Aldri om jeg er så heldig at kastavstand på 3,1 meter treffer der stender er :p

Lenke til kommentar

Komplett.no kan sikkert skaffe lampe til PJ din, hvis ikke kan du kontakte BenQ-Norway.

Skifte Lampe kan du skifte selv.

På min PJ må jeg skru av en skrue på lokket for å komme til lampen, så 2 stk skruer til å løsne lampe.

På lampen er det et lite håndtak som vippes opp slik at lampe kan trekkes ut, ikke få fettmerker på lampe(VIKTIG!!).

Hvordan det gjøres på din PJ står sikker i brukermanualen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...