Gå til innhold

Hvilken mobil er best for meg? Maks 6.000kr

Gjest medlem-169651

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-169651

Skal bytte ut en ett år gammel iPhone 6, og er i tvil om hva jeg skal velge.

Viktig for meg: 

- Bra batteritid (også i standby)

- 32 GB eller mer lagringsplass (minnekortplass er et pluss, men ikke essensielt)

- Så bra kamera som det er mulig å få. Tar mye bilder og video med telefonen.

- At den får oppdateringer til OS i lang tid fremover

- Knallgod lyd i øretelefonutgangen. Bruker ikke høytaleren på selve enheten.

- Plass i lomma. Vil helst ikke ha den aller største telefonen.

- Solid nok til at den ikke går istykker av seg selv slik Sony Z-serien.

Vet at både iPhone og Samsungtelefonene tar opp video i 60 fps. Dette gir en jevnere og finere videoopplevelse. Er det andre som får til dette?

Pris er ikke helt irrelevant. Dette er grunnen til at iPhone 6s dessverre diskvalifiserer seg selv. Kan få meg selv til å bruke opp til 6.000 kr. Over det blir uansvarlig synes jeg.

Hva foreslår dere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det finnes noe fasitsvar. Ett av problemene er at det nesten ikke lages toppmodeller med liten skjermstørrelse. sony sine compact modeller er vel de minste som kombinerer toppspecs.

Syns batteritestene hos gsmarena er en grei pekepinn på batteritid:

www.gsmarena.com/battery-test.php3

Skulle til å foreslå Motorola moto X force helt til jeg så prisgrensen din: http://www.prisjakt.no/product.php?p=3390543

Stort batteri, bra kamera og motorola har relativt stock android.

Har selv motorola moto X play som koster under halvparten og er god fornøyd, men den innfrir ikke alle kravene, blant annet er den ganske stor. 5,5" + flipcover merkes godt i lomma. Er også godt fornøyd med lyden i hodetelefonutgangen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Takk for svar. Har sett litt på Motorolamodellen tidligere, men det har liksom vært kameraet som har blitt ankepunktet.  Vil gjerne ha det beste av det beste akkurat der. Kan du sjekke om den tar opp video i 60 fps? 

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært så opptatt av å få oppdateringer. Oppdateringene er knapt merkbare, og i verste fall kan de gjøre telefonen mer ustabil. Har selv vurdert å ikke oppdatere min telefon, fordi jeg egentlig ser flere ulemper enn fordeler ved det. Neste gang kommer jeg nok til å se mer nøye på hva oppdateringen inneholder før jeg velger å "oppgradere".

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det ingen motorola modeller som tar opp i mer enn 30fps. Moto X force støtter dog opptak helt opp til 2160p. moto x play støtter bare 1080p.

Bruker ikke opptak noe særlig selv, men er meget godt fornøyd med bildene telefonen tar. Blant de aller beste.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg bruker mye til videoopptak, så jeg ønsker meg så god kvalitet på dette som mulig. Slik jeg ser det er det kun iPhone, Samsung og Microsoft Lumia som tar opp i 60fps. LG G4 kan i teorien, men LG har sperret den funksjonen. Utrolig nok.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Hvorfor bytte?

Fordi jeg synes at kameraet har større og større problemer med å ta ok bilder i svak belysning. Har lagt merke til at flere av de andre har blitt mye bedre på akkurat dette.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Huawei Nexus 6P

Litt stor og tung. Dessuten er jeg rett og slett litt skeptisk til Huawei. Kanskje dumt av meg, men det frister liksom ikke å betale 6 tusenlapper for Huawei.

Dessuten klarer den ikke å ta opp video i 60 fps heller.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Hvorfor bytte?

Fordi jeg synes at kameraet har større og større problemer med å ta ok bilder i svak belysning. Har lagt merke til at flere av de andre har blitt mye bedre på akkurat dette.

Bytt du, det er jo bare den måten du kan finne ut av om du faktisk liker noen annet enn iPhone best. Det er jo ikke verre enn at du kan bytte tilbake til iPhone hvis du ikke liker det andre bedre.

Selv syns jeg kamera fungerer meget bra på min iPhone 6s, og i svakt lys. Med foto som hobby i drøyt 30 år er jeg ganske kritisk til bildekvalitet, og må si jeg er imponert over moderne mobiltelefoner, iPhone inkludert.

Lenke til kommentar

Huawei Nexus 6P

Litt stor og tung. Dessuten er jeg rett og slett litt skeptisk til Huawei. Kanskje dumt av meg, men det frister liksom ikke å betale 6 tusenlapper for Huawei.

Hvorfor legge så mye vekt på Huawei? det er ikke det som har designet telefonen, det er Google. Google styrer også all programvare på telefonen, så det eneste Huwaei har gjort er fremskaffe og sette sammen maskinvaren, akkurat som netcom og telenor har gjort med utbyggingen av 4g nettet her i Norge. Har aldri hatt så bra mobilradio på en mobil før som på Nexus 6P.

Litt teit at den ikke har 1080P@60 som valg ja, men sensoren støtter det fint, så er vel bare å vente til noen 3.partsutviklere legger det til i en app

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Huawei Nexus 6P

Hvorfor legge så mye vekt på Huawei? det er ikke det som har designet telefonen, det er Google. Google styrer også all programvare på telefonen, så det eneste Huwaei har gjort er fremskaffe og sette sammen maskinvaren, akkurat som netcom og telenor har gjort med utbyggingen av 4g nettet her i Norge. Har aldri hatt så bra mobilradio på en mobil før som på Nexus 6P.

Litt teit at den ikke har 1080P@60 som valg ja, men sensoren støtter det fint, så er vel bare å vente til noen 3.partsutviklere legger det til i en app

Det holder dessverre ikke med en app. Det er det samme som LG G3 og G4. Begge klarer fint 60 fps i teorien, men det er sperret, så man må roote og flashe mods for å få det til.

Jeg er ikke interessert i å drive med slikt. Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan tillate dette uten å kødde med rooting og slikt.

Det finnes allerede apper som i kan filme i 60 fps, men det må tillates lenger ned i Androidsystemet for at det skal funke på disse.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke interessert i å drive med slikt. Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan tillate dette uten å kødde med rooting og slikt.

.

Hvis jeg har forstått Android-gutta rett, så burde du antagelig bli interessert i slikt. Det er vel først da du virkelig kan hente frem fordelene med det åpne Android-systemet...(?)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Det er noen som sier så, men jeg er en enkel sjel, som bare vil ha noe som funker ut av esken. Det er derfor jeg vurderer Galaxy S6, for der kommer de mulighetene jeg ønsker uten masse dilledalling. Så få jeg kanskje bare godta at batteritiden er litt svak og at Touchwiz er med på kjøpet.

Lenke til kommentar

Det er noen som sier så, men jeg er en enkel sjel, som bare vil ha noe som funker ut av esken. Det er derfor jeg vurderer Galaxy S6, for der kommer de mulighetene jeg ønsker uten masse dilledalling. Så få jeg kanskje bare godta at batteritiden er litt svak og at Touchwiz er med på kjøpet.

For hva det måtte være verdt...

Jeg har to venner som begge kjøpte seg Samsung S6 Edge. Begge er skikkelig misfornøyd, han ene såpass at han benyttet angreretten og fikk byttet den inn. Kjøpte seg heller en iPhone 6s Pluss og er strålende fornøyd.

Han andre er die-hard Samsung fan og anti-Apple og har selvsagt valgt å beholde sin Samsung selv om han er veldig misfornøyd med den. Håper inderlig for hans skyld at Samsung kommer med en skikkelig bra S7 når den etter hvert blir lansert...:-)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Har hatt en Edge tidligere, og hva vitsen er å betale nesten tusen kroner ekstra for den kanten fatter jeg ikke. Den var bare i veien og gjorde telefonen ubehagelig å holde. Så en S6 uten Edge er nok bedre for meg.

Men jeg ble positivt overrasket over kameraet på den.

Lenke til kommentar

Ut fra hva du har sagt så langt så er min påstand at iPhone totalt sett er det beste valget for deg. Det er likevel et par ting som gjør at du må kikke på noe annet:

- Du har satt maks pris på 6.000,-

- Du er ute etter andre egenskaper på kamera

Du får antagelig ikke noe toppmodell med Windows/Android innenfor budsjettet ditt, så du må uansett lete på nest øverste hylle. Kanskje Sony/LG/HTC kan ha noe...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...