Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tar Haldex skade av litt grisekjøring?

Anbefalte innlegg

Hei og hopp! :wee:

Vinteren begynner å komme og jeg har min første vinter med firehjulstrekk, noe som medfører til at jeg kjører litt gris om muligheten byr seg. Selvfølgelig på tomme parkeringsplasser, men kan Haldex'en (gen1) eller bilen for den saks skyld ta mye skader av det? Børner liksom ikke rundt på tørr asfalt, men når det kommer litt nysnø så er det ofte fristende å leke seg litt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Veitrafikkloven gjelder overalt, også på private områder og din din egen hage. Grensen for at lek i snøen medfører tap av førerrett avhenger veldig av hvor stor risiko aktiviteten har medført. 

Lenke til kommentar

Enkelte områder som lukka baner og i teorien også private parkeringsplassar som er avstengt med bom vil ein kunne kjøyre slik dersom det ikkje er mulig for uvedkommande å komme inn på området. Forutsetter sjølvsagt grunneigarens tillatelse.

Men det at parkeringsplassen er tom og du ikkje ser nokon andre i nærheita er ikkje nødvendigvis nok.

Lenke til kommentar

Veitrafikkloven gjelder overalt, også på private områder og din din egen hage. Grensen for at lek i snøen medfører tap av førerrett avhenger veldig av hvor stor risiko aktiviteten har medført.

Hadde vært latterlig om jeg mista lappen for å sladde litt der jeg gjør det hvertfall. En svær P plass som veldig ofte er fullstendig tom. Og jeg har 100% kontroll på det jeg driver med.

For å svare på spm til TS så har jeg hørt at denne aktiviteten sliter overraskende lite på bilen. :) Så lenge det er bare snø/is og du ikke slurer for mye på clutchen din.

Lenke til kommentar

Kan vel si det slik at så lenge man driver med grisekjøring på områder som ikke er ditt eget, så sitter lappen løst om politiet ser deg.

Synes ikke det er spesielt "grisete", pleier være snø over et lag med is, gjør ingen skade på veien da?

Og det har hjulpet meg mye ift å få bedre kontroll/beherskelse på kjøretøyet under glatte forhold. Kanskje treningen gjør at jeg er bedre rustet i visse situasjoner ute på veien? ;)

Lenke til kommentar

Er desverre ingen som gir deg premie for å være god til å kontrollere bilen på glatt føre, når du i staden kunne kjøyrt etter forholda og ikkje hatt bruk for slike eigenskapar.

Men korleis du kjøyrer og om politiet får inntrykk av at det er snakk om kjøyretrening og ikkje leik med bil, kan sjølvsagt ikkje vi på forumet vurdere.

Lenke til kommentar

Er nok lurt å holde seg til loven, fordi det er nettopp den politiet vil bruke når de tar fra deg lappen: I Vegtrafikkloven står det om lovens område i først paragraf: "Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn." Villmanskjøring på parkeringsplass vil dermed bli slått ned på av politiet. Hold deg til egen lukket bane om du skal drive med slikt. Der er forhold og sikkerhet lagt til rette og du slipper å miste lappen.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4#KAPITTEL_1

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...