nightowl Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 OK, for å gjøre en lang historie kort: Jeg er en dataingeniør som halvveis har bestemt meg for å bytte beite, hvor jeg nå snuser på blant annet automatisering: http://www.hit.no/Studietilbud/Informatikk-og-automatisering-A-VEI Om det er folk her med god peil på dette feltet er jeg veldig interessert i å høre hva Dere tror om at en dataingeniør vil bli automatiseringsingeniør (for alt jeg vet kan det hende dette er en elendig idè). 1. Hvilke type jobber er "vanlige" å få etter et sånt studie? 2. Ville jeg i det hele tatt passe inn mon tro? Litt mer info om meg for å bedre kunne svare - i form av plusser og minuser: + Liker programmering over alt annet. Holdt på med det nesten hver dag i 10 år. + Har litt bakgrunn allerede innenfor IKT og elektro fra da jeg gikk videregående. + Liker roboter, maskineri, store verktøy o.s.v., så tanken på å kontrollere noe sånt fra en eller annen form for kode er interessant. Å dalle med apper og nettsider gir meg ikke lenger den skaperfølelsen som jeg hadde før. -- Liten interesse for elektronikk tror jeg. Det ble i hvertfall bare plunder og heft da jeg gikk elektro. -- Høyspent er for meg litt "ja, også da?". Men 230V, sikringer, kontakter, o.s.v. er derimot fascinerende. -- "Enkel" automatisering hvor man kun styrer en motor eller to via kontaktor blir for dumt.. Jeg trenger å bryne meg på noe større. -- Knoting på PLS-er med dritsmå knapper for å skrive et tonn av instruksjonene gjør meg amper, jeg foretrekker å skrive kode via tastaturet... 3. Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for hver type jobb man kan få? 4. Hva med fremtiden? Er den virkelig så lys bare fordi det spås mer automatisering, og i hvor stor grad gjelder dette egentlig for Norge som henger etter? Sikkert vanskelig å svare på alle spørsmål, men litt er bedre enn ingenting. Uansett utfall (positivt eller negativt) tar jeg det med i videre tenking over problemet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 OK, for å gjøre en lang historie kort: Jeg er en dataingeniør som halvveis har bestemt meg for å bytte beite, hvor jeg nå snuser på blant annet automatisering: http://www.hit.no/Studietilbud/Informatikk-og-automatisering-A-VEI Om det er folk her med god peil på dette feltet er jeg veldig interessert i å høre hva Dere tror om at en dataingeniør vil bli automatiseringsingeniør (for alt jeg vet kan det hende dette er en elendig idè). 1. Hvilke type jobber er "vanlige" å få etter et sånt studie? 2. Ville jeg i det hele tatt passe inn mon tro? Litt mer info om meg for å bedre kunne svare - i form av plusser og minuser: + Liker programmering over alt annet. Holdt på med det nesten hver dag i 10 år. + Har litt bakgrunn allerede innenfor IKT og elektro fra da jeg gikk videregående. + Liker roboter, maskineri, store verktøy o.s.v., så tanken på å kontrollere noe sånt fra en eller annen form for kode er interessant. Å dalle med apper og nettsider gir meg ikke lenger den skaperfølelsen som jeg hadde før. -- Liten interesse for elektronikk tror jeg. Det ble i hvertfall bare plunder og heft da jeg gikk elektro. -- Høyspent er for meg litt "ja, også da?". Men 230V, sikringer, kontakter, o.s.v. er derimot fascinerende. -- "Enkel" automatisering hvor man kun styrer en motor eller to via kontaktor blir for dumt.. Jeg trenger å bryne meg på noe større. -- Knoting på PLS-er med dritsmå knapper for å skrive et tonn av instruksjonene gjør meg amper, jeg foretrekker å skrive kode via tastaturet... 3. Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for hver type jobb man kan få? 4. Hva med fremtiden? Er den virkelig så lys bare fordi det spås mer automatisering, og i hvor stor grad gjelder dette egentlig for Norge som henger etter? Sikkert vanskelig å svare på alle spørsmål, men litt er bedre enn ingenting. Uansett utfall (positivt eller negativt) tar jeg det med i videre tenking over problemet. Det du kanskje vill slite med er måleprinsipper, her er det mye info som en bør sitte inne med. Men dette med PLS kommer en sjeldent unna i dagens industri, det er veldig mye brukt. Om du vill jobbe med typisk kode er nok robot industrien veien å gå, innenfor olje er mye styrt av PLS. Det er dog ikke ladder som brukes, vi bruker feks mye listekode på jobb og C lignende kode på hmi(cicode). Jeg jobber som service ingeniør innenfor automasjon, er utdannet automatiker og tar nå elektro/automasjon bachelor på si. Det siste halvåret har jeg vell mer eller mindre jobbet som prosjektingeniør og mindre på service. Min typiske dag er å enten tegne opp hvordan ting skal kobles og hvilke komponenter som skal inn i prosjektet, med planlegging av dette i forkant. Programmering av PLS/HMI og litt diverse IT ting som å speile opp pc som skal ut til prosjekt, installere diverse software og sette opp osv. 95% kontor, 5% verksted/felt. Vi driver med automasjon for båt/offshore og generell industri for det meste. Tidligere jobbet jeg med roboter og mer på support av systemer. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 3. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2016 Ja, har tenkt den tanken før at det kanskje kun er roboter det passer for meg å jobbe med, og at vanlig automatisering blir for lavnivå. Men i automatiseringsstudiet jeg fant var det såpass mye informatikk at jeg ikke helt fikk dette til å stemme. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Ja, har tenkt den tanken før at det kanskje kun er roboter det passer for meg å jobbe med, og at vanlig automatisering blir for lavnivå. Men i automatiseringsstudiet jeg fant var det såpass mye informatikk at jeg ikke helt fikk dette til å stemme. som sagt så brukes det mye "vanlig" kode både i PLS og HMI systemer, men iallefall det jeg har opplevd av industrien(olje/gass) er det absolutt PLS løsninger som er i hovedvekt av styring. Når jeg jobbet med roboter var det ett produkt som ble laget "inhouse" og all elektronikk og slikt ble laget av firma og programmert i standard språk osv. Og det er nok mange andre områder også som kun bruker C og andre språk, men innenfor olje og gass er det nok mest normalt å fikle med PLS'er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå