Gå til innhold

Spørsmål om AMD FX-8350.

Anbefalte innlegg

Jeg personlig tror at en 8350 får leve enda noen år lengre enn disse eldre intel prosessorene med 4 kjerner siden mye i dag begynner å dra nytte av 8 kjerner.

Når det er sagt så må vi fortsatt huske at en 8350 ligger på 1800kr, og for en som ikke er hardware geek som de fleste her inne vil AMD være ok valg.

Jeg er i tillegg en person som er opptatt av konkurranse i markedet og derfor velger å støtte AMD. Jeg ønsker at AMD skal overleve og holde konkurransen inne selv om de pdd. ikke klarer å konkurrere mot Intel. Men om vi alle skulle lat være å kjøpe AMD ender vi opp med bare Intel på markedet og enda større priser på CPUer.

AMD vil nok ikke overleve bare fordi enkelte "støtter" dem. Faktum er at AMD som prosessor leverandør vil gå under dersom ikke de snart leverer noe mer konkurranse dyktige produkter, uavhengig av din støtte.

Det at du tror AMD plutselig vil dra "nytte" av 8 kjerner er bare tull, da AMD i utganspunktet kun er en 4 kjerner i likhet med de "eldre 4 kjerner prosessorene" du sikter til. Går eldre 4 kjerner fra intel under så er det garantert at AMD FX går under da disse prosessorene er langt svakere. At du i det heletatt anser AMD FX som en 8 kjerner er mangel på kunnskap. En 8350 er og forblir en 4 kjerner, iværtfall om vi skal regne med hva som gjelder ytelse og effektivitet.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men la oss avslutte denne diskusjonen. AMD er godt bak Intel, men husk at am3+ plattformen er gammel og utdatert. La oss håpe at AMD sin  nye arkitektur kommer til å tette forspranget Intel har betraktelig. Selv om du liker Intel bedre enn AMD, liker du vel konkurranse i markedet :)

Lenke til kommentar

For programmer som klarer å utnytte alle kjerner (f.eks. 3D rendering) så finnes det Cinebench som gir et meget godt mål på hva de forskjellige CPU'ene yter seg imellom. 

http://cbscores.com/

Single kolonnen viser hva en enkelt kjerne yter.  Render kolonnen viser totalytelsen til CPU'en - jo høyere tall, jo bedre.

Cinebench kan lastes ned for å teste din egen PC.  Intel bruker Hyperthreading som gir to logiske kjerner for hver fysiske - og disse yter omtrent like godt som om de hadde vært fysiske.  AMD bruker kun fysiske kjerner.  De går ofte med noe høyere frekvens enn Intels, men allikevel havner de under i ytelse.  Den høyere frekvensen innebærer også at AMD ofte bruker flere watt og blir varmere enn Intel. (Jfr kolonnene Cores og Threads)

Sjekk også GHz kolonnen for å se om aktuell CPU er overklokket ift standard hastighet.

Lenke til kommentar

Men la oss avslutte denne diskusjonen. AMD er godt bak Intel, men husk at am3+ plattformen er gammel og utdatert. La oss håpe at AMD sin nye arkitektur kommer til å tette forspranget Intel har betraktelig. Selv om du liker Intel bedre enn AMD, liker du vel konkurranse i markedet :)

am3+ er en socket, ikke arkitektur :)
Lenke til kommentar

Men la oss avslutte denne diskusjonen. AMD er godt bak Intel, men husk at am3+ plattformen er gammel og utdatert. La oss håpe at AMD sin nye arkitektur kommer til å tette forspranget Intel har betraktelig. Selv om du liker Intel bedre enn AMD, liker du vel konkurranse i markedet :)

am3+ er en socket, ikke arkitektur :)

Blanda begrepene litt der. Brukte uttrykket "am3+ plattformen" som er dekkende :-)

Lenke til kommentar

Jeg sakset noen bencher fra Anandtech. Her er FX-8350 vs i7 2600K, der FX er den blå søyla :

post-10067-0-39129800-1454322719_thumb.png

Her er FX vs Intel sin nyeste Skylake 6700K :

post-10067-0-11042800-1454323064_thumb.png

Alle disse CPU'ne har 8 tråder, men ser ikke ut som AMD sin "ekte" 8-kjerne hjelper stort mot 4-kjerne 2600K her. Eneste som går i AMD sitt favør er prisen, men en 2600K kjøpt brukt kan vel fåes billigere. Nei igjen, jeg er ingen Intel fanboy :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Det er ikke noe tvil om at FX henger langt etter , selv blodoverklokket har den ingen ting å tilby for å konkurrere mot Intel sine Cpu'er.

De som derimot sitter på en i dag og har en vanlig desktop pc kan fortsatt ha nytte av den i en stund til , men trolig så er 2016/17 Amd sitt siste år til å kunne komme med en god erstatter til 8x og 9x FX serien med cpuer og vise at de fortsatt kan være med på å tilby rimelige og godt ytende cpu'er i forhold til ytelse per krone.

Bare ikke forvent en Intel killer cpu.

Personlig tipper jeg at Amd går under , men vil trolig gi dem en siste sjangse om de greier å tilby en konkurransedyktig Cpu i løpet av 2016 / 17 .

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt å hive meg inn i diskusjonen over her, men har skummet igjennom uten at jeg fant noe info om hva du skal bruke pc'en til. Hvis du har tenkt å kjøre en del VM'er så er 8350 en veldig god (og billig) prosessor. Anbefaler da å se på bruktmarkedet om du kan finne en til en god pris. Til spill er nok de nyere intel prosessorene en god del bedre, men har du et litt trangt budsjett så er det nok kanskje ikke så dumt å finne en brukt 8350 til en god pris(Mulig en brukt intel prosessor er like prisgunstig). Jeg har selv en 8350 og den fungerer fortsatt godt til mitt bruk, som er litt av alt. En 8350 vil ikke holde deg noe særlig tilbake i spill i dag, men en ny intel prosessor vil nok holde bedre i årene som kommer. Men alt avhenger jo av ditt budsjett og hva pc'en skal brukes til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke tenkt å hive meg inn i diskusjonen over her, men har skummet igjennom uten at jeg fant noe info om hva du skal bruke pc'en til. Hvis du har tenkt å kjøre en del VM'er så er 8350 en veldig god (og billig) prosessor. Anbefaler da å se på bruktmarkedet om du kan finne en til en god pris. Til spill er nok de nyere intel prosessorene en god del bedre, men har du et litt trangt budsjett så er det nok kanskje ikke så dumt å finne en brukt 8350 til en god pris(Mulig en brukt intel prosessor er like prisgunstig). Jeg har selv en 8350 og den fungerer fortsatt godt til mitt bruk, som er litt av alt. En 8350 vil ikke holde deg noe særlig tilbake i spill i dag, men en ny intel prosessor vil nok holde bedre i årene som kommer. Men alt avhenger jo av ditt budsjett og hva pc'en skal brukes til. 

Det mest balanserte svaret her  :)

Lenke til kommentar

Da har jeg gitt tråden en ordentlig opprydding.
Selv om en bruker svarer på en måte som kan beregnes som uhøfflig gir det oss ikke muligheten til å svare på samme måte tilbake eller enda verre.
Retningslinjene er klare på dette punktet og jeg har notert meg flere forummedlemmer som må hatt en fryktelig dårlig start på uken fordi jeg er ganske så sikker på at de faktisk vet bedre!

Så vær så snill å gjør meg en tjeneste , isteden for å gå på person, ta tak i det som diskuteres og sørg heller for å rapporter innlegg som er sjikanerende eller er laget for å provosere / ødelegge så skal vi Moderatorer prøve å rydde opp i det når vi får muligheten til det.
Send meg også en personlig melding om dere lurer på noe.

Denne gangen får samtlige deltakere i denne tråden og som sporet av (gjelder kun de som deltok i avsporingen og gikk på person) denne advarselen i tråden og blir bedt om å skjerpe seg.

Ha en fin kveld videre.
Mvh
Malvado.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...