Gå til innhold

433MHz energimåler?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra og bra... Den koster jo like mye som ett OWL-meter da...

Og den der fungerer vel bare i sikringsskapet? Forstår det på trådstarter at det er snakk om måling på ulike appliancer igrunn.

Hvis du tar deg tid til å lese spec for WPC2 (og MK3)http://foogadgets.tictail.com/products/hardware

Det finnes to forskjellige sender-kort: 

WPC2 og MK3. Begge kan kobles til diverse sensorer, men bare WPC2 er pulsteller.

For pulsteller: Kun sensoren (phototransistor) må stå i sikringsskapet, den leser av blink på strøm-måler .

Det kobles ikke til noe i skapet men må ha USB power.

I tillegg kan det kobles til diverse sensorer.

For temp.sensorer benytter jeg  MK3.

Mest aktuell er temp sensorer (DS18B20), Kan koble til omtrent så mange du vil.

Finnes på Ebay til svært hyggelig pris. Finnes som kapslet og med kabel, eller "åpen", som en transistor.

Kablene fra sensorene til sender WPC2 eller MK3 (sender) kan være opptil 100m, avhengig av kvalitet på kabel.

Eller du kan ha en (eller flere) lange kabler og så koble til sensorer hvor du vil på kablen, eller alle på enden.

Strømforsyning er USB 5 volt, eller batterier, kobles til sender kortet, 

Eller, ved lange kabler kan +5volt isoleres fra kort og ekstra 5v kobles til ved/nær sensorene.

Sensorene og kortet trekke svært lite strøm.

Dette systemet heter 1 wire, det gir den desidert laveste prisen pr. sensor hvis du skal ha mange og omgivelsene er slik at man kan tåle kabler til sensorene.

Altså mindre aktuell i stue og oppholdsrom, men utmerket i kjeller og i tekniske installasjoner.

Man behøver ikke loddebolt men det kan være en fordel og bør kunne koble til noen litt tynne kabler i skrukoblinger, og forstå forskjell på pluss og minus.

Tillater meg i gjen å skriver litt om 1wire, da det synes som om svært få her inne er oppmerksom på denne muligheten.

Edit:

Bør også neven: 1 wire temp sensor typ DS18B20 (og div andre) beholder sin adresse ved strømbrudd.

De fleste (alle?) andre får ny adresse ved batteriskifte, kan være litt kjedelig mht historikk....

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Og ikke minst, hvor får jeg tak i det? for jeg sliter faktisk med å finne energimålere på 433MHz

Det er vanskelig å finne noe som ikke finnes... ;)

Owl og Foogadgets fungerer til sikringsskapet, men "per dings" finnes ikke, så vidt jeg vet (men mye endrer seg) siden jeg har kikket etter, fra ca. 2007.

Jeg benytter disse i HomeSeer3 med RfxTrx433. Fungerer glimrende hos meg gjennom 2-3 trevegger med 10 meters avstand. På RfxTrx433 må du enable protokollen Hideki/TFA.

Testet med å enable samtlige protokoller også.

Men, har byttet fra Raspberry PI(som heller ikke fungerte helt, ustabilt som bare det) til en tablet, har ikke testet det der, kan kanskje gjøre det om jeg kommer meg hjem fra jobb noen gang i år :p

Å enable alle protokoller gjør ikke nødvendigvis situasjonen bedre, enkelte protokoller sperrer for mottak av andre protokoller. Det er derfor man må velge, det er ikke mulig å få alt på nytt.

Høres spennende ut. Er 1-wire støttet i HS?

På generelt grunnlag: Ja. Men du må ha en plugin (og hardware).

Lenke til kommentar

Foogadget's MK3 benytter protokoll fineoffset, samme som "de berømte" Viking-sensorene.

De øvrige benytter protokoll Mandolyn.

Trodde disse protokollene var støttet uten noen ekstra plugin, men slik er det altså ikke,  eller.... ??? 

Lenke til kommentar

Foogadget's MK3 benytter protokoll fineoffset, samme som "de berømte" Viking-sensorene.

De øvrige benytter protokoll Mandolyn.

Trodde disse protokollene var støttet uten noen ekstra plugin, men slik er det altså ikke,  eller.... ??? 

Det er meget mulig, men jeg svarte på spørsmålet om 1-wire var støttet... ;)

FineOffset er støttet av RFXCOM, ja, så det burde strengt tatt ikke være noe problem. Men det er en ting å støtte en protokoll, en annen å lese data til en device. Jeg har ikke sjekket manualen til RFXCOM om MK3 er støttet, så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Bra og bra... Den koster jo like mye som ett OWL-meter da...

Og den der fungerer vel bare i sikringsskapet? Forstår det på trådstarter at det er snakk om måling på ulike appliancer igrunn.

Hvis du tar deg tid til å lese spec for WPC2 (og MK3)http://foogadgets.tictail.com/products/hardware

Det finnes to forskjellige sender-kort: 

WPC2 og MK3. Begge kan kobles til diverse sensorer, men bare WPC2 er pulsteller.

For pulsteller: Kun sensoren (phototransistor) må stå i sikringsskapet, den leser av blink på strøm-måler .

Det kobles ikke til noe i skapet men må ha USB power.

I tillegg kan det kobles til diverse sensorer.

Du må gjerne rette meg i hvilken annen sender der som kan måle strøm, for slik jeg leser den siden der så er det kun WPC2 som leser strømforbruk, mens de andre leser temperatur og er derfor uønsket. Minner igjen om tittelen på tråden, ikke avsporingen som skjedde i den.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For en tid tilbake fant jeg ut at Owl Intuition skulle kunne brukes for å måle strøm på enheter som varmepumpe, varmtvannstank osv.

Klarer ikke å finne denne informasjonen igjen, og husker ikke helt hvor jeg fant det ut.

Noen som har forsøkt å koble en OWL CMR180i transmitter med sensorer på noe annet enn sikringsskap og fått det til å fungere?

Er noe sånt teoretisk mulig, eller må jeg gå for Zwave for å få online strømmåling på varmepumpe og varmtvannstank?

Endret av Oyvind-
Lenke til kommentar

Det er mye lettere med Z-wave, selv om det teknisk sett er mulig med en Owl. Det krever imidlertid at du må splitte en kabel, for du kan kun sette sensoren over en av lederne. Så helt lovlig blir det ikke.

Og med Zwave er det veggplugger som er "tingen"?  På Varmepumpe og varmtvannstank hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt noe som kan bryte strømmen, bare måle den.

Ser for meg at vi plutselig står uten varmtvann, og morradusjen til fruen er ikke noe man ønsker å kødde med i oppstartsfasen for mitt smarthus. 

Lenke til kommentar

Fant denne til kr 389,- (+frakt)

http://www.allcontroll.no/produkt/smartkontakt/

Noen billigere?

Z-Wave altså

Måler den der bare strøm? Eller funker den som bryter også?

tror det er bryter au

http://manuals.zwaveeurope.com/make.php?lang=en&type=&sku=GWRENS310-F

The GreenWave Reality PowerNode is a smart outlet adapter that connects your appliances and electronics to electrical outlets and your smart home network so that you can monitor and control your devices’ power usage remotely through a Web browser or smartphone. You can control the energy consumption of each connected device automatically. These user-defined Smart Controls allow you to turn devices on or off remotely through a Web browser or smartphone or to set a schedule for automatically turning your devices on or off at pre-defined times. It is also possible to set the wheel to “lock” (padlock symbol). This function blocks the smart home gateway’s access and prevents from inadvertently shut-off.
Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Og med Zwave er det veggplugger som er "tingen"?  På Varmepumpe og varmtvannstank hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt noe som kan bryte strømmen, bare måle den.

Ser for meg at vi plutselig står uten varmtvann, og morradusjen til fruen er ikke noe man ønsker å kødde med i oppstartsfasen for mitt smarthus.

Bare fordi du kan slå noe av med en fjernstyrt bryter, betyr det ikke at du bør. ;)

Lenke til kommentar

Fant denne til kr 389,- (+frakt)

http://www.allcontroll.no/produkt/smartkontakt/

Noen billigere?

Z-Wave altså

Måler den der bare strøm? Eller funker den som bryter også?

tror det er bryter au

http://manuals.zwaveeurope.com/make.php?lang=en&type=&sku=GWRENS310-F

Spennende, er jo Greenwave som også kom med den padden med Z-Wave. Bra det kommer flere, konkurranse er alltid bra. Hadde bestilt 2 slike hvis jeg hadde visst at 2 slike hadde passet i en kontakt, noe de neppe gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...