Gå til innhold

[Løst] Erstatningsrett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For ca en uke siden røyk reimen på klokka mi. Butikken fikset det for rundt 200 kroner. Nå en uke senere, røyk reimen igjen. Kan eg få fikset den uten å betale 200 kroner? med tanke på at butikken ikke gjorde en skikkelig jobb ? Takk :)

 

Erstatningsrett?

 

Hva har dette med erstatningrett å gjøre? Dette er vel en reklamasjonssak?

 

 

 

 

 

De vill ike gi meg pengene tilbake/fikse det gratis.

Ble det begrunnet? Det er vesentlig forskjell om problemet skyldes dårlig arbeid eller om det skyldes bruk/håndering.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Hvorfor betalte du for det første gangen? Er dette samme butikken som klokken ble kjøpt i? Hvor gammel er klokka?

Lenke til kommentar

 

 

For ca en uke siden røyk reimen på klokka mi. Butikken fikset det for rundt 200 kroner. Nå en uke senere, røyk reimen igjen. Kan eg få fikset den uten å betale 200 kroner? med tanke på at butikken ikke gjorde en skikkelig jobb ? Takk :)

Erstatningsrett?

Hva har dette med erstatningrett å gjøre? Dette er vel en reklamasjonssak?

 

reklame? Eg vill ha pengene tilbake for dårlig arbeid

 

 

 

De vill ike gi meg pengene tilbake/fikse det gratis.

Ble det begrunnet? Det er vesentlig forskjell om problemet skyldes dårlig arbeid eller om det skyldes bruk/håndering.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

5 års garanti i Norge, kan ikke bli enklere

 

Kan ikke bli mer feil. Først og fremst blander du garanti med reklamasjonsrett. Dessuten er reklamasjonsrett 2 eller 5 år. Alt etter den forventede levetiden på varen. En klokke vil selvfølgelig ha 5 års reklamasjonsrett, men det er også varer som har 2. Garanti er hva produsenten av varen lover.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

garanti = reklamasjon = garanti

Så totalt feil.

Garanti er noe selger/leverandør gir som skal være rettigheter utover det forbrukerkjøpsloven gir.

 

Kan også nevnes at garanti ikke er lovpålagt. Det er derimot reklamasjonsrett.

 

I denne saken er jeg usikker på om det er 2 eller 5 år. Det er muligens en egen reklamasjonsrett på remmen, alt etter hvordan den er festet og i forhold til klokken, og da er spørsmålet om remmen er ment å vare lengre enn to år. Men ettersom den ble byttet eller fikset for bare en uke siden, har neppe det noe å si her.

 

Er remmen/klokka brukt på normal måte, og ikke fått større påkjenninger enn det man kan forvente ved vanlig bruk av en klokke? I så fall har du rett på at de bytter/fikser remmen for deg igjen.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Så reklamasjon og garanti er i grunnen det samme, bare at ved garanti så innrømmer leverandør at det er deres skyld, mens ved reklamasjon så gjør de ikke det, samme utgangspunkt for forbruker

Lenke til kommentar

Så reklamasjon og garanti er i grunnen det samme, bare at ved garanti så innrømmer leverandør at det er deres skyld, mens ved reklamasjon så gjør de ikke det, samme utgangspunkt for forbruker

 

Det blir som å si at bensin og diesel er det samme. - "Samme utgangspunkt (?) for forbruker" - begge får motoren til å gå rundt ....

 

En viktig forskjell som er verdt å merke seg er at en garanti gir deg rett til å få visse mangler som oppstår rettet innenfor garantitiden, mens reklamasjonsretten kun gir deg rett til å reklamere - det betyr ikke nødvendigvis at du får mangelen rettet. - En forutsetning er at mangelen var tilstede på kjøpstidspunktet, altså at det er en iboende svakhet ved varen som gjør at den ryker. (Dette gjør bla.a. at du ikke kan reklamere på varer med begrenset holdbarhet f.eks datostempling eller at noe er beregnet på å bruke ett visst antall ganger, slitedeler som er beregnet å måtte byttes innefor reklamasjonsfristen for selve varen osv.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

 

Så reklamasjon og garanti er i grunnen det samme, bare at ved garanti så innrømmer leverandør at det er deres skyld, mens ved reklamasjon så gjør de ikke det, samme utgangspunkt for forbruker

Eh, hæ?

 

Uansett om noe går på garanti eller reklamasjon, så kan det være at leverandør innrømmer at det er deres skyld. I mange tilfeller er det hipp som happ for forbruker om det er en garanti eller reklamasjonssak, men ofte lønner det seg å bruke garanti om leverandør tilbyr det.

 

Garanti - ikke lovpålagt, men noe leverandør gir av egen fri vilje. Leverandør kan sette egne vilkår for garanti, men for å kunne si at de tilbyr garanti må den på en eller annen måte gi rettigheter utenfor det vanlig reklamasjonsrett gir, som for eksempel at de retter mangler i lengre tid enn reklamasjonsretten, at de retter mangler som ikke dekkes av reklamasjonsretten, at mangelen rettes on-site hos kunden eller lignende. Men enkelte deler av garantien kan være dårligere enn reklamasjonsretten, for eksempel varighet. Da må man bruke reklamasjonsrett.

 

Reklamasjonsrett - lovpålagt. Uavhengig av om det er gitt garanti eller ikke. Det kan ikke avtales dårligere vilkår enn det som er beskrevet i reklamasjonsretten, så leverandør kan ikke "vri seg unna" med egne vilkår med mindre mangelen skyldes forhold på forbrukers side. Men ofte kan man ha dårligere vilkår enn leverandørs garanti.

Lenke til kommentar

 

 

For ca en uke siden røyk reimen på klokka mi. Butikken fikset det for rundt 200 kroner. Nå en uke senere, røyk reimen igjen. Kan eg få fikset den uten å betale 200 kroner? med tanke på at butikken ikke gjorde en skikkelig jobb ? Takk :)

Erstatningsrett?

Hva har dette med erstatningrett å gjøre? Dette er vel en reklamasjonssak?

 

reklame? Eg vill ha pengene tilbake for dårlig arbeid

 

 

 

De vill ike gi meg pengene tilbake/fikse det gratis.

Ble det begrunnet? Det er vesentlig forskjell om problemet skyldes dårlig arbeid eller om det skyldes bruk/håndering.

 

 

Noen andre som la merke til det litt bortgjemte svaret til TS?

Lenke til kommentar

 

 

 

For ca en uke siden røyk reimen på klokka mi. Butikken fikset det for rundt 200 kroner. Nå en uke senere, røyk reimen igjen. Kan eg få fikset den uten å betale 200 kroner? med tanke på at butikken ikke gjorde en skikkelig jobb ? Takk :)

Erstatningsrett?

Hva har dette med erstatningrett å gjøre? Dette er vel en reklamasjonssak?

 

reklame? Eg vill ha pengene tilbake for dårlig arbeid

 

 

 

De vill ike gi meg pengene tilbake/fikse det gratis.

Ble det begrunnet? Det er vesentlig forskjell om problemet skyldes dårlig arbeid eller om det skyldes bruk/håndering.

 

 

Noen andre som la merke til det litt bortgjemte svaret til TS?

 

De sa bare at de ikke hadde noe med det å gjøre

Lenke til kommentar

De sa bare at de ikke hadde noe med det å gjøre

 

 

Mener du at butukken en sa at butikken ikke hadde noe med reprasjonen å gjøre? 

 

 

Gav de deg en grunn? For eksempel at dette var normal slitasje?

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

 

De sa bare at de ikke hadde noe med det å gjøre

 

 

Mener du at butukken en sa at butikken ikke hadde noe med reprasjonen å gjøre? 

 

 

Gav de deg en grunn? For eksempel at dette var normal slitasje?

Eg trengte kvitering, og de sa at de ikke kunne hjelpe meg. Selv om det var deres butikk som fikset reimen for bare 1 uke siden da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...