Lafsen Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 (endret) Hei Driver og lufter tanken om å "oppgradere" hjemmekinoen. Det jeg har i dag: Denon AVR-X500 Argon JUNIOR 40 5.1 HØYTTALERSYSTEM Dette kjøpte jeg som en oppgradering fra Samsung hjemmekinoanlegg. Jeg vurderer noe av dette her- Pakke 1: Beholde Argon JUNIOR 40 5.1 HØYTTALERSYSTEM Yamaha RS-X601D 5495,- Pakke 2 Yamaha RS-X601D Tannoy TFX 5.1 8490,- Pakke 3: PIONEER VSX-930 / DYNAVOICE MAGIC F-5 EX V.3 HJEMMEKINOPAKKE 5.1 MED SUB - HVIT EIK 8790,- Det som er grunnen til at jeg vurderer oppgradering er pga at forsterker mangler endel funksjonalitet føler jeg. Også føler jeg det mangler mye i lyden med sånn jeg har det nå, i tillegg til at jeg når jeg ser på film så føles stemmene/dialogene veldig lave, men når det skjer ting så blir lyden altfor høy, så må kjøre volum opp og ned veldig ofte. Bor i en firemannsbolig, så trenger ikke alt for mye trøkk, men klar lyd. Også er jeg usikker på om det er høytalerene, forsterkeren eller kombinasjonen som er problemet for meg. Håper noen kan hjelpe meg å velge evt gi meg noen tips. Endret 3. januar 2016 av Lafsen Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. januar 2016 Del Skrevet 2. januar 2016 Balansen mellom tale og annen lyd på 5.1/7.1 kan du på de fleste hjemmekinoreceivere justere ved å justere nivået på utgangene. Tale kommer som oftest gjennom senterhøyttaler - så justerer man den opp og front, bak og subwoofer ned - så blir balansen bedre. Plassering og romkorreksjon er også viktig for 5.1 lyd. Jeg husker jeg brukte en del tid til å balansere lyden på mitt anlegg (Denon + Gale) - men det er så lenge siden at jeg ikke husker detaljer. At du opplever at Denon AVR-X500 mangler noe funksjonalitet - ja det forstår jeg. Den mangler jo det meste av funksjoner som AirPlay, Spotify Connect, DNLA osv. Men utenom det - så har den god støtte for lydformater etc. Men det er svært rimelig hjemmekinoreceiver - en av de rimeligste på markedet. Så det å oppgradere en klasse eller to kan være helt OK. Jeg vil se helt bort fra pakke 2. Ser ikke at de små Tannoy-høyttalerene vil gi noe mer enn den Argos-pakka du har i dag. Forsterkeren (Yamaha RS-X601D) er så vidt jeg kjenner til helt OK - noe den bør til prisen. Pakke 3 ser grei ut - forsterkeren skal være bra og Dynavoice er meg bekjent meget bra i forhold til prisen. Ellers bør du også se nærmere på dyrere Denon receivere - f.eks Denon AVR-X2200W. 1 Lenke til kommentar
Lafsen Skrevet 2. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2016 Tusen takk for svar Nå dukket det opp ett par spørsmål til for min del. Hvilket høytalerpakke er best når det kommer til argon vs dynavoice som jeg har linket til her? Burde jeg beholde argon pakka og heller bare kjøpe ny receiver? Jeg vil jo helst ikke kjøpe noe nytt uten at det er noe og hente på det. Sånn jeg ser for meg det så er vel pakke 3 veldig mye for pengene? Lenke til kommentar
Lafsen Skrevet 3. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Vedlagt ligger teknisk spesifikasjon på anlegget jeg har per i dag. Ut ifra det jeg kan lese så er det ikke stor forskjell på det jeg har i dag sånn effektmessig, men Dynavoice har bedre frekvensrespons og bedre følsomhet. Sånn jeg ser det nå så står det mellom: Denon AVR-X2200W Argon JUNIOR 40 5.1 HØYTTALERSYSTEM (Beholde høytalerene jeg har) 4998,- Lyd og bilde sin test av Denon AVR-X2200W og PIONEER VSX-930 DYNAVOICE MAGIC F-5 EX V.3 HJEMMEKINOPAKKE 5.1 MED SUB 8790,- Lyd og bilde sin test av Pioneer VSX-930 Noen som kan gi meg noe innput på dette? Er som sagt veldig usikker, men må uansett ha ny forsterker Oppgradering av anlegg.xlsx Endret 3. januar 2016 av Lafsen Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Virker som de to receiverene kommer svært likt ut i bedømmelse hos Lyd og bilde, så her er det omtrent hipp som happ. Spørsmålet er høyttalere - og der er ofte realiteten at man må lytte seg fram. Men pakken med Pioner og Dynavoice gir jo en 1 500 kr i "rabatt" i forhold til pris hver for seg. Førprisen oppgitt er ikke helt å stole på, da høyttalerpakka selges med rabatt som separat kjøp også. Et alternativ er jo å kjøpe Denon-forsterkeren, den er det jo en 1 000 lapp i rabatt på og teste den med Argon-høyttalerene. Får du OK lyd, så kan du vente med høyttalerkjøp. Trolig vil den avanserte romkorreksjonen gjøre en del. Hos HiFi-klubben har du også 30 dagers åpent kjøp. 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Så lenge budsjettet ditt er godt under ti store, hadde jeg lagt beløpet i best mulig forsterker. Høyttalerpakken ville jeg byttet ved neste anledning/oppsparing. Å bytte fra en høyttalerpakke til en som er ørlite dyrere er stort sett meningsløst. Det finnes ikke mirakler i lydverdenen heller. 2 Lenke til kommentar
Lafsen Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Så lenge budsjettet ditt er godt under ti store, hadde jeg lagt beløpet i best mulig forsterker. Høyttalerpakken ville jeg byttet ved neste anledning/oppsparing. Å bytte fra en høyttalerpakke til en som er ørlite dyrere er stort sett meningsløst. Det finnes ikke mirakler i lydverdenen heller. Grunnen til at jeg vurderer Dynavoice er pga at dem får god omtale når det kommer til lyd i forhold til pris, med det tror jeg ikke Argon er noe dårligere. Men tenkte og bestille med Dynavoice Magic FX-4 EX (v.3) da de passer rommet bedre enn Dynavoice Magic S-4 EX (v.3) da de passer bedre i rommet. Også har jeg lyst på stående høytalere. Og noe større/bedre høytalere har jeg ikke behov for da jeg bor i firemannsbolig og det er ganske lytt der Lenke til kommentar
Pop Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Tidligere Dynavoice låt krisedårlig, mens siste serie gir mye for pengene. Men når du sier du bor i en firemannsbolig der det er lytt, ville jeg nok holdt meg til stativ/kompakthøyttalere og ikke gulv. Du kan fort bli ganske upopulær hos naboene dine. Og høyttalere til tusenlappen vil dessverre ikke være en merkbar oppgradering (kanskje en endring, men i så fall sidelengs). Lenke til kommentar
Lafsen Skrevet 5. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2016 Jeg bor i 1. Etg så gulvhøytalere burde gå greit Sånn jeg skjønner det så burde jeg heller kjøpe ny forsterker kontra helt nytt anlegg? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Jeg bor i 1. Etg så gulvhøytalere burde gå greit Sånn jeg skjønner det så burde jeg heller kjøpe ny forsterker kontra helt nytt anlegg? Jeg ville definitivt startet med det, basert på din beskrivelse så langt. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Siden Hi-Fi Klubben har 30 dagers åpent kjøp, så ville jeg ha valgt å prøve følgende: Denon AVR-X2200W https://www.hifiklubben.no/tv-og-hjemmekino/hjemmekinoreceiver/denon-avr-x2200w--hjemmekinoreceiver/ Argon 6355FS som fronthøyttaler sammen med ditt Argon Junior system https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/gulvstaende-hoyttaler/argon-6355fs-gulvstaende-hoyttaler/ Prøv med både 5.1.2 og 7.1 oppsett. Jeg vil anta at det kan låte ganske så greit. Lenke til kommentar
Hugh Dick Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) Hent deg denne som ligger på Finn; http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=69173265 Specs: http://europe.yamaha.com/en/products/audio-visual/av-receivers-amps/rx-a1040_g/?mode=model Massevis av krefter og spesifikasjoner som holder til det meste du måtte finne på å koble til den i årene som kommer. Kan sannsynligvis prutes ned i 5500. Endret 5. januar 2016 av Hugh Dick Lenke til kommentar
Lafsen Skrevet 26. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2016 Takk for alle svar hittil. Var på Hifiklubben i dag og lyttet på Dali Zenzor Pico. Ble veldig usikker på hva jeg burde velge nå. Står mellom: PIONEER VSX-930 / DYNAVOICE MAGIC F-5 EX V.3 HJEMMEKINOPAKKE 5.1 MED SUB - HVIT EIK eller ZENSOR PICO 5.1 HØYTTALERSYSTEM AVR-X2200W HJEMMEKINORECEIVER Likte veldig lyden i Zenzor Pico, men får jeg så mye mer lyd for prisen. Lenke til kommentar
Lafsen Skrevet 26. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2016 Siden Hi-Fi Klubben har 30 dagers åpent kjøp, så ville jeg ha valgt å prøve følgende: Denon AVR-X2200W https://www.hifiklubben.no/tv-og-hjemmekino/hjemmekinoreceiver/denon-avr-x2200w--hjemmekinoreceiver/ Argon 6355FS som fronthøyttaler sammen med ditt Argon Junior system https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/gulvstaende-hoyttaler/argon-6355fs-gulvstaende-hoyttaler/ Prøv med både 5.1.2 og 7.1 oppsett. Jeg vil anta at det kan låte ganske så greit. Kjøpte meg argon alto 55, men vurderer fortsatt ny forsterker, noen tips? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 Hvilken prisklasse? Onkyo YX-RZ710 https://www.komplett.no/product/889017/tv-lyd-bilde/hjemmekino/receivere/onkyo-tx-rz710-surroundreceiver# Onkyo TX-NR656 https://www.komplett.no/product/889015/tv-lyd-bilde/hjemmekino/receivere/onkyo-tx-nr656-surroundreceiver# Lenke til kommentar
Lafsen Skrevet 27. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2016 Rundt prisklassen der ja, hvordan er onkyo egentlig? Hva med denne? https://www.komplett.no/product/887102/tv-lyd-bilde/hjemmekino/receivere/pioneer-vsx-531-b-receiver#productinfo Eller: https://www.komplett.no/product/876516/tv-lyd-bilde/hjemmekino/receivere/yamaha-rx-s601d-receiver Har Denon AVR-X500, men føler den mangler litt krutt og veldig mange funksjoner Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 (endret) Begge Onkyo'ene er 7-kanals og har relatvt kraftige strømforsyninger. Pioneer'en er 5-kanals, strømsvak og har dårlige høyttalerterminaler på senter og surrounkanalene. Yamaha'en er 5-kanals og er en del svakere enn begge Onkyo'ene, men har DAB+. Onkyo lager tradisjonelt gode surroundreceivere. Edit: Onkyo TX-RZ710 er THX sertifisert og har HDMI 2.0a (4k/60Hz video) Endret 27. desember 2016 av Omnithunder Lenke til kommentar
Lafsen Skrevet 27. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2016 RZ710 er vel litt overkill i forhold til høytalerne jeg har vel? Skal innrømme at jeg har mest lyst på RX-S601D, men litt skeptisk til om den er bedre effektmessig enn AVR-X500? men den har funksjonene jeg er ute etter. Pioneer er generelt greit og holde seg unna når det gjelder de minste forsterkerne? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 27. desember 2016 Del Skrevet 27. desember 2016 (endret) RZ710 er vel litt overkill i forhold til høytalerne jeg har vel? Hvorfor det? Mindre belastning gir som regel mindre forvrengning. Hvorfor ikke benytte alle høyttalerne du har? Jeg vil anta at Yamaha'en er litt svakere effektmessig enn Denon'en du allerede har. Edit: Denon Power Output (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive) 140 W Yamaha Rated Output Power (1kHz, 1ch driven) 95 W (6ohms, 0.9% THD) Endret 27. desember 2016 av Omnithunder Lenke til kommentar
Lafsen Skrevet 27. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2016 Vil helst kjøre 5.1 pga plassen, hadde såklart vært morro med 7.1. Hmm, Onkyo TX-RZ710 er helt klart det beste kjøpet akkurat nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå