Ehm97 Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 (endret) Hei. Har noe som kalles Skjønnlitterært program i VG3. Her skal vi lage en framføring på omtrent 15 - 20 min, der man diskuterer en problemstilling laget utifra et gitt tema (mitt tema er oppvekst etter 1850). Til dette temaet, fikk jeg en litteraturliste med aktuelle bøker. Det eneste som er dumt med dette, er at jeg ikke har tid til å lese alle (vi skal bruke 3 - 4 av bøkene i prosjektet). Jeg finner heller ikke den infoen jeg trenger på nettet om bøkene. Derfor håpet jeg på noen innspill fra dere. Hadde vært fint om dere kunne ha fortalt meg litt om hvordan oppveksten var for hovedpersonene i noen av bøkene (som er Lars Saabye Christensen: Beatles og Charles Dickens: Oliver Twist Store forventninger, David Copperfield). Setter stor pris på innspill, da det er litt vanskelig å lese alle disse bøkene på 2 uker, pluss å drive med vanlig skolearbeid. Har egentlig mer enn nok med alle andre fag Endret 1. januar 2016 av Ehm97 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Juks er knall, gjør det mest mulig så kommer du deg raskt frem og opp her i livet Lenke til kommentar
Ehm97 Skrevet 1. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2016 (endret) Hehe. Er ikke ment som juks, bale litt "hjelp" Pluss at norsklæreren sa at vi ikke måtte lese bøkene, "Bruk internettet" sa hun. Så egentlig gjør jeg dette basert på en anbefaling av læreren Her er hele litteraturlista, hvis dere mener at noen andre bøker er bedre å velge Karsten Alnæs: Kjempesmell og blå dager Johann Wolfgang von Goethe: Den unge Werthers lidelserBjørnstjerne Bjørnsson: En glad guttCharles Dickens: Oliver Twist Store forventninger, Dombey and Son, David CopperfieldHenrik Ibsen: Lille Eyolf, Jonas Lie: Familien på GiljeThomas Hardy: Tess av slekten D’UrbervilleMark Twain: Huckleberry FinnD.H. Lawrence: Sons and LoversJ.D. Salinger: The Catcher in the RyeHarper Lee: To Kill a MockingbirdC.S. Lewis: Narnia-serienJohan Falkberget: Nattens brød: An-MagrittSigurd Hoel: Veien til verdens endeCharlotte Brontë: Jane EyreAlexander Kielland: GiftJohan Borgen: LillelordTorborg Nederaas: Musikk fra en blå brønnJens Bjørneboe: Jonas Herbjørg Vassmo: Huset med den blinde glassverandaen Bjørg Vik: Poplene på St. Hanshaugen Knut Faldbakken: Insektsommer Maragaret Skjelbred: Mors bok, Gulldronning, perledronning. Espen Haavardsholm: Gutten på passbildet Lars Saabye Christensen: Beatles, Herman, Gutten som ville være en av gutta og Halvbroren Roy Jacobsen: Vidunderbarn Mikael Niemi: Populærmusikk fra Vittula Tove Nilsen: Nede i himmelen, Skyskrapserengler + andre fra Bøler Harald Rosenløw Eeg: Yatzy Tore Renberg: Mannen som elsket Yngve Kompani Orheim Anna Bache Wiig: Det fineste i verden Henrik H. Langeland: Verdensmestrene Olaug Nilsen: Få meg på, for faen Cecilie Færden: «Trodde du hadde glemt meg»’ Vigdis Hjort: «Tungekysset» Endret 1. januar 2016 av Ehm97 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) Sitat om filmen An-Magritt: "An-Magritt vokser opp i en norsk bergstad på 1600-tallet, og er ennå et barn når hun selv må stå alene i kampen for tilværelsen." Da kan man vel ikke bruke den oppveksten Er også litt i tvil om Huckleberry Finn er etter 1850. Men historien om Huck Finn ble basert på den virkelige Tom Blankenship, en sønn av en arbeider ved et sagbruk, som bodde i et skur ved elva Mississippi (som selvfølgelig er i USA). Huck Finn levde som en "vagabond", og fikk dårlige karakteristikker av de andre innbyggerne på stedet. De karakteriserte ham som "vulgær, ulydig, løsgjenger", osv. Han går i voksne klær som noen trolig har gitt ham som gave. Hatten hans er ødelagt av torner og buksene hans blir holdt oppe av bare en buksesele. Han hjelper den mørkhudede slaven Jim med å rømme, enda Huck tror at dette vil sende ham til helvete. Etter datidas oppfatninger. Hucks beste venn heter Tom Sawyer. Til slutt blir Huck adoptert av enka Douglas. Det ser faktisk ut til at alle de nyere norske oppvekstromanene som er nevnt, handler om pubertet og eller sex. Som Skyskraperengler, Tungekysset, Mannen som elsket Yngve, Huset med den blinde glassveranda (seksuelt misbruk). "Gift" av Kielland handler om Lille Marius, som er elev ved latinskolen. Etter hvert framstiller Kielland det slik at Marius blir nærmest ødelagt av å pugge latin hver dag. Marius blir etter hvert syk. Og det er stadig sterkere røster i boka som vil ha inn mer moderne skolefag. Er det virkelig riktig at en liten gutt som Marius skal holde på med å pugge latin? "Den unge Werthers lidelser" er fra 1774, altså godt før 1850. Det er beretningen om en ung mann som blir forelsket og dette fører siden til at han begår selvmord. Da boka ble utgitt førte det til en selvmordsbølge, og nyere utgaver ble utstyrt med advarselen "Vis deg som en mann, og ikke følg meg etter". "Lillelord" vokser opp i et borgerlig hjem på 1900-tallet. Oliver Twist: https://no.wikipedia.org/wiki/Oliver_Twist Den foreldreløse guttungen Oliver Twist blir født i et fattighus i en by uten navn. Moren hans dør umiddelbart etter fødselen, uten å etterlate seg navn, papirer eller penger. Den lille babyen får tildelt et navn av fattighuset, og overlatt til Mrs Manns (u)omsorg, en kvinne som tjener til livets opphold ved å ha foreldreløse babyer og småbarn boende hos seg. Etter 9 år henter vaktmesteren Mr Bumble, ham tilbake til Fattighuset. Dickens gir inngående miljøskildringer av livet på fattighuset, med dårlige sanitære forhold og lite tilgang på mat. Den såkalte Fattigloven hadde bestemmelser om hvor mye (eller lite) mat beborne i fattighusene skal få. Guttene på fattighuset er konstant sultne, og de trekker lodd om hvem som skal spørre om en ekstra posjon havresuppe. Dette forårsaker oppstandelse blant de velfødde mennene som sitter i styret på fattighuset. Oliver blir banket opp av Mr Bumble og kastet i kjelleren. Styret bestemmer seg for at denne opprørske gutten ikke lenger kan være beboer der, og setter opp en plakat der de tilbyr en årlig godtjørelse på 5 pund til den som kan ta Oliver som læregutt. Slik havner Oliver til slutt hos begravelsesagenten Mr. Sowerberry, en mann som behandler Oliver litt bedre enn de gjorde på fattighuset, men som har en kone som er skeptisk til alle fattighusungene. På grunn av sitt triste oppsyn får Oliver jobben å følge barnebegravelser. Den andre læregutten, Noah Claypole, er sjalu på Oliver, og erter og plager ham stadig vekk. En dag erter han ham for moren hans, og antyder at moren er en "flyfille". Det svartner for Oliver, og han slår og sparker Noah. Noah overdramatiserer og roper til Mrs Sowerberry at Oliver prøver å drepe han. Tjenestepiken kommer støttende til, og sammen stenger de Oliver i kjelleren. De tilkaller Mr. Bumble, og Mr. Sowerberry kommer og juler opp Oliver. I denne tilstanden bestemmer Oliver seg for å rømme til London. Midt på natten legger han ut på en reise til fots som tar sju dager. Av de som har penger blir han bare latterliggjort, mens en fattig kone som nesten ikke har mat selv, deler med ham det lille hun har. Slik ankommer Oliver London, utsultet og forlatt. Oliver Twist ble utgitt i 1838, og kan således ikke sies å handle direkte om oppvekst etter 1850. Endret 3. januar 2016 av Porcius Festus Lenke til kommentar
Ehm97 Skrevet 10. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2016 Takk for svar! og beklager for et litt sent svar selv. Har glemt å sjekke tråden i farta, og har med det begynt på tekstene: - Lillelord (angrer litt på dette valget, men nå er jeg så godt i gang at det får bare stå til) - En glad Gutt - Beatles Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå