Lami Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Må jeg fortolle gaver fått fra foreldre når jeg har vært i utlandet hvis den koster over 6000kr? Det er helt høl i hodet hvis det er fakta. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Må jeg fortolle gaver fått fra foreldre når jeg har vært i utlandet hvis den koster over 6000kr? Det er helt høl i hodet hvis det er fakta. Jeg antar det, hvorfor skulle det gjøre en forskjell om det er en gave eller om du har kjøpt det selv? AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Grensa for tollfrie gaver er 1000 krhttps://www.toll.no/no/varer/gaver/ Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 hvordan kan man definere det som en gave hvi det medfører ekstra kostnader ? ( i så fall bør de som kjøper gaven betale alle kostnadene den generer ) Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 hvordan kan man definere det som en gave hvi det medfører ekstra kostnader ? ( i så fall bør de som kjøper gaven betale alle kostnadene den generer ) For å tette et smutthull Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Grensa for tollfrie gaver er 1000 kr https://www.toll.no/no/varer/gaver/ Det der gjelder postsendinger. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 hvordan kan man definere det som en gave hvi det medfører ekstra kostnader ? ( i så fall bør de som kjøper gaven betale alle kostnadene den generer ) For å tette et smutthull Kanskje teter man et teoretisk hull , men det gjør også mye annet med den grensen bl.a.. enkelte kjøp går i vasken der selger og (kanskje også ) staten går glipp av en del inntekter Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Hvordan taper staten Norge på dette? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Grensa for tollfrie gaver er 1000 kr https://www.toll.no/no/varer/gaver/ Det gjelder for gaver som sendes fra utlandet til mottaker i Norge. Spørsmålet her var om det måtte betales moms på gaver mottakeren selv har mottatt i utlandet, når han deretter tar de med over grensa selv, og det må det, om man har med seg verdier totalt (ikke bare enkeltgjenstander) for over 3000/6000 (sistnevnte beløp gjelder bare hvis man har vært utenlands mer enn 24 timer) kroner. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. januar 2016 Del Skrevet 2. januar 2016 Formålet med toll og merverdiavgift er å beskatte forbruk som skjer i Norge, ikke innkjøp som skjer i Norge. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 2. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2016 (endret) Må jeg fortolle gaver fått fra foreldre når jeg har vært i utlandet hvis den koster over 6000kr? Det er helt høl i hodet hvis det er fakta. Jeg antar det, hvorfor skulle det gjøre en forskjell om det er en gave eller om du har kjøpt det selv? AtW Fordi du besøker foreldrene dine og får f.eks en veske til 10.000,-, så skal du ikke få ta den med hjem uten å ha betalt moms? Når til og med gaven er løst i kofferten, uten eske osv. Synes det er helt merkelig at man ikke kan ta med gaver hjem uten å betale tusener i moms. Det er betalt moms på gjenstanden når den ble kjøpt uansett? Så da betaler man det egentlig to ganger da ... Endret 2. januar 2016 av Lami Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. januar 2016 Del Skrevet 2. januar 2016 Turistsalg og eksportsalg er som regel fritatt fra merverdiavgift (i form av refusjonsordninger). Hvis foreldrene dine gir deg en veske til 10k har du foreldre som har mer penger enn vett, da kan du be dem om penger til å betale merverdiavgiften også. 5 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 2. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2016 (endret) Hm ja, men dersom man ikke ber om tax tilbake vil det jo bli dobbelt opp - og man skal ikke betale moms to ganger. Nå har ikke jeg fått det så var bare et eksempel sett på et tvprogram (verdi $4400), for å mene at det er ganske tullete at gave må betales mva på. Litt greit å vite - da skal aldri jeg ta i mot gave fra noen over 3000/6000kr når jeg er i utlandet og skal hjem. Blir bare en utgift for meg ... Endret 2. januar 2016 av Lami Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. januar 2016 Del Skrevet 2. januar 2016 Hvis man ikke har tilstrekkelig omløpskapasitet til å tenke på VAT-refusjon når man skal importere dyre ting, så har jeg ingen prinsipielle motforestillinger mot at vedkommende blir ekstra skattlagt for det. 3 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 2. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2016 (endret) Når man tar med seg gaver hjem så blir det vel fort litt mindre gave når man skal ta med seg kvittering og stille seg i VAT-køen på flyplassen. "Værsågod her har du en klokke du ikke vet prisen på, nå må du hente momsen på flyplassen". Ellers er det ikke alle som tenker på å be om tax-free når de handler gaver heller. Endret 2. januar 2016 av Lami Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. januar 2016 Del Skrevet 2. januar 2016 Siden tråden ikke handler om teknologi og vitenskap flyttet jeg den til juss-delen av forumet. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. januar 2016 Del Skrevet 2. januar 2016 Må jeg fortolle gaver fått fra foreldre når jeg har vært i utlandet hvis den koster over 6000kr? Det er helt høl i hodet hvis det er fakta.Jeg antar det, hvorfor skulle det gjøre en forskjell om det er en gave eller om du har kjøpt det selv? AtW Fordi du besøker foreldrene dine og får f.eks en veske til 10.000,-, så skal du ikke få ta den med hjem uten å ha betalt moms? Når til og med gaven er løst i kofferten, uten eske osv. Synes det er helt merkelig at man ikke kan ta med gaver hjem uten å betale tusener i moms. Det er betalt moms på gjenstanden når den ble kjøpt uansett? Så da betaler man det egentlig to ganger da ... Man kan ofte få tilbake momsen i landet man kjøpte fra via tax-free-ordningen, men det du klager på der er jo en generell ting, spørsmålet er hvorfor gaver skal behandles annerledes. AtW 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. januar 2016 Del Skrevet 2. januar 2016 Nå har ikke jeg fått det så var bare et eksempel sett på et tvprogram (verdi $4400), for å mene at det er ganske tullete at gave må betales mva på. Litt greit å vite - da skal aldri jeg ta i mot gave fra noen over 3000/6000kr når jeg er i utlandet og skal hjem. Blir bare en utgift for meg ... Høres jo ut som det mest fornuftige i verden å skattlegge, dyre ting som mottakeren ikke har særlig behov for. AtW 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Kommer helt an på hvor mye over 6k og hvilken gjenstand da det kan bli vanskelig for tollen å bevise at gjenstanded koster over 6k eller er kjøpt i utlandet Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Kommer helt an på hvor mye over 6k og hvilken gjenstand da det kan bli vanskelig for tollen å bevise at gjenstanded koster over 6k eller er kjøpt i utlandet Dert er du selv som må bevise/sannsynliggjøre hva gjenstanden kostet, ikke tollvesenet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå