Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forverret syn, stamming, kvalme, kul og hodepine over tid.

Anbefalte innlegg

Lurte på om det er noe poeng i å oppsøke lege for dette? 

Jeg har alltid hatt tilnærmet perfekt syn hele livet. Tok synstest som barn, og som 18 åring siden en  venninne ville øve. Alt var helt fint! Har alltid kunne sett ting på veldig lang avstand som ingen andre rundt meg har klart å sett/lest. Ikke de med briller engang. For ett år siden forsvant langsynet på høyre øyet. Det tok ca 2 måneder. Dro til øyelege og han sa at dette ikke var unormalt siden jeg hadde hatt slikt syn hele livet. Når jeg da sa at det ikke stemte, jeg har alltid hatt veldig bra syn svarte han ikke og jeg dro derifra. Kanskje han ikke hørte meg. Siden da har synet på forverret seg og jeg ser nå ikke hva som skjer på TV`n en meter unna. (Bruker bare briller ved kjøring og lesing/tv titting siden han sa det var nok). 

For tre måneder siden begynte jeg å stamme. Får plutselig slike pauser i setningen fordi lyden ikke vil ut. Det er ganske synlig for meg og andre. Jeg har aldri stammet før eller hatt noen slags språkproblemer. Det har blitt verre siden det dukket opp. 

For ett år siden dukket det opp episoder der jeg ble akutt kvalm og måtte kaste opp. Det kunne skje når som helst og hvor som helst. Omtrent 1-2 ganger i måneden frem til nå. Noen ganger fikk jeg hodepine etterpå andre ganger ikke.

Nå er det slik at jeg ofte våkner med hodepine. Enten fordi jeg har hatt hodepine dagen før eller fordi den dukker opp over natta. Det er bak høyre øye smertene er verst. Hodepinen blir verre utover dagen og smertestillende fungerer ikke. Det har fungert før og jeg tar nesten aldri smertestillende fordi jeg ikke liker å ta tabletter. Hjelper litt å ligge rolig på et mørkt rom.

I tillegg har jeg en kul i bakhode ved der håret stopper i nakken. Den har jeg hatt i et-tre år. Har egentlig aldri tenk over den før nå. Den klør veldig. Regner med at det er en fettkul. 

Hva tenker dere? Er det en grunn til å gå videre med dette? Føler jeg plager legen hvis jeg drar dit uten å være syk.

Anonymous poster hash: 53277...88b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette bør du gå til fastlegen med. Det er slike ting han er der for. Så vurderer han om du må sendes til spesialist eller ikke. Fastlegen har nok så mange forkjølede folk som sutrer om antibiotika at dette blir en velkommen avveksling.

Dessuten bør du ta en tur til optiker for synstest. (Obs. optiker og øyenlege er ikke det samme. Er du sikker på at du var hos øyenlege og ikke optiker?).

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler jeg plager legen hvis jeg drar dit uten å være syk.

Det tenkte jeg også, helt til jeg "måtte" til legen uten at jeg egentlig var syk, men hadde noe diffuse problemer med svimmelhet og tilsvarende, men fant ut at jeg måtte gjøre noe og trøstet meg med at det var sikkert mange som dro til legen for filleting.

Må bare si at jeg følte det motsatt etter å ha snakket med henne, ble tatt veldig seriøst, mer seriøst enn jeg trodde på forhånd.

Det er langt ifra så ille å dra til legen som du tror, kom deg dit. Antagelig kommer det bare til å bli værre, og det er da du "plager" legen mest, når du har gått lenge med "alvorlige" symptomer som dette uten å ha dratt dit. 

Bestill time til legen på mandag, du kommer ikke til å angre. Selv om det er en bagatell som er årsaken er det veldig greit å finne ut av det, for symptomene er alvorlig nok.

Ren gjetting, men tipper noe sånt som 50% av pasientene er ting som folk flest holder seg hjemme fra jobb en dag eller to for til de er friske, som forkjølelse, feber, hodepine, kvalme osv.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Er det også legen jeg skal snakke til om stammingen jeg har fått? Den er egentlig verst siden jeg ikke får dekt over den. Er også litt bekymret siden den har blitt verre og jeg ikke ønsker å stamme. Eller må jeg gå direkte til logoped(?) ?. 

Skal bestille en time og planlegge hvordan jeg skal legge det frem slik at får sagt hvordan jeg opplever det. Spesielt det med stammingen og at synet bare blir verre. 

Lenke til kommentar

Snakk med legen om alle symptomer du opplever, det er legen sin jobb å finne ut hva og hvorfor, samt evt. sammenheng. Er ikke sikkert logoped hjelper om det er noe annet som står bak.

Bestill time, si alt til legen(stamming, synet, at du våkner med hodepine, kvalme, oppkast, kulen osv). 

Lenke til kommentar

Dette bør du gå til fastlegen med. Det er slike ting han er der for. Så vurderer han om du må sendes til spesialist eller ikke. Fastlegen har nok så mange forkjølede folk som sutrer om antibiotika at dette blir en velkommen avveksling.

Dessuten bør du ta en tur til optiker for synstest. (Obs. optiker og øyenlege er ikke det samme. Er du sikker på at du var hos øyenlege og ikke optiker?).

Begge to. Ble henvist til øyenlege men det tok så lang tid så dro til optiker først. Etterpå dro jeg til øyenlege. 

Lenke til kommentar

Noen av symptomene kan passe med en svulst i hodet, for eksempel et hypofyseadenom.

Du bør ta en synsfeltundersøkelse hos øyenlege, og antakelig også en MR. Hvis du har en svulst som presser mot synsnerven blir skaden verre for hver dag som går, så du (og legene) bør ikke somle for mye.

Jeg har lest flere ganger på forum tidligere at folk nevner hjernesvulst når trådstarter snakker om hodepine, svimmelhet og andre symptomer som er relatert til nervesystemet. Hjernesvulst er særdeles sjeldent. Jeg tror dette gjør TS vesentlig mer redd og usikker, og derfor skriver flesteparten i innleggene at TS bør kontakte lege, som er det eneste riktige å gjøre (og var forøvrig det TS spurte om, ikke noen diagnose). En lege vil se på symptomene og henvise pasienten til riktig sted, basert på plager og symptomer som pasienten har. De symptomene som TS har kan minne om flere forskjellige tilstander, og kun videre undersøkelse kan føre til rett diagnosering.

Dette var nå min mening. Poenget mitt er at når man har symptomer som kan minne om litt av mange tilstander man kan ha, så er det dumt å begynne med svulsten. Jeg mener nå det riktige er at TS går til legen, også vil legen ta det derifra :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at når man har symptomer som kan minne om litt av mange tilstander man kan ha, så er det dumt å begynne med svulsten. Jeg mener nå det riktige er at TS går til legen, også vil legen ta det derifra :)

TS beskriver symptomer som kanskje indikerer noe farlig, eller i det minste noe som bør behandles snarest. Da er det viktig at TS tar problemet på alvor. Det er også viktig at man begynner med å undersøke, og forhåpentligvis utelukke, de diagnosene som krever snarlig behandling.

Selvfølgelig må TS gå til lege, men det er en tabbe å stole blindt på legen. Leger er ikke ufeilbarlige. Legen kan videre være tilbakeholden med å bestille visse undersøkelser eller haste-henvise til spesialist dersom ikke pasienten er "frempå".

Lenke til kommentar

Jeg kan jo i alle fall snakke av erfaring :

Ble operert for en ondartet hjernesvulst i 2010 , Grad 2 / 3 , den var lokalisert mer eller mindre midt i hjernen.

De første symptomene jeg hadde på svulsten kom omtrent 2 år før jeg ble ordentlig syk , noe migrene og ikke minst en del problemer med en svært varierende hjerterytme , var såpass ille at jeg ble innlagt på sykehus for mulig infarkt da mine foreldre også har hatt det.

Så "gikk det over" men kom tilbake kraftigere i løpet av 2010 , mer migrene og til slutt en eller 2 måneder i forveien av det store anfallet en god del stamming og mindre problemer med synet ( tåkete , vanskelig å fokusere , nedsatt på det ene øyet ).

Slik Trådstarter faktisk beskriver problemene sine så hadde jeg i det minste tatt meg en tur innom apoteket og tatt meg en Aspirin daglig ( hjelper som blodfortynnende ) og sørget for å be legen om å ta en ordentlig vurdering av meg og videre henvisning til MR om han også mener at det er godt nok grunnlag for det, sannsynligheten for kreft er ganske så lav, men jeg hadde ikke utelukket det i alle fall i denne sammenhengen.

Edit : Bør vel også påpeke at jeg var kvalm hovedsakelig om morgenene , men ble etter hvert også kvalm senere på dagen...

Endret av Malvado
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan jo i alle fall snakke av erfaring :

Ble operert for en ondartet hjernesvulst i 2010 , Grad 2 / 3 , den var lokalisert mer eller mindre midt i hjernen.

De første symptomene jeg hadde på svulsten kom omtrent 2 år før jeg ble ordentlig syk , noe migrene og ikke minst en del problemer med en svært varierende hjerterytme , var såpass ille at jeg ble innlagt på sykehus for mulig infarkt da mine foreldre også har hatt det.

Så "gikk det over" men kom tilbake kraftigere i løpet av 2010 , mer migrene og til slutt en eller 2 måneder i forveien av det store anfallet en god del stamming og mindre problemer med synet ( tåkete , vanskelig å fokusere , nedsatt på det ene øyet ).

Slik Trådstarter faktisk beskriver problemene sine så hadde jeg i det minste tatt meg en tur innom apoteket og tatt meg en Aspirin daglig ( hjelper som blodfortynnende ) og sørget for å be legen om å ta en ordentlig vurdering av meg og videre henvisning til MR om han også mener at det er godt nok grunnlag for det, sannsynligheten for kreft er ganske så lav, men jeg hadde ikke utelukket det i alle fall i denne sammenhengen.

Edit : Bør vel også påpeke at jeg var kvalm hovedsakelig om morgenene , men ble etter hvert også kvalm senere på dagen...

Så fælt å høre. Så det ordnet seg for deg? 

Hva er det blodfortynnende gjør? Er det ikke farlig å ta piller uten å sjekke med lege først? Skal bestille time i morgen. Men angående symptomer. Forsvant alt etter operasjonen (dårlig syn, migrene og stamming)? Jeg synes det er litt vanskelig å ta det opp med legen fordi alle symptomene er så diffuse. Vedder på at jeg f.eks. ikke stammer når jeg er hos legen og da høres det ut som om jeg finner på ting. 

Men skal jeg bare si det jeg skrev her og om jeg ikke blir sendt videre kan jeg regne med at det bare er migrene, og at synstap og stamming er urelatert? Eller burde jeg da dra til en annen lege? 

Lenke til kommentar

Snakk med legen og legg fram alle symptomene dine. Det er lav terskel for å henvise videre når det et fare for alvorlig sykdom, sannsynligvis blir du henvist til videre undersøkelser.

Jeg skjønner ikke at du ikke har snakket lege før nå og hvorfor du fortsatt somler med det. Det er jo jobben deres, og jeg vil absolutt ikke si at dine plager er helt vanlige. Gå heller en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar

Så fælt å høre. Så det ordnet seg for deg? 

Hva er det blodfortynnende gjør? Er det ikke farlig å ta piller uten å sjekke med lege først? Skal bestille time i morgen. Men angående symptomer. Forsvant alt etter operasjonen (dårlig syn, migrene og stamming)? Jeg synes det er litt vanskelig å ta det opp med legen fordi alle symptomene er så diffuse. Vedder på at jeg f.eks. ikke stammer når jeg er hos legen og da høres det ut som om jeg finner på ting. 

Men skal jeg bare si det jeg skrev her og om jeg ikke blir sendt videre kan jeg regne med at det bare er migrene, og at synstap og stamming er urelatert? Eller burde jeg da dra til en annen lege? 

Aspirin er egentlig en "hodepinetablett" som også virker som en mild blodfortynnende , du får kjøpt den på apotek på lik måte med andre smertestillende og febernedsettende tabletter. Viktig å være obs på at man spiser litt før man tar en tablett da den kan virke kraftig på magen.

Ja, det meste forsvant etter operasjonen ,det var trykk i hodet som påvirket både synet og språket , men som med alle hjerneoperasjoner så har jeg fått noen bivirkninger , men det kan man leve med , noe jeg trolig ikke hadde i dag om jeg ikke opererte på det tidspunktet.

Stamminen varierte også til meg ja , forsvinner den når du tar Aspirin (noe du bør fortelle legen at du har tatt ) så bør det ringe noen alarmklokker hos ham / hun ja , igjen dette trenger ikke å være noe med kreft i det hele tatt , men utifra symptomene dine og måten de har dukket opp hos deg vil jeg tro at det er lurt å få tatt en ordentlig sjekk. Og forsvinner ikke stammingen når du tar Aspirin eller synet blir forbedret så betyr det heller ikke at du skal hoppe over legesjekken.

Uansett ikke gå og tenk så mye på det, prøv å slapp av og fortell gjerne dine nærmeste at du er litt urolig.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei

Gammel tråd - og jeg håper ting har ordnet seg for trådstarter.

Tenkte bare jeg skulle nevne at fettkuler som trådstarter trodde kulen i nakken kunne være, ikke klør.

De er "halvbløte" og kan dyttes litt frem og tilbake. De gjør ikke vondt om de da ikke er betente.

Jeg har og har hatt flere fettkuler i hodet. Mine vokste utover og trykket ikke på noe, men ble til små "horn".

Jeg støtter absolutt de som oppfordrer trådstarter til å kontakte lege. Legen er der for nettopp slikt og du plager ham/henne slett ikke. Det er tvert om jobben deres!

Håper det går bra med deg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...