AfterGlow Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Snart kan det kanskje bli slutt på kameradroner som bare kan holde seg i luften en halvtime.Ny drivstoffløsning kan gi dronene mange timers flytid Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Hvorfor kom jeg plutselig til å tenke på Hindenburg? 4 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 hvor ble de av iden der man kunne bruke alkohol ti lage strøm ? Det var jo små kapsler man kunne koble til mobilen eller annen elektronikk og så fikk man fler timer med strøm 2 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Mmm, mye mer spennende idrett også, når dronene eksploderer i tillegg til å ramle ned. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Lithiumbatteri for gnist og intens varme og hydrogen for en fin flammekule. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Dette blir jo egentlig ganske så ueffektivt med tanke på at først og fremst vil beholderen med H2 veie for mye i forhold til et annet alternativ for flytende brensel (f.eks. etanol, metanol, bensin, bedre batterier etc). For det andre vil systemet bestå av alt for mange ledd, og dermed være enda mindre effektiv: brenselcelle > trafo/spenningsøkende krets > frekvensomformer(e) > motorer Og sist men ikke minst hvis ideen er å ha en drone som har legre flytid, og siden opplegget her vil veie mer og dermed er ikke manøvreringsevnen noe som helst pri-en, så burde man egentlig satset på rotorer med bedre effektivitet (konstant RPM + pitch justering) eller egenlig bare bruke større og mer effektive rotorer, noe a-la en helikopter for å unngå høy rotorbelastning som i tilfellet alle fleste droner er jo selve grunnen til hvorforfor flytiden er så begrenset (den er for høy, noe som er bra for manøvreringsevnen og farten men ikke bra med tanke på effektivitet. Tenk Harrier vs helikopter). 2 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Dette blir jo egentlig ganske så ueffektivt med tanke på at først og fremst vil beholderen med H2 veie for mye i forhold til et annet alternativ for flytende brensel (f.eks. etanol, metanol, bensin, bedre batterier etc). For det andre vil systemet bestå av alt for mange ledd, og dermed være enda mindre effektiv: brenselcelle > trafo/spenningsøkende krets > frekvensomformer(e) > motorer Og sist men ikke minst hvis ideen er å ha en drone som har legre flytid, og siden opplegget her vil veie mer og dermed er ikke manøvreringsevnen noe som helst pri-en, så burde man egentlig satset på rotorer med bedre effektivitet (konstant RPM + pitch justering) eller egenlig bare bruke større og mer effektive rotorer, noe a-la en helikopter for å unngå høy rotorbelastning som i tilfellet alle fleste droner er jo selve grunnen til hvorforfor flytiden er så begrenset (den er for høy, noe som er bra for manøvreringsevnen og farten men ikke bra med tanke på effektivitet. Tenk Harrier vs helikopter). Dette har helt sikkert ikke ingeniørene, designere og utviklere av droner tenkt på før, kanskje de rett og slett ikke vet om det du poengterer. Jeg foreslår at du sender ideene dine til de ulike produsentene, kanskje du tjener deg søkkrik...:-) 3 Lenke til kommentar
staslig Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Hvorfor kom jeg plutselig til å tenke på Hindenburg? Lithium brenner mer voldsomt enn hydrogen Lenke til kommentar
kjeita Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Man kan allerede nå benytte brenselceller til 'droner' for å øke flytiden, men dette blir som regel brukt i fly, som krever mindre energi for å holde flygende. Selv der så kreves det en ekstra motor for til 'take-off', siden brenselcellen ikke har stor nok effekt for den fasen. Blir det noe av dette, og det kommer under 250g med GoPro så vil det være spennende. Jeg vil nok ikke sitte på gjerdekanten å vente vel å merke. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 (endret) Hvis hydrogen brenselsceller blir så effektive vil de kanskje også bli brukt til å øke batteritiden på laptoper og mobiler: http://www.intelligent-energy.com/uploads/accompanying_files/39184_IE_-_Embedded_smartphone_datasheet.pdf http://www.intelligent-energy.com/uploads/accompanying_files/39184_IE_-_Embedded_laptop_datasheet.pdfDe største ulempene med hydrogen brenselceller er pris, vekt og brannfare. Endret 1. januar 2016 av Frobe Lenke til kommentar
P-okken Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Haha jeg må nesten le litt av bedrevitere som sitter her og synser og mener om hvor ueffektivt blabla det vil være.. Ja jeg tror nok de om utvikler dette har litt mer erfaring og kunnskap. Og ikke bare litt. 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 For det andre vil systemet bestå av alt for mange ledd, og dermed være enda mindre effektiv: brenselcelle > trafo/spenningsøkende krets > frekvensomformer(e) > motorer Man benytter ikke trafo i slike applikasjoner, og frekvensomformer er allerede i bruk. En til hver motor faktisk. Jeg vet ikke hvilken cellespenning man får av hydrogenceller, men det er slett ikke utenkelig at de kan designes på samme måte som batterier og lage en ferdig DC-spenning som kan mates rett inn til frekvensomformern uten noen regulering eller step-up overhodet. (Dt ville iallefall vært mitt mål om jeg skulle designe dette). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Så spørs det hvor mye styr det bli å fylle hydrogen i forhold til å bytte batteri. Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Haha jeg må nesten le litt av bedrevitere som sitter her og synser og mener om hvor ueffektivt blabla det vil være.. Ja jeg tror nok de om utvikler dette har litt mer erfaring og kunnskap. Og ikke bare litt. Hadde bare disse "utviklerne" lest kommentarfeltene så hadde de innsett at ideen deres (Uansett hva det nå måtte være) er dødfødt og umulig. Tenk hvor mange liv som kunne vært spart om f.eks Wright-brødrene hadde hørt på de som visste bedre på deres tid. Da hadde vi sluppet mange flyulykker. 1 Lenke til kommentar
TheHareidGamer Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Haha jeg må nesten le litt av bedrevitere som sitter her og synser og mener om hvor ueffektivt blabla det vil være.. Ja jeg tror nok de om utvikler dette har litt mer erfaring og kunnskap. Og ikke bare litt. Tja, nå skal jeg ikke hoppe på verken den ene eller andre siden, men det er som regel de med høyere stilling i kompaniet som bestemmer hva som skal ut på markedet og ikke ingeniørene om det er en ny teknologi, uten å nødvendigvis tenke på om det er mer effektivt eller hva som kan gå til skeis. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Tja, nå skal jeg ikke hoppe på verken den ene eller andre siden, men det er som regel de med høyere stilling i kompaniet som bestemmer hva som skal ut på markedet og ikke ingeniørene om det er en ny teknologi, uten å nødvendigvis tenke på om det er mer effektivt eller hva som kan gå til skeis. Du kan nok ha rett i at det til syvende og sist er de ansvarlige lederne i en bedrift som tar den endelige beslutningen om noe skal utvikles eller ikke. De mest profesjonelle og mest vellykkede bedriftene i verden setter uansett sammen mange ulike eksperter innen mange ulike felt for å skaffe så mye informasjon som mulig før endelig beslutning tas av ledelsen. Sånn må det jo nesten også være... 2 Lenke til kommentar
Tor.Haakon Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 (endret) For det andre vil systemet bestå av alt for mange ledd, og dermed være enda mindre effektiv: brenselcelle > trafo/spenningsøkende krets > frekvensomformer(e) > motorer Man benytter ikke trafo i slike applikasjoner, og frekvensomformer er allerede i bruk. En til hver motor faktisk. Jeg vet ikke hvilken cellespenning man får av hydrogenceller, men det er slett ikke utenkelig at de kan designes på samme måte som batterier og lage en ferdig DC-spenning som kan mates rett inn til frekvensomformern uten noen regulering eller step-up overhodet. (Dt ville iallefall vært mitt mål om jeg skulle designe dette). DC spenning har ikke frekvens. Frekvens er svingninger i sekundet. Kun AC som har det. Måles i Hz. Nå vet ikke jeg hva som finnes ombord i dronene, men skjønner ikke hvorfor de skal ha en vekselretter ombord når det finnes likestrømsmotorer (?) Om de bruker vekselsstrømsmotorer må det før til unødvendig mye vekt??? Endret 1. januar 2016 av Tor.Haakon Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Går ut i fra dronene bruker 3-fase vekselstrømsmotorer som alt annet elektrisk radiostyrt utstyr. Bortsett fra de billigste lekebilene som fremdeles har børstemotorer. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Droner med rotorer er helt bakvendt og en bør heller bruke seilflyteknologi Da kan de holde seg svevende uendelig Flyet vil sirkle rundt, mens kameraet vil svinge under og vil ha akkurat samme bruksområde som en "helikopter" drone Er jo det forsvaret bruker også, så hvorfor skal det sivile bruke teknologi med store begrensninger? Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Hagla er fremdeles klar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå