ProphetSe7en Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Jeg ønsker å få på plass projektor i stuen med motorisert lerret. Planen er at dette skal komme ned i forkant av tv når en skal se film/serier/sport eller spille fifa/bilspill med kompisgjengen, så får tv vise tradisjonelle sendinger som barne-tv og den slags. Men har funnet ut at dette er ikke helt rett frem slik jeg hadde ønsket. Størrelse på lerret/bilde. Er der noe anbefalt størrelse ut i fra sitteposisjon? Veldig dumt om jeg går for 100" og dette viser seg å være for lite når alt er kjøpt og montert. Hvor langt i fra lerret må projektor henge for å få ønsket størrelse? Finnes der noen sider som har denne infoen lett tilgjengelig for ulike projektorer? Noen generelle tips dere har å komme med til en som kjøper for første gang? Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Hei. Hvor stort er rommet projektor skal være i(bredde/lengde/høyde)? Hvor mye hadde du tenk å bruke på projektor? Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 3. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Projektor skal inn i stuen. Rommet er todelt der det går en murvegg på 80cm ut fra veggen der projektor skal vise bildet. Delen jeg skal ha projektoren på er bxdxh330x480x260. Da jeg har tv og tvbenk og høyttalere på samme vegg så vil jeg tro at jeg må ca 40 cm ut i fra vegg, med mindre lerret kommer for høyt opp da grunnet tvbenken. Bakveggen består av vinduer, men her er det både persienner og lystette gardiner. Noe budsjett har jeg ikke satt enda, men følger med på finn og diverse bruktmarked. Ser Benq W1070 fikk mye skyt tidligere, og burde være mulig å finne til 4000 på finn. Prøver å lese meg opp på hvilke projektorer som er bra, men er mye å velge mellom ser jeg. Har ikke behov for det nyeste og beste, så håper å kunne finne noe bra på finn. Endret 3. januar 2016 av PhilosopherSe7en Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Hvor langt sitter du fra tv i dag? Du har nesten like stort rom som meg (B)300x(L)550x(H)210 pga skråtak, projektor med takfeste. Jeg har 100" lerret. Sitter ca 3,5 meter fra lerret, som jeg mener er minimum. Siden du skal game ville jeg sett etter en DLP projektor med lav inputlag. Kjøpe brukt ville jeg ikke gjort fordi du vet ikke når pære kan ryke(disse koster litt), samt at kulelager på fargehjulet kan ryke.. Skjer det er projektoren søppel. Denne koster ikke mye, har masse lumens(3000), samt inputlag på 17ms som er knallbra for projektor til spilling: https://www.komplett.no/product/822325/lyd-bilde/projektorer/hjemmekino/optoma-3d-dlp-projektor-hd141x Review: http://www.projectorreviews.com/optoma/optoma-hd141x-projector-review/ Lerret som jeg bruker er manuelt: https://www.komplett.no/product/582238/lyd-bilde/projektorer/lerret/elite-screens-100-manuelt-lerret Ville heller satset på den da motorisert lerret er svindyre, men kanskje brukt hadde vært noe.. Her har du en projektor kalkulator for å finne rett avstand til lerret: http://www.projectorcentral.com/Optoma-HD141X-projection-calculator-pro.htm Endret 3. januar 2016 av JetzBullet Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 3. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) I dag er sofa trukket helt i bakvegg, men har vurdert å trekke den litt frem fra vegg for å få på plass bakhøyttalere igjen. Ikke noe er avklart der enda, så enn så lenge sitter ganske nært bakveggen, ca 4 meter fra der lerret vil komme vil jeg tro. Ser på den du linker til. Ikke veldig gunstig med hensyn til avstand fra lerret synes jeg om jeg tolker tallene riktig. Her ser Benq w1070 ut til å være langt enklere å plassere? Litt redd det blir for høyt under taket til å feste lerret der, at bildet kommer for høyt opp i forhold til hva som er anbefalt. Her burde jeg vel helst hatt lerret på vegg for å få riktig høyde, noe som kan bli vanskelig her. Er du fornøyd med 100", eller føler du at du kunne hatt større? Endret 3. januar 2016 av PhilosopherSe7en Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Kastelengde er på 3.4meter med 100" lerret takmontert projektor ifølge kalkulator, ikke så gale det vel? Offset er alltid litt kluss.. men med litt planlegging og justerbar(opp/ned) takfeste til projektor går dette bra. Takfeste®: https://www.komplett.no/category/10350/projektorer?subcategory=10505_Oppheng Lerretfeste vegg/tak: https://www.komplett.no/product/582198/lyd-bilde/projektorer/tilbehr/elite-screen-12-veggtakbrakett-hvit https://www.komplett.no/product/582202/lyd-bilde/projektorer/tilbehr/elite-screen-6-veggtakbrakett Selvfølgelig kan du gå for større lerret, men da blir kastelengde lengre. Jeg hadde 90" før så gikk jeg opp til 100" lerret, kjempefornøyd med det. Ja BenQ W1070 er enklere å plassere enn Optoma, men BenQ koster da mer ny. Endret 3. januar 2016 av JetzBullet Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 3. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Ja ser at benq er noe dyrere, men at de har gått på kampanjer til 5k. Får lete litt rundt og se hva jeg finner, lese litt tester osv. Er der noe mål som er anbefalt vedrørende plassering av lerret i høyden ut i fra størrelse og sitteposisjon? Med tanke på høyde under tak bør jeg vel kanskje plassere projektor på bakvegg fremfor å ha den hengende et godt stykke ned i fra taket? Noen projektorer kan vel henge skrått uten at det gjør noe, mens andre må vel henge slik at de sender bildet horisontalt mot lerret? Endret 3. januar 2016 av PhilosopherSe7en Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Det er vel her BenQ W1070 har sin styrke, endel mer plasserings vennlig. Hvordan og hvor mye kan jeg ikke svare på da jeg har holdt meg til Optoma sine projektorer. Kanskje AV-Forum er et bedre sted å spørre? Mitt lerret er ca 54cm over gulvet, mest behagelig for meg. her er et dårlig blide av oppsettet: Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 3. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2016 Avforum.no er dødt dessverre. Tror det blir veggfeste til lerret som du linket til lengre oppe her. Det bygger ca 30 cm ut i fra vegg, noe som gjør at det skal være mulig å få det i forkant av tv når lerret skal brukes. Når det gjelder takfeste så må jeg nok gå for noe slikt. https://www.komplett.no/product/836104/lyd-bilde/projektorer/oppheng/iiglo-projektoroppheng-p200b Hadde et håp om å unngå det da jeg synes det ser langt bedre ut når projektor henger helt oppunder taket, noe det ikke kan gjøre her om jeg vil ha lerret i en behagelig synsvinkel. Jeg får vel begynne med projektor, ta direkte på vegg for å finne ut hva størrelse som er best her hjemme, så kjøpe lerret når det er gjort. Det blir nok et sted mellom 100" og 120". Plassering av projektor i forhold til lerrets høyde, hvordan har du gjort det der? Hvor mye høydeforskjell er det fra lerrets topp til hvor projektor henger? Tusen takk for hjelpen så langt Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Lens shift gir deg mye fleksibilitet i plassering. Jeg hadde min høyt mot taket tilsvarende toppen av lerretet og noe til venstre. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 3. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2016 Hvilken projektor? Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Avforum.no er dødt dessverre. Tror det blir veggfeste til lerret som du linket til lengre oppe her. Det bygger ca 30 cm ut i fra vegg, noe som gjør at det skal være mulig å få det i forkant av tv når lerret skal brukes. Når det gjelder takfeste så må jeg nok gå for noe slikt. https://www.komplett.no/product/836104/lyd-bilde/projektorer/oppheng/iiglo-projektoroppheng-p200b Hadde et håp om å unngå det da jeg synes det ser langt bedre ut når projektor henger helt oppunder taket, noe det ikke kan gjøre her om jeg vil ha lerret i en behagelig synsvinkel. Jeg får vel begynne med projektor, ta direkte på vegg for å finne ut hva størrelse som er best her hjemme, så kjøpe lerret når det er gjort. Det blir nok et sted mellom 100" og 120". Plassering av projektor i forhold til lerrets høyde, hvordan har du gjort det der? Hvor mye høydeforskjell er det fra lerrets topp til hvor projektor henger? Tusen takk for hjelpen så langt Senter på projektorlinsen er ca 201cm over gulvet, toppen av 100" lerret(bildet, ikke ramme) er ca 179cm over gulvet. Avstand fra projektor til lerret er ca 4 meter. Projektoren min Optoma HD25-LV har -8" offset. Lerret(blidet) blir ca 20cm lavere enn senter på linsen. Jeg gjorde det motsatt. Først gjorde jeg hjemmeleksa grundig med tanke på offset, så hang jeg opp lerret slik jeg ville ha det.. Etter det hang jeg opp projektoren. Bare hyggelig å komme med input som kanskje kan være til hjelp Hold tråden oppdatert, blir artig å få med seg hva du lander på Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Glemte å nevne at det er viktig at du bruker vater når du henger opp lerret, så slipper du at det blir skrukker/bølger i lerret. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Når jeg skrev det tenkte jeg på BenQ W1070. Min passer nok ikke til ditt bruk siden 1000 ansi lumens gjerne er litt lite for 100". Hadde ca 80". Var en Panasonic PT-AE700 "HalfHD". Jeg kjøpte den fordi den var med LCD og jeg var sensitiv for DLP siden bilde dekomponerte ned til primærfargene når jeg flytta blikket. Dette er vel i stor grad fikset nå med raskere fargeswitching (DLP skyter bare en farge om gangen). Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 3. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Det skal jeg gjøre Det blir nok å avvente litt, se om det kommer en projektor på tilbud fremover, samme med lerret Så offset er punkt fra senter av linsen til toppen av bildet på lerret? Denne er konstant, eller er denne beregnet ut i fra avstand fra projektor og til lerret? Så da legger en til offset og takstativ for å finne avstand fra tak og til der projektor skal henge når jeg har bestemt hvor topp av bildet skal gå? Ser forøvrig ut som at det ikke er offset på benq sine modeller om jeg tolker den kalkulatoren riktig. Ikke lett dette her nei. Beste var om jeg fant en modell hos elkjøp så jeg kan returnere på en enkel og rask måte om det ikke er riktig modell for meg. Er inne å ser på prisjakt nå. Hvorfor vil jeg ikke ha en billig projektor som dette til 2000? Ser den har kostet over 10 000 tidligere. http://www.prisjakt.no/product.php?p=3422617 Endret 3. januar 2016 av PhilosopherSe7en Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Var jo billig den da.. Sjekk om den har lav inputlag, mulig denne er tiltenkt bedrifter med tanke på fremvisning og ikke hjemmekino/gaming. Offset må du alltid ta hensyn til hvis projektor ikke har lens shift. Bruk projektor kalkulatoren, eller les info hos produsent hvis du velger PJ uten lens shift Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 4000 ansi lumens er flott for å ha plass til kalibreringsdemping. Den spiser som regel en del lys. Du får et svært lyst og fint bilde med det og du kan bruke grayline lerret uten at det suger ut alt lyset. Husk at dette primært er en business-projektor beregnet på møterom, og de har som regel ikke prioriterte egenskaper for film. Som regel må du kalibrere dem godt. Du kan få ok resultater hvis du bare er klar over dette. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 3. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Var jo billig den da.. Sjekk om den har lav inputlag, mulig denne er tiltenkt bedrifter med tanke på fremvisning og ikke hjemmekino/gaming. Offset må du alltid ta hensyn til hvis projektor ikke har lens shift. Bruk projektor kalkulatoren, eller les info hos produsent hvis du velger PJ uten lens shift Så med lens shift kan jeg i teorien feste projektoren oppunder taket for så å justere bildet i den retningen jeg trenger for å få det sentrert på lerret uten at dette går utover bildekvaliteten? Om det er tilfellet så tror jeg kanskje at en projektor med lens shift er veien å gå for min del, om ikke prisen skyter i taket av den grunn. Får ta å se litt på det i morgen hvordan det blir med offset og ulike takfester ut i fra hvor jeg tenker å plassere lerret, så ta en avgjørelse ut i fra det. Er noen av projektorene de selger hos Elkjøp til maks 7500 gode valg? Edit: Fant en video som forklarer lens shit her. Er det slik at så lenge en har lens shift vil en kunne justere like mye som i videoen, eller er dette ulikt fra modell til modell? Altså, er det en standard verdi under denne funksjonen? https://www.youtube.com/watch?v=boKNjl5q1pc Endret 3. januar 2016 av PhilosopherSe7en Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 4. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2016 (endret) For å svare meg selv så er Lens Shift ulik fra modell til modell. Der noen kan justere ganske mye, mens slik som W1070 og andre rimelige modeller knapt kan justere noe som helst. Har lest en del tester nå + brukererfaringer, og det virker som om at der er en del gode projektorer tilgjengelig i budsjettklassen og under 10 000. Dessverre er mitt budsjett nå satt til 7000 med lerret, så det er veldig begrenset hvilke modeller jeg kan se etter med mindre jeg skal vurdere projektorer som er 1 år gammel på bruktmarked. Ble frarådet å kjøpe brukt i denne tråden, men om lampen er lite brukt, eventuelt nylig byttet så vil det vel ikke være noen stor risiko å kjøpe en 1 år gammel projektor? Er jo garanti og reklamasjon på disse også Modeller jeg nå vurderer om de dukker opp innenfor mitt budsjett, brukt eller ny, er følgende: Optoma HD25 Optoma HD26 Optoma HD50 Optoma HD141X Benq W1070/W1070+ Benq W1300 Benq W1400 Optoma HD50 Epson EH-TW6600 Ingen rangering på listen, men dette er modeller som har fått mye skryt rundt om de steder jeg har lest. Største problemet er der Whathifi kan gi 3 stjerner, så kan de hos projectorcentral gjerne gi 4,5 stjerner og "anbefalt" på samme modell. For eksempel Optoma HD26 eller Benq W1070. Blir nok litt mer vurdering i dagene som kommer samt eliminere noen fra listen. Dumt der ikke er en klar projektor innen budsjettet mitt som er overlegen de andre, hadde gjort valget langt enklere Noen av modellene dere har erfaringer med? Endret 4. januar 2016 av PhilosopherSe7en Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 (endret) Det er ikke noe i veien for å kjøpe brukt så lenge du får tak i lamper til en fornuftig pris. Det er stort sett dem som ryker ved mye bruk eller at du herjer med projektoren før pæra er ordentlig kjølt ned. Lens shift er kjekt å ha, men når du vet behovet ditt for plassering i prosjekteringen din vet du også om dette er noe du har bruk for og i hvilken grad. What hifi tar jeg med en klype salt. Har et inntrykk av at de er kjøpt og betalt evt veldig sære i forhold til det folk flest forventer av dingsene. Det er tross alt ditt behov du kjøper noe for, ikke de som jobber med review i What hifi. Nå kjenner jeg ikke til alle projektorene du har i listen din, men du trenger neppe bekymre deg så mye for å plukke en kalkun så lenge du gjør søkene dine på de rette stedene hvor folk har litt peil og sammenligningsgrunnlag. Det jeg mener er det viktigste er å ha nok lys til størrelsen på lerret i forhold til gain og farge, lite støy og de inngangene du har behov for samt justeringer for farger så ting blir riktig. Det verste jeg ser er de som kjøper en projektor med lite lys og bruker det på et skikkelig mørkt greyline. Selv komedier eller lyse animasjonsfilmer ser helt overmørke ut selv før man i tillegg mister en del ansi lumen til kalibreringen. Ta gjerne en titt på denne når du skal teste ut det du lander på, så får du justert ting sånn at det blir riktig i forhold til intensjonene. http://www.avsforum.com/forum/139-display-calibration/948496-avs-hd-709-blu-ray-mp4-calibration.html Endret 6. mars 2016 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå