Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Kjøpe bil

Asle H

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snylte!? Aner du hvor dyr forsikringa er for folk under 25?

Ehm, jeg er under 25 selv, så ja. :)

Snylte ble kanskje litt feil, men med mindre man velger en typisk ungdomsbil med 250 hester så går det helt greit å ha den forsikret på seg selv. Nå har jeg verken en veldig dyr eller ny bil, men jeg har full kasko på den og betaler rett rundt 7k i året. 

Lenke til kommentar

Snylter ja, interessant.. Går vg3 nå, kjører en bmw 320d og må ut med 2200kr/mnd om jeg skal ha forsikringen på meg selv, og da snakker vi kun ansvarsforsikring. Det er slettes ikke noe galt i å "snylte" på foreldrene i en alder av atten, da de aller fleste ikke har god nok økonomi til å kunne betale for en slik forsikring på egenhånd. Alternativet kunne vært å kjøpe en billig "drittbil" slik at forsikringen hadde sunket, men hva sitter du igjen med da? Ingen moro og stor risiko for skader om du skulle kræsje. Snylter heller på pappa som har en 75% forsikring til overs og kjører i en god og trygg bil, enn å dure rundt i en Lada fra førkrigstiden og risikere liv og lemmer om noe skulle skje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snylter ja, interessant.. Går vg3 nå, kjører en bmw 320d og må ut med 2200kr/mnd om jeg skal ha forsikringen på meg selv, og da snakker vi kun ansvarsforsikring.

Hva er årsmodell og kjørelengde?

12000km, 2000mod. Forsikret i sparebank1 nå, tidligere i eika, men de hadde tilnærmet lik samme pris. 

Har ikke peiling på hvorfor det skal være så dyrt..

Lenke til kommentar

Snylter ja, interessant.. Går vg3 nå, kjører en bmw 320d og må ut med 2200kr/mnd om jeg skal ha forsikringen på meg selv, og da snakker vi kun ansvarsforsikring.

Hva er årsmodell og kjørelengde?

12000km, 2000mod. Forsikret i sparebank1 nå, tidligere i eika, men de hadde tilnærmet lik samme pris. 

Har ikke peiling på hvorfor det skal være så dyrt..

Prisantydning med 20% startbonus og yngste alder 19 år: 3965 kr/år hos Vardia. Sjekk delkasko også. Måtte dikte noen opplysninger. Valgte en 4-dørs sedanutgave av 320D og 4000.- i egenandel. At jeg brukte mitt fødselsnummer kan gjøre noe utslag også.

https://www.penger.no/forsikring/bilforsikring/#step2

Mulig at Gjensidige fortsatt tilbakebetaler ungdomstillegget ved skadefri kjøring.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Det eneste jeg ser er et gedigent pengesluk som aldri tar slutt.

Ville ikke anbefalt den til noen, selv ikke min verste fiende.

Listen over ting som går galt på den typen biler er bare uendelig.

Om man absolutt ikke kan/vil skru selv ville jeg anslått 10-15k for hver eu kontroll + 10-20k per år i vedlikehold. Når det er sagt vil jeg heller ikke anbefale en sånn bil til trådstarter.

Legacy/Outback/Forrester/X-trail/CR-V/Outlander osv. vil jo være mye mere fornuftige valg. Når det er sagt vil jeg si at det er stor risiko for uanmeldte ekstrakostnader når man kjøper en rundt 10 år gammel suv/stor stv med 100 000+ km på måleren som itillegg har firehjulstrekk og automat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...