MacBain Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Beklager nok en "hjelp til valg av første speilreflekskamera" tråd, men har ikke peil på hva jeg bør velge. Har som sagt aldri hatt speilrefleks før, men ønsker nå å ta litt bedre bilder og tenker det vil være lurt å ta steget. Har ikke så stort budsjett, har sett for meg maks 3000,-. Om det er nytt eller brukt er samme for meg, man får vel kameraer som er ca. 5 år gamle som fortsatt er gode. Har så langt funnet fram til Canon EOS 100D, dette ligger på ca 3000,- brukt, er dette ett bra valg? Tar imot tips til valg med stor takk . Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Det hjelper svært sjelden med et speilreflekskamera for å ta "bedre bilder", for det er mange andre ting som også spiller en stor rolle her. Altså jeg mener på ingen måte at det er feil å kjøpe speilreflekskamera med et begrenset budsjett, men da kan en heller ikke forvente at det blir så mye bedre bilder av det, men ingenting er jo umulig. Det å ta "gode bilder" kan gjøres på mange måter, og en er ikke nødt til å ha hverken et speilreflekskamera eller annet dyrt fotoutstyr for å få til det. Mye handler om å forandre litt på hvordan en vanligvis tar bilder, tenke på hvordan en selv plasserer seg i forhold til motivene, tenke på hva som kommer med i bakgrunnen, gjerne benytte et lavere standpunkt enn vanlig (f.eks. knestående eller liggende), for etter min mening så er de kjedeligste (og dårligste) bildene når en fotograferer ovenfra og ned på motivet. Jeg kjenner ikke Canon 100D selv,men det vil helt sikkert være et godt begynner kamera, men husk også at du vil ha behov for (minst) et objektiv i tillegg til selve kameraet,og skal du ha litt kvalitet og lysstyrke på det, så koster det også noen kroner. Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS er også et greit objektiv å starte med, men lysstyrken (blenderåpningen) kunne gjerne ha vært litt større etter min mening, men da stiger også både vekt og pris på objektivene. Men alle må begynne et sted, og det nevnte objektivet kan gi mange flotte bilder, det er det ingen tvil om. Så kommer det neste punktet, og det er å lære seg å bruke det. Ingen mestrer alt uten å øve,men om en skal ha gode bilder og kontroll over de bildene en tar, så bør en jo (helst) ikke benytte kameraet på Auto. For da tar kameraet kontrollen over det, og en er da prisgitt at kameraet vet hvilke bilder en ønsker...... Som regel så stemmer ikke det, men alt kan læres og øves på. Om en er "fersk" innen foto, så vil jeg absolutt anbefale at en leser denne her, https://foto.no/artikler/kunnskap/kunnskap/43380-den-fotografiske-verktøykassen Da vil en mye lettere kunne utnytte de kvaliteter og egenskaper som et speilreflekskamera kan gi, for det er den som benytter det som bestemmer hvilke sluttresultater kameraet vil gi. Lykke til Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Om kameraet er gammelt eller nytt er forsåvidt ikke så viktig. Sålenge det ikke har fått unødvendig hard medfart. Mitt gamle Canon EOS 350D er fortsatt jevnlig brukt (av ny eier, og ikke meg selv). Det tar helt godkjente bilder i godt lys, men svikter noe når man øker ISO nevneverdig, sammenlignet med "moderne" kameraer. 350D er vel 10-11 år gammel modell nå. Kanskje 12 også, jeg er litt usikker. Personlig har jeg i høst byttet ut mitt (relativt nye) Canon EOS 70D som jeg kjøpte 23. desember 2014 med et gammelt kamera (Canon EOS 5D mk II) som jeg kjøpte brukt. Jeg får merkbart bedre bilder med det ca 8 år gamle 5D mk II enn jeg gjorde med 70D'n. Poenget mitt her er vel at man ikke nødvendigvis trenger noe nytt kamera. Verken nytt som i - kjøpe nytt, ubrukt kamera. Eller nytt som i at man kjøper en eldre modell. Den største og absolutt mest merkbare forskjellen ligger dog i objektivene man velger å kjøpe/bruke. Er man helt i startgropen er disse 18-55mm objektivene som følger med i slike "kits" helt kurrante til å begynne læringen med. Og et naturlig steg videre er den utrolig billige EF 50mm f/1.8 mk ii eller mk iii (STM) som man får kjøpt til rundt tusenlappen. For å få mer rekkevidde kan man gå flere veier, men Canon selger et EF-S 55-250mm som er relativt rimelig og gir god rekkevidde. Sammen med kit objektivet har du da fra 18mm til 250mm. Hvor mye av dette du får tak i for 3000,- skal jeg ikke begi meg ut på å gjette på, men vil tro det meste er mulig om man bare leter litt. Har selv sett f.eks. Canon EOS 5D mk II helt nede i 4000,- brukt. Og det er(var) i utgangspunktet et dyrt fullformat kamera. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 (endret) 3000.- brukt for et Canon 100D er ikke en kjempegod deal, spesielt hvis det er litt gammelt og har bruksmerker. Nytt koster det ca 4000.- med original-objektivet. Hvis du ikke har intensjoner og lære deg fotografering kommer du bedre ut med og kjøpe et såkalt entusiastkompaktkamera, de har omtrent like bra bildekvalitet, enklere å betjene/bruke. Endret 1. januar 2016 av Nautica Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 3. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2016 Har lyst til å lære meg mer avansert bruk, ikke bare AUTO funksjon, var det jeg mente med bedre bilder . Vil ikke bite over for mye å gå for ett alt for proft og avansert kamera med en gang. Har lest en del tester an Canon Eos 100D og det virker kanskje både funksjons og prismessig riktig, noen som er enig i det?. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 100D er fint for både nybegynnere og entusiaster som ønsker et minst mulig speilreflekskamera. Hvis det ikke fantes speilløse systemkamera (hybrid) ville jeg nok kjøpt et 100D, men foretrekker ennå mindre/lettere kamera og objektiver. De fleste moderne kamera gir gode bilder, velg et som du liker, er behagelig å bruke (passer dine hender/øyne). Hvis du har spesielle favorittmotiver som fugle eller sportsfotografering så kan det kanskje lønne seg å velge spesielle modeller. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 100D er et fullgodt kamera, med foreksempel fastobjektivet 40mm blir det en snerten kombinasjon. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) 100d er jo et godt kamera. Det er mindre og lettere enn 500d-760d kameraene, men har vel nesten alt av features. Men det er ikke noe enklere å bruke. Så se gjerne etter et pent brukt canon 550d-700d. Disse er det en del av på bruktmarkedet, men bruk litt tid. Enkelte mener det 5år gamle kameraet deres er verdt vekta i gull... Kjøp gjerne et kamera og en 30mm-50mm f1.4-f2.0 linse. Hvis du vil være økonomisk, så ble denne oppgitt i kupp-tråden her på forumet: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=69231272&condition=0&segment=0&sub_category=1.93.3904&category=0.93&ref=fas Canon 450D + Tamron 18-200mm, 1000kr. Kameraet er ganske gammelt, har ikke det nyeste av verken sensor eller features. Men linsa tror jeg skal være bra, og verdt hele prisen i seg selv. Flott linse hvis du bare skal ha ei linse, og vil ha litt zoom. Edit: Den var solgt ja... Endret 5. januar 2016 av Axefjord Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Snublet over en 550d + 18-55 linse for 2500kr: https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=247981 Jeg har handlet brukt før fra stavanger foto, og er kjempefornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå