Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. januar 2016 Del Skrevet 2. januar 2016 (endret) Som kjent skal FM slukkes i Norge neste år, og DAB+ er alternativet. Slik jeg forstår det, er DAB et digitalt bakkenett ala riks-TV, som krever omfattende utbygging for å få tilstrekkelig god dekningsgrad. Etter å ha vært noen uker i USA, og hatt leiebil med satellittradio, er mitt spørsmål om ikke dette ville vært bedre for Norge og andre land som har topologi som er krevende for utbygging med god dekning? Erfaringen min med satellittradio var veldig bra, super dekning, og like bra lyd (minst) som FM/DAB? Noen som vet hvorfor Europa går for DAB, og ikke satellittradio? Endret 3. januar 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. januar 2016 Del Skrevet 2. januar 2016 Den gang DAB ble valgt var ikke internettradio et alternativ. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Med kun 5 millioner potensielle lyttere så får ikke Norge satellittradio, USA og Canada har 70 ganger flere lyttere. Hvis de betaler fra $120 i året så tror jeg neppe vi er villig til å betale $8400 for et radioabonnement. For å få god dekning så langt nord for ekvator må det brukes 3 satellitter som flyr i høye baner og veksler på å dekke området, med geostasjonære satellitter over ekvator ville man ofte opplevd signalskygge fra hus, trær og fjell. For å klare å levere internettradio til mer enn 30% alle innbyggerne i Norge så trenger vi en ny revolusjon innen lydkomprimering, eller få nye frekvensbånd (må gjelde for hele Europa eller ennå større områder, ellers blir det neppe laget mottagere og sendere for dette). TV-sendinger har i dag det største frekvensområdet, tror neppe de gir fra seg noen frekvensbånd uten hard kamp. http://www.nkom.no/teknisk/frekvens/frekvensstrategi-og-frekvensplan/informasjon-om-nasjonal-frekvensplan/_attachment/6259?_ts=14ac8893050 Endret 3. januar 2016 av Frobe 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Mottaker for internettradio har vel de fleste med seg i bilen allerede i dag, jeg tror det kalles mobiltelefon. Nå bruker allerede svært mange streamingtjenester på mobilen sin store deler av dagen, denne bruken er det naturlig å anta at øker i årene fremover og at dette blir det reelle alternativet til DAB/DAB+. DAB/DAB+ kommer aldri til å bli noen stor sak i resten av verden, så vi her på knausen vår får nok være stort sett alene om dette, så heldige vi er! Jeg håper at man innser galskapen i dette vedtaket tidsnok og stanser utfasingen av FM-nettet, selv har jeg ingen DAB-enhet, og skal ikke ha det heller.. Det vil være med aktuelt med en egen mobiltelefon i bilen som har som eneste oppgave å streame radiosendinger. Radiobransjen har tildels omfavnet DAB/DAB+ som redningen for bransjen, jeg tror det for den norske radiobransjen er en spiker i kista og at folket vil finne seg andre alternativer og da enklere ende opp på utenlandske radiokanaler man kan streame sendinger fra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Med satelittradio mener jeg ikke internettradio, som, så lenge vi snakker om å streame via mobiltelefon, også krever et utbygget bakkenett. Jeg mener at man i bilen har en radio og antenne for å motta radio fra satellitter. Dette er standard på de fleste nye biler i USA nå. USA har fortsatt både FM og AM i tillegg til satelittradio, men mange steder (når man kjører gjennom øde områder) har man kun dekning på satelittradio.Når det gjelder kostnader pr bruker, og antall satelitter, tenker jeg på dette som et alternativ til DAB for hele Europa, ikke bare Norge. Er teknologien for satellitradio så mye dårligere enn DAB at det er verdt å bytte ut et omfattende bakkenett i tillegg til de vi allerede har? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Satellittradio er nok er dårlig alternativ i områder med mange tunneler og veier som slynger seg i fjellsiden.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Har troen på internett radio og streaming fra nett generelt. Pr i dag bruker jeg dab/internett/streaming fra mobil. Ila denne måneden kommer det spotify app, da er jeg redd det blir lite radio. P3 morgen kanskje men ellers blir det nok kun streaming her i bilen. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Tro meg man går lei streaming etterhvert, lei av de samme sangene Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Tro meg man går lei streaming etterhvert, lei av de samme sangene Så radioen er fult av mange andre sanger da eller? Jeg har da brukt spotify en god stund nå og kan ikke si jeg er lei enda, ser ikke hvordan dette skal endre seg. Og om jeg ønsker å høre på radio er det jo bare til å bytte over til Internett radio, evt podcaster eller annet knask Og bare sånn til info er det over 30 millioner sanger på spotiy, med en gjennomsnittlig lengde på 3 minutter pr sang kommer dette ut til over 171 år, som om en virkelig ikke ønsker å høre en sang mer enn en gang er dette ikke ett problem. Endret 3. januar 2016 av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Satellittradio er nok er dårlig alternativ i områder med mange tunneler og veier som slynger seg i fjellsiden.. Det var det jeg tenkte også, men jeg kjørte i områder med veier som får Trollstigen til å blekne, og gjennom tunneler også (riktignok ikke så lange). Ikke problemer noen steder, vet ikke hvordan de gjør det. Enten har radioen stor cache, slik at den kan være uten dekning en stund, eller så er det satt opp relay i tunnelene. Endret 3. januar 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Har troen på internett radio og streaming fra nett generelt. Pr i dag bruker jeg dab/internett/streaming fra mobil. Ila denne måneden kommer det spotify app, da er jeg redd det blir lite radio. P3 morgen kanskje men ellers blir det nok kun streaming her i bilen. Jeg er ganske sikker på at vi i dag ikke har kapasitet nok i mobilnettene til å kunne tilby gratis unicast streaming til alle som måtte ha lyst til å høre på radio. Hadde man fått til et multicast basert mobilnett så hjelper det en del - men da krever det mye samarbeid med telebransjen som kanskje ikke er så keen på å få enda fler krav etter seg og alt for dårlig betalt for brukerene de måtte servert gratis. Radiodekningen (FM/DAB) har stortinget krevet at minst 98.5% av befolkningen skal ha P1 - å bygge det ut med mobilnett som har nok kapasitet blir alt for dyrt grunnet alt for høye frekvenser. Multicast i LTE kommer, men jeg tror aldri (for å sikre meg selv: i nærmeste fremtid) det kan erstatte en egen teknologi som er skapt for broadcasting. Vi trenger digital radio med høyere lydkvalitet i går, ikke etter at mobilnettene er bygd får å handtere det. Endret 3. januar 2016 av sjurtf 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Tror ikke kapasiteten for å streame via LTE er noen utfordring, for bruk i bil holder 64 kb/s (lav kvalitet). Man kan dermed "mate" nesten 20 biler pr Mb/s. Hjemme hos meg får jeg ca 40 Mb/s på LTE på min mobil så jeg kan i teorien streame til 800 biler på min mobil. Sånn helt teoretisk. Topic: Tema var å finne ut hvorfor DAB er valgt i (store deler av) Europa, mens satellittradio er valgt i USA. Såvidt jeg vet har DAB aldri vært tema i USA. I Canada har det vært gjort forsøk, men DAB vil ikke bli bygget ut der. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Topic: Tema var å finne ut hvorfor DAB er valgt i (store deler av) Europa, mens satellittradio er valgt i USA. Det svarte jeg på i 2. post. Satelittradio var ikke et alternativ da DAB ble valgt. NRK hadde sendt DAB i 10 år før første satelittradiosending var tilgjengelig i USA. Hvis topic er å finne ut hvorfor DAB er valgt i (store deler av) Europa, mens satellittradio er valgt i USA, så stemmer ikke det med emnetittelen som spør om hva som er mest fremtidsrettet av disse systemene... Teknikken med digital radio er omtrent den samme. Spørsmålet er formidlingen er best basert på satelitt eller bakkenett. På TV har vi begge deler i Norge og bakkenettet fungerer vel best mellom bakker og berg, men det er skyggeområder for begge teknikker. Hvor mange brukere det er vet jeg ikke, men DAB og lignende bakkebaserte løsninger er mye mer utbredt hvis man ser på antall land som bruker det kontra satelittradio. Sånn sett er det amerikanerene som er sære med sin satelittradio, men de bruker vel også fortsatt AM-radio... Endret 3. januar 2016 av Mr D Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Emnetittel er justert. Siden satelitt-TV har vært allment tilgjengelig siden 1980-tallet, er det litt merkelig at ikke bruk av satelitter til radio var aktuelt allerede da utviklingen av DAB startet ca 1985. Bruk av satelitter for dette formålet burde være mye enklere enn å bygge ut enda et bakkenett. Tenker da ikke på Norge spesielt, men i Europeisk sammenheng. Det er fortsatt land i Europa som bruker AM. Under tidligere road trips i USA var det, i store områder med ingen/lav bebyggelse, kun AM som hadde dekning, men i år var det mange områder som ikke hadde AM heller. Dette kan være tilfeldig, eller kanskje USA også reduserer bruk av AM, og heller går over til satelittradio. Dette funket så godt som 100 % under min siste road trip, bedre enn DAB her i Norge. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Tror ikke kapasiteten for å streame via LTE er noen utfordring, for bruk i bil holder 64 kb/s (lav kvalitet). Man kan dermed "mate" nesten 20 biler pr Mb/s. Hjemme hos meg får jeg ca 40 Mb/s på LTE på min mobil så jeg kan i teorien streame til 800 biler på min mobil. Sånn helt teoretisk. Topic: Tema var å finne ut hvorfor DAB er valgt i (store deler av) Europa, mens satellittradio er valgt i USA. Såvidt jeg vet har DAB aldri vært tema i USA. I Canada har det vært gjort forsøk, men DAB vil ikke bli bygget ut der. "Tror" er nok det viktigste ordet her, de som jobber med dette konkluderte at nettradio via mobildata til alle radiolytterne ikke er mulig med radioteknologien vi har i dag (4G/5G). USA droppet DAB og satset på HD Radio for bakkenettet, uten noen større suksess enn DAB: https://en.wikipedia.org/wiki/HD_Radio Hvis landene i Europa hadde klart å samarbeide om å få opp et satellittsystem for radio så ville neppe Norge fått tildelt mer enn en kanal. Skulle dette vært NRK sin P1, eller kommersielle P4? Noen andre kanaler ville vært engelsk, svensk og dansk, mens nordmenn neppe ville lyttet til de mange kanalene med tysk, fransk , spansk, portugisisk, italiensk (+ masse andre språk som er viktigere enn norsk). Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Tro meg man går lei streaming etterhvert, lei av de samme sangene Dette må vel være et argument mot radio dette, siden det er mye som spilles om og om igjen på de fleste radiokanalene.. Det finnes flere streamingtjenester, dagens radiokanaler er blant disse gjennom egne mobilapplikasjoner mm. Satellittradio er nok er dårlig alternativ i områder med mange tunneler og veier som slynger seg i fjellsiden..Det var det jeg tenkte også, men jeg kjørte i områder med veier som får Trollstigen til å blekne, og gjennom tunneler også (riktignok ikke så lange). Ikke problemer noen steder, vet ikke hvordan de gjør det. Enten har radioen stor cache, slik at den kan være uten dekning en stund, eller så er det satt opp relay i tunnelene. Hvor mye lenger sør var du? Jo lenger sør du er, jo greiere er det med slike fjellvegger. Når det gjelder tunneler vil jeg tro det er snakk om cache ja, funker sikkert fett i Lærdalstunnelen Har troen på internett radio og streaming fra nett generelt. Pr i dag bruker jeg dab/internett/streaming fra mobil. Ila denne måneden kommer det spotify app, da er jeg redd det blir lite radio. P3 morgen kanskje men ellers blir det nok kun streaming her i bilen. Jeg er ganske sikker på at vi i dag ikke har kapasitet nok i mobilnettene til å kunne tilby gratis unicast streaming til alle som måtte ha lyst til å høre på radio. Det viktige her er "i dag", det har ikke vært en målsetning å få det til og derfor har vi ikke den kapasiteten. Hadde man hatt det som en målsetning ville det vært realistisk å tilpasse de teknologiske løsningene til dette. Radiodekningen (FM/DAB) har stortinget krevet at minst 98.5% av befolkningen skal ha P1 - å bygge det ut med mobilnett som har nok kapasitet blir alt for dyrt grunnet alt for høye frekvenser. Hvor stor andel av befolkningen har tilgang på mobilnett av type 3G eller bedre? Det forundrer meg ikke om det er minst 98,5%. Var ikke stortingets krav 99,5%? Topic: Tema var å finne ut hvorfor DAB er valgt i (store deler av) Europa, mens satellittradio er valgt i USA. Såvidt jeg vet har DAB aldri vært tema i USA. I Canada har det vært gjort forsøk, men DAB vil ikke bli bygget ut der. Å si at DAB er blitt valgt i store deler av Europa er forsåvidt korrekt, men det er vel Kina og Australia som er de store DAB-markedene. Hvis landene i Europa hadde klart å samarbeide om å få opp et satellittsystem for radio så ville neppe Norge fått tildelt mer enn en kanal. Skulle dette vært NRK sin P1, eller kommersielle P4? Noen andre kanaler ville vært engelsk, svensk og dansk, mens nordmenn neppe ville lyttet til de mange kanalene med tysk, fransk , spansk, portugisisk, italiensk (+ masse andre språk som er viktigere enn norsk). Hvorfor skulle vi ikke fått mer der? Vi har en rekke tv-kanaler sendt over satelittløsninger, jeg ville tro det er kapasitet for langt flere radiokanaler enn tv-kanaler på en satelittløsning med lik datakapasitet. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 For de som ikke kjenner til hvordan Sirius satellittradio fungerer finner man mye informasjon om både det tekniske og programutvalget her: https://en.wikipedia.org/wiki/Sirius_Satellite_Radio http://www3.sympatico.ca/n.rieck/docs/sirius.html Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Har troen på internett radio og streaming fra nett generelt. Pr i dag bruker jeg dab/internett/streaming fra mobil. Ila denne måneden kommer det spotify app, da er jeg redd det blir lite radio. P3 morgen kanskje men ellers blir det nok kun streaming her i bilen. Jeg er ganske sikker på at vi i dag ikke har kapasitet nok i mobilnettene til å kunne tilby gratis unicast streaming til alle som måtte ha lyst til å høre på radio. Det viktige her er "i dag", det har ikke vært en målsetning å få det til og derfor har vi ikke den kapasiteten. Hadde man hatt det som en målsetning ville det vært realistisk å tilpasse de teknologiske løsningene til dette. Det er dessverre ikke Norge som styrer utviklingen av teknologien bak mobilnettverkene så her sitter vi bare å venter på de større teleselskapene sin utvikling og erfaring før vi gjør noe som helst. Digital og bedre radio var noe vi trengte i går, og da måtte vi ta avgjørelsen om hvordan det skulle løses i går. Hjelper lite om Norge sitter med målsettning om å sende radio over mobilnettet når vi ikke kan påvirke utviklingen av nettverkene. Husk at DAB sendinger i Norge alt startet i 1994. I 2005 ble det vedtatt av stortinget at det skulle satses på DAB og FM slukkes i 2014, husker du hvordan datakapasiteten var i mobilnettet i 2005? Da var det såvidt snakk utbyggingsplaner av 3G, med datoer gitt i 2007. Det var overhodet ikke et alternativ til DAB på den tiden. I et tenkt scenario: Den kapasiteten som radio ville brukt i mobilnettnene til unicast radio hadde vært høy, og regningen staten hadde fått for at telelskapene skulle distrubiert dette gratis til alle i Norge ville vært alt for høy med dataprisene. Det er nok igjen som i det hele tatt vurderte dette alternativet på grunn av alle utfordringene - det er ikke designet for distrubisjon og gir følgende for mange utfordringer. Det er fortsatt mange år til vi evt ser multicast (MBMS) på 4G eller 5G nett i Norge, det kan løse mange av dagens problemer med radio i mobilnett. For noen dager siden hadde vi strømbrudd hjemme som varte i en times tid, mobilnettverket i umiddelbar nærhet(3G) var overbelastet enormt i denne perioden og var umulig å surfe på, radio streaming hadde ikke vært mulig. I en krisesituasjon eller ved større strøbrudd hadde det vært vannskelig å distrubiert informasjon til de rammede over radio slik P1 skal gjøre. Man skal ikke undervurdere problemene med unicast radio streaming, og si at 3G sine datarater holder i massevis blir for enkelt. Det er nok mange grunner til at satelittradio ikke er valgt i Norge, og liste de opp og si det er fasit blir bare gjetting men: 1. Vi hadde allerede en FM infrastruktur med radiomaster og kabler/radiolinker som kunne gjenbrukes til DAB 2. Tap av arbeidsplasser i Norge ved å fase ut deler dagens Norkring 3. Potensielt høye leieutgifter til Satelitt eiere, ingen egen kontroll av distrubisjonen 4. Store mørkeområder i Norsk landskap 5. Dårlig egnet til innendørs bruk (ekstern anntenne trengs ofte) Radiodekningen (FM/DAB) har stortinget krevet at minst 98.5% av befolkningen skal ha P1 - å bygge det ut med mobilnett som har nok kapasitet blir alt for dyrt grunnet alt for høye frekvenser.Hvor stor andel av befolkningen har tilgang på mobilnett av type 3G eller bedre?Det forundrer meg ikke om det er minst 98,5%. Var ikke stortingets krav 99,5%? Mulig det var 99.5%, jeg leste at det minst skulle være lik FM dekningen som har blitt målt til 98.5%. Angående hvor mange som har tilgang på 3G eller bedre vet jeg ikke, dekningskartene til Telenor stemmer i hvert fall ikke på mitt bosted så regner med det er sånn mange andre steder. Tror ikke det er gjort noe skikkelig offentlig måling av det. 3G er uansett for svakt til å kunne drevet unicast radio distrubisjon. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Tro meg man går lei streaming etterhvert, lei av de samme sangene Så radioen er fult av mange andre sanger da eller? Jeg har da brukt spotify en god stund nå og kan ikke si jeg er lei enda, ser ikke hvordan dette skal endre seg. Og om jeg ønsker å høre på radio er det jo bare til å bytte over til Internett radio, evt podcaster eller annet knask Og bare sånn til info er det over 30 millioner sanger på spotiy, med en gjennomsnittlig lengde på 3 minutter pr sang kommer dette ut til over 171 år, som om en virkelig ikke ønsker å høre en sang mer enn en gang er dette ikke ett problem. Joa men i mitt tilfelle liker jeg bare west coas old school, og etter en stund har man hørt hva som er å høre. Dessuten synes jeg at sangene høres bedre ut på radio enn når man setter de på selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå