Gå til innhold

XP vs MP

Ernie79

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurte på å kjøpe dette hk: MSI K7D Master-L Hovedkort Socket A, MP

Så kommer det jeg lurer på.

Kan man kjøre Dual XP på dette kortet eller må man ha MP.

Evt omvendt, funker MP på "vanlig" socket A?

Du skal i utgangspunktet bruke MP, men det går ann å bruke XP'er OM du modifiserer dem litt...

se denne tråden for mer info:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=169660

Lenke til kommentar

Jeg har hhørt at selv om man har MP prosessorer gir den andre CPU'en bare 50% ytelse... er dette sant, eller har jeg lest feil?

Hvorfor er det ikke fler som har MP prosessorer? Jeg kjenner ingen som har det ....

Funker det bra til spill, eller er det laget for kompilering og rendring?

Lenke til kommentar
Jeg har hhørt at selv om man har MP prosessorer gir den andre CPU'en bare 50% ytelse... er dette sant, eller har jeg lest feil?

Hvorfor er det ikke fler som har MP prosessorer? Jeg kjenner ingen som har det ....

Dual kan gi opptil 100% ytelsesøkning, men pga. at dual-hovedkort er optimalisert for stabilitet, ikke ytelse OG at spill som regel ikke er laget for dual, vil det ofte være bedre å kjøpe seg et kraftig single-system.

Hvor mye bedre ytelsen blir, avhenger som sagt av hvilke programmer man kjører og ikke minst hvor mange man kjører. Jeg har en dual-maskin hjemme og det er ikke noe problem å pakke inn filer med Winrar samtidig som jeg spiller. Jeg lar bare Winrar og spillet kjøre på hver sin CPU og merker veldig lite på spillinga at WinRAR tygger bytes i bakgrunnen...

Lenke til kommentar

Økningen i ytelse ved å gå fra en til to prosessorer vil variere fra 0% til 100%

0% f.eks om du kjører Win98 som overhodet ikke støtter mer enn en prosessor og opp til en teoretisk maks på 100% hvis operativsystem og programmer er perfekt tilpasset flerprosessor.

Tallknusing, rendering og annen bildebehandling vil normalt gi 90+% hvis de er beregnet på flere prosessorer og fordeler oppgavene effektivt.

De fleste spill støtter ikke flerprosessor, så eneste forbedringen blir da at operativsystemet kan kjøre på den ene og spillet på den andre. Dette gir normalt under 10% forbedring og er sjelden merkbart. Et unntak er Quake III som etter det jeg husker faktisk er lagd for å støtte flere prosessorer og derfor får god utnyttelse.

På en server der det skal kjøre mange oppgaver samtidig vil det bli klar ytelsesforbedring siden oppgavene spres over to (eller flere) prosessorer.

En litt oversett egenskap er at man får raskere respons hvis man trykker ctrl-alt-del for å stoppe et program som henger og bruker 100% cpu. Task Manager kjører bare på den andre cpu'en og gir deg anledning til å stoppe prosessen enkelt og greit uten å måtte vente i evigheter på å få noen ledige millisekunder. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...