Gå til innhold

Gårdssparing for unge hos Landkreditt

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart overta familiegården. Har surfet litt rundt etter banktjenester og kom over Gårdssparing for unge hos Landkreditt bank. Hva tenker folk her inne om dette produktet?

For meg frister det med 5% rente, og det skal ikke være noe problem å få brukt pengene til tenkt formål da jeg, om jeg ikke skulle opparbeide meg gjeld på gården gjennom drift og investeringer, kan skaffe meg gjeld og betale denne ned med midlene fra GSU. Men samtidig tenker jeg at jeg får en del begrensninger på bruk av pengene som jeg setter inn på denne kontoen, og om de skulle finne ut å sette renta betydelig ned er jo det veldig frustrerende da hele poenget med GSU da forsvinner.

Anonymous poster hash: d03d4...609
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du vil jo begrense hva denne summen med avsatte penger skal gå til, men selv om de kommer til å sette ned renta, så vil du jo fremdeles sitte igjen med de opptjente gode renteinntektene.. som du sier uansett kommer til å kunne brukes til gårdsformål. 

Hvis du er skeptisk til å binde opp midlene dine, så kan du jo sette inn en prosentandel?

Lenke til kommentar

Største problemet er at det blir litt mye "styr" om jeg skal spare et år for så skaffe meg gjeld for å få pengene ut. Men det lar seg jo løse så jeg kjører på med det jeg kan. Er uansett ikke mer enn 30000,- i året man kan legge inn der så begrenset hvor låst man kan bli.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I vilkårene står det hva pengene må brukes til og hva som skjer om de ikke benyttes til tenkt formål:

Innskuddet på GSU-kontoen kan brukes til:

a. kjøp av landbrukseiendom (konsesjonsbelagt landbrukseiendom).

b. nedbetaling av lån på landbrukseiendom (konsesjonsbelagt landbrukseiendom) kjøpt etter at kunden opprettet GSU-konto i Landkreditt Bank.

(..)

Avtalebrudd . Ved uttak i strid med vilkår som beskrevet i pkt 5 a og b, blir det regnet 4 % straffegebyr av saldo, og GSU-kontoen blir avsluttet. Saldo overføres til ordinær brukskonto og følger vilkårene for brukskonto.

https://www.landkredittbank.no/sparing/gardssparing-for-unge-gsu/

Hvilke endringer må gjøres på produktet for at man skal kunne si opp avtalen og få ut pengene uten straffegebyret fra banken? Vil endring av straffegebyret på 4% være en gyldig grunn? Dersom de setter ned renten tilstrekkelig slik at det ikke er et attraktivt produkt lenger, vil man da kunne si opp? Hva må i så fall til? Om de i fremtiden f.eks ligger på lik rente med en vanlig sparekonto i annen bank vil man jo få en stor begrensning på midlene uten fordeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...