Gå til innhold

Flere spørsmål ad. Receiver, hjemmekino, hvordan oppnå bedre lyd etc.

Anbefalte innlegg

Hei,

Mitt utstyr

Receiver          : Denon avr-x4200w

Gulvhøyttalere : Dali Opticon 6, stereo (2.0).

Kildene mine   : T-we, PlayStation 4, Apple TV.

TV                   : LG 47LA790W

Jeg har nylig kjøpt meg receiver og gulvstående høyttalere, altså et 2.0 system p.t. Planen er å oppgradere på sikt, men de nærmeste flere månedene blir det nok ingen ny investering. Da jeg er hjemmekinojomfru dukker det opp flere spørsmål. Da jeg har flere spørsmål - og ikke ønsker "spamme" forumet med 10 forskjellige tråder - har jeg valgt å lage én (meget) lang tråd med alle spørsmålene. Du trenger ikke lese alt! Scan raskt over spørsmålene og jeg blir veldig glad om du kan bidra med det du vet. Jeg oppdaterer hvert enkelt spørsmål med svar i kursiv så raskt de dukker opp, således kan kanskje denne posten hjelpe fremtidige hjemmekino-nybegynnere =)

Spørsmål

1 - Lydmodus fra T-we boks, stereo eller Dolby Surround på mitt 2.0 system. Jeg har kjørt Audyssey lydkalibrering slik at receiveren "vet" jeg kun har 2.0 system (stereo). Hva slags lydinstillinger bør jeg bruke på kildene (Playstation, T-we, AppleTV etc.) for å få best mulig lyd? Bør jeg bruke "Stereo" eller "surround"/"5.1" på kildene mine? Jeg tenker at ved å velge "det beste" lydsignalet fra alle kildene mine, vil receiveren som er "siste ledd" få best mulig lyd å jobbe med kan receiveren manipulere / male det beste stereobildet for meg slik at hele lydbildet produseres i 2.0 format. Stemmer dette? Eller er det bedre å sette "stereo" på kildene mine? Jeg syns nemlig lyden ble veldig "grøtete" når jeg så på Nattpatruljen på TvNorge med "Dolby Surround" i stedet for "Stereo" på T-we boksen...

6 - Filosofi. Har jeg kjøpt et fornuftig oppsett? Vil 4200-receiveren være strømsterk nok til å drive Opticon-høyttalerne?

8 - Oppskalering på receiveren. De fleste receivere har forskjellig type video-manipulasjonsmuligheter. Bl.a. oppskalering fra f.eks. 1080i til 1080p. Har dette noe for seg for oss som setter kvalitet over kvantitet? Blir det vesentlig bedre? Jeg er altså av de mange som mye heller ser en god 720p film med riktige farger enn en dårlig 1080p kopi.. Hva med andre video-oppskaleringsmulighetene som ligger i receiveren? Holde seg unna og la TV gjøre denne biten?

9 - Quick Select på receiveren. Kan jeg selv velge hva slags parametre (volum, audio settings, input source etc.) som skal lagres i Quick Select?

Jeg har lest manualen og får til å lagre ting på Quick Select. Jeg har forstått at dette lagrer alt av input source, volum, lyd/video settings og mer. Jeg ønsker kun lagre audio settings på "quick setting", altså uavhengig av kilde. På den måten kan jeg på alle kildene (CBL/SAT, Game, MultiMedia mm.) ha tilgang til fire forskjellige lydoppsett via Quick Select. Slik det er i dag hopper den jo til kilden som tilfeldigvis var aktiv da jeg lagret Quick Select..

Jeg beklager på forhånd mange spørsmål, vennligst ikke føl at alle må besvares. Svarer du på ett spm. er jeg veldig takknemmelig for det =)

-----

Besvart, men fyll gjerne på om du har noe å dele!

2a - Bi-amping. Jeg forsøker lære meg begrepet "Bi amping" og har forstått dette er noe jeg bør gjøre på mitt oppsett for å få - trolig marginalt - litt bedre lyd. Jeg har pr. idag bi-wire kabler fra AudioQuest (Rocket 33). Dersom jeg bruker riktig terminologi, finnes det "single wire bi-amp" kabler? Altså tilsvarende - trolig noe tykkere - som har "to kabelsett i en" med fire bananplugger i hver ende? I så fall kunne jeg tenkt meg returnere kablene jeg nå har kjøpt i et bi-amp kabelsett. 

2b - Bi-amping. Da jeg kun har en receiver - og ikke effektforsterker(e) i tillegg - stemmer det at mitt bi-amp systemp vil bli et "passivt vertikalt" bi-amp oppsett? 

3 - Terminologi. Kanaler? Spor? Min receiver har 8 kanaler i 7.1 oppsett (hva er riktig terminologi her? Kanaler? Spor?, og dermed 8 forsterkere (?). Er disse forsterkerne i receiveren alle like sterke? Jeg ville jo tro at kanalene til fronthøyttalerne er sterkere enn de andre da dette oftest har høyttalere som krever mer strømstyrke?

Normalt har alle kanalene (som jeg sier i alle fall) lik forsterking, ser ut som det er samme på din. (Mixy)

4a - Watt-fordeling i høyttaleren. Stemmer det at - i alle fall hva angår mine gulvhøyttalere - basselementene tar 80-90% av strømmen i kabelen fra front-forsterkeren, og at de resterende 10-20% delegeres til mellomtone og diskant?

Jeg har ingen tall på det, men bass krever vesentlig mer strøm ja. (Mixy)

4b - Effekt av bi-amping. Betyr det da at ved å bi-ampe frontene mine så vil jeg oppleve marginal forskjell i basstonene (10-20% økning) mens jeg i mellomtone- og diskantsjiktet vil oppleve størst forbedring?

Ideelt sett skal du ved bi-wiring ikke oppleve forskjell i lydkvalitet, men en lineær økning i lydtrykk vil kunne være mulig. Det blir høyere, men du at bass og mellomtone/diskant skal bli like mye høyere. (Mixy)

5 - Bildeforsinkelse / Lip Sync. Jeg må sette en god del lydforsinkelse (ca 150 ms) på de fleste kildene mine (T-we og AppleTV). Er dette vanlig? Min "auto lip sync" funksjon i Denon-receiveren har ingen synlig effekt slik jeg kan se i alle fall.

Det er ganske vanlig. Auto-lip-sync hørtes ut som en magisk gimmick-funksjon, hvordan den fungerer vet jeg ikke. (Mixy)

7 - Loudness? Har Denon-forsterkeren en enkel mulighet for å justere opp/ned bass? Loudness? Jeg syns det er store forskjeller fra de forskjellige TV-kanalene nemlig... 

Her kan jeg vel bruke Dynamic EQ. 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver meg i alle fall på et par av spørsmålene dine :)

1. Ingen grunn til å ha noe annet enn "Stereo" noen steder når det er det du har av høyttalere. Det du opplever som "grøtete" er sannsynligvis fordi T-We boksen mottar stereosignal, men deretter gjør noe for å oppskalere til 5.1 oppsett, med lite hell. 5.1 Er ikke "bedre" lyd enn "Stereo" fra utgangene, det gjør bare at forsterkeren din må nedskalere det til 2 kanaler igjen.

Ser liten grunn til å bi-wire høyttalerne dine. Du har nok kraft fra forsterkeren uansett.

2a. Hvorfor ønsker du dette? Og nei, det tror jeg ikke du vil ha. Med bi-wire er hele poenget at bass og mellomtone/diskant forsterkes separat, da vil  man ikke blande det inn igjen på samme leder.

2b. Aner ikke hva "passivt vertikalt" skulle bety. 

3. Normalt har alle kanalene (som jeg sier i alle fall) lik forsterking, ser ut som det er samme på din.

4a. Jeg har ingen tall på det, men bass krever vesentlig mer strøm ja.

4b. Ideelt sett skal du ved bi-wiring ikke oppleve forskjell i lydkvalitet, men en lineær økning i lydtrykk vil kunne være mulig. Det blir høyere, men du at bass og mellomtone/diskant skal bli like mye høyere.

5. Det er ganske vanlig. Auto-lip-sync hørtes ut som en magisk gimmick-funksjon, hvordan den fungerer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svært informativ tilbakemelding, Mixy! Det du nevner i 4b er svært interessant og nytt for meg. Dersom det stemmer - og jeg har selvfølgelig ingen grunn til ikke å stole på det du sier - at jeg ikke vil få bedre opplevd lydkvalitet, kun potensielt høyre lyd / mer trykk på høye volum, ser jeg heller ingen grunn til å bi-ampe. Jeg bor i en leilighetsblokk p.t. så høy musikk/filmlyd er dessverre noe jeg svært sjeldent får mulighet til. 

1 -  Har alle sendinger med Dolby Digital også stereo lydfil? Dersom sistnevnte stemmer forstår jeg det er best å sette "stereo" på T-we, og da stemmer det jo helt det du sier om å slippe unødvendig koding (stereo --> T-we -- Dolby Digital --> receiver -- stereo --> høyøttalere)... Dersom enkelte sendinger kun sender Dolby Digital må jo omkoding skje i T-we boksen. Dersom dette stemmer er det kanskje bedre å la receiveren gjøre denne omkodingen (fordi den er bedre?)? Interessant =)

2a - Jeg tenkte altså at i stedet for å ha to høytalerkabler som ligger å tar plass oppå hverandre til høyttalerene på hver side, får man kanskje tak i "to kabler i en forpakning" som gjør det estetisk penere og mindre rot bak TV-en...

2b - Nei det er kun noe som har dukket opp på det store nettet når jeg har forsøkt lære meg hva dette betyr... 

3 - Jeg forstår. Har kanskje noe med at selve hovedstrømforskyningen til receiveren limiting factor uansett..

5 - Godt å høre. Jeg tror jeg har truffet ganske bra på synkroniseringen et sted mellom 110 - 150 ms så jeg er absolutt fornøyd med dette. Noen formening om jeg bør sette denne lydforsinkelsen på T-we boksen eller på receiveren min? Det har vel lite å si kanskje...

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Tusen takk for svært informativ tilbakemelding, Mixy! Det du nevner i 4b er svært interessant og nytt for meg. Dersom det stemmer - og jeg har selvfølgelig ingen grunn til ikke å stole på det du sier - at jeg ikke vil få bedre opplevd lydkvalitet, kun potensielt høyre lyd / mer trykk på høye volum, ser jeg heller ingen grunn til å bi-ampe. Jeg bor i en leilighetsblokk p.t. så høy musikk/filmlyd er dessverre noe jeg svært sjeldent får mulighet til. 

Man kan få bedre lydkvalitet hvis man beveger seg mot maks av det forsterkeren kan levere før lyden f.eks vrenger seg. Det skulle ikke bli noe faktor i det oppsettet du har her.

1. Kjenner jeg er litt ute på tynn is her, så tror vi lar den henge til noen andre eventuelt svarer :)

2a. Du får bi-wire kabler som ser ut som en enkelt kabel, mens om har 4 ledere inni. Var kanskje det du tenkte på? Da har du 2 ledere til bass og 2 til mellomtone/diskant.

3. Stemmer, derfor det kan være litt feil å si at forsterkeren kan levere 200W til alle kanaler, ettersom den ikke kan gjøre det samtidig. Her synder de fleste produsenter.

5. Ingen formening, skulle ikke ha noe å si tror jeg.

Lenke til kommentar

1 - Vi får se =) Det som er interessant å vite - for meg - er altså hva jeg bør be T-we boksen om å gi meg, stereo eller Dolby Digital. Er det noen som vet om "stereo" signalet på T-we boksen til slutt blir dårligere enn om jeg velger "Dolby Digital" (som kanskje har bedre stereo-kvalitet etter omkoding?)? Altså enten rent stereosignal fra T-we hele veien til høyttalerene, eller gå via Dolby Digital ut fra T-we som receiver omkoder til stereo? Hva blir best "til slutt" i mine ører, om så kun på arket?

2a - Jeg har nå AudioQuest Rocket 33 bi-wire kabler. De har to (rød + sort) ledere ut fra receiver og fire (to røde, to sorte) ledere inn i høyttaleren. Denne er pakket fint inn i en (tykk) polstret ledning. Jeg tenkte jeg kunne få samme ledning som bi-amp ledning, altså to par (isolert fra hverandre) ledninger inni samme polstrede ledning som min, bare med to ekstra ledninger på bananplugger i receiver-enden. Høyttalerenden vil vel se helt lik ut, altså med fire ledninger som jeg også nå har. 

3 - Ja akkurat. 

Takk for svært kjappe og presise tilbakemeldinger =) God Nyttår til deg og andre som måtte lese dette!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Jeg la inn et nytt spm., kanskje du Mixy - som er eneste aktive bruker i tråden forutenom meg selv :p - vet noe om dette?

8 - Oppskalering. De fleste receivere har forskjellig type video-manipulasjonsmuligheter. Bl.a. oppskalering fra f.eks. 1080i til 1080p. Har dette noe for seg for oss som setter kvalitet over kvantitet? Blir det vesentlig bedre? Jeg er altså av de mange som mye heller ser en god 720p film med riktige farger enn en dårlig 1080p kopi.. Hva med andre video-oppskaleringsmulighetene som ligger i receiveren? Holde seg unna og la TV gjøre denne biten?

9 - Quick Select på receiveren. Kan jeg selv velge hva slags parametre (volum, audio settings, input source etc.) som skal lagres i Quick Select?

Jeg har lest manualen og får til å lagre ting på Quick Select. Jeg har forstått at dette lagrer alt av input source, volum, lyd/video settings og mer. Jeg ønsker kun lagre audio settings på "quick setting", altså uavhengig av kilde. På den måten kan jeg på alle kildene (CBL/SAT, Game, MultiMedia mm.) ha tilgang til fire forskjellige lydoppsett via Quick Select. Slik det er i dag hopper den jo til kilden som tilfeldigvis var aktiv da jeg lagret Quick Select..

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

1. Audyssey fungerer godt og skal - når det gjøres riktig - korrigere for rommet - vær nøye med mikrofon i ørehøyde og måling i 2-3 posisjoner.   I min stue blir f.eks. bassen justert opp 7 og 7.5dB som er ganske mye (Monitor Audio høytt).    Det vil stå at høyttalerne er av type "Large" og dermed ikke kutter de laveste frekvensene - forutsetter jeg.   Loudness er en ytterligere økning av bass og diskant - kall det gammeldags Audyssey før det var noe som het romkorreksjon.  Bør ikke brukes etter min mening når Audyssey gjør jobben.  Nattmodus er langt mer anvendelig, når resten av familien sover (kutter de lavere frekvensene) slik at de ikke våkner av buldrebass.

Lydmodus valg er ikke fullt så enkelt med bare to høyttalere når det fra TV eller bluray spiller kommer kun 5.1 eller 7.1 lyd.  Ideelt sett bør man alltid ha en god senterhøyttaler som tar seg av mesteparten av dialog osv.   Jeg veksler mellom 5.1 Stereo eller Virtual med bare to høyttalere.  Ikke ideelt men, sånn er det bare.

2a og b: Minimal forskjell.  Da snakker vi high-end stereo for musikkbruk.  Ja diskantelement og mellomtone trenger få watt sammenlignet med bassen som er den store wattforbrukeren. Store bassmembran krever mange watt.

3  7.1 betyr 7 vanlige høyttalere i surroundoppsett og (.1)  en utgang for Subwoofer.  Aktiv subwoofer (dvs subwoofer med innebygget forsterker på x hundre watt) er en praktisk type "bi-amping" dersom høyttalerne ikke klarer de laveste frekvensene.  Sett da nedre crossover i Denon'en slik at de laveste frekvensene bare sendes til subwooferen, og høyttalerne får en mye lettere jobb og krever mye mindre watt av Denon'en.  Kjører du Audyssey med sub tilkoblet så vil den automatisk oppdage sub og sannsynligvis foreslå en delingsfrekvens som er fornuftig.   Forsterkerdelen er bygget opp med 7 like forsterkerenheter.  Om du kan bi-ampe / fordele de på den måten at to kanaler brukes til samme høyttaler må du nesten se i manualen for Denon'en om er mulig.   

4.a og b:  Hvis receiverens effekt er på grensen til å være for liten ift høyttalere og volum (hvor høyt du spiller) så kan det gi en effekt, men da har man i utgangspunktet en noe kortpustet forsterker/receiver ift høyttalernes behov.  En subwoofer kan evt være en bedre løsning.

5 Prøve og feile.  Hvis bilde og lyd rutes via receiver med HDMI kabler så bør de være i sync?

6 Kjenner ikke Opticom høyttalerne men ser at spec sier at de går ned til 49Hz, det er ikke spesielt lavt ned i bassen, så kan hende de er designet for komplett surround oppsett med subwoofer.   De har også bassportene mot veggen hvilket kan gjøre plassering viktig.  Ganske nærme vegg = mer bass, men den kan samtidig bli litt "ullen" da...   Høyttalere med bassporter fremover mot lytteren er vesentlig enklere å plassere og gir bedre basskvalitet til lytteren.

7 Det varierer fra forskjellige TV-kanaler ja... her kunne nok kabel-TV leverandøren gjort et stykke arbeid og justert innbyrdes lydnivå... men det er sånn det er.  Reklamen har alltid høyere lyd også - den får vi neppe gjort noe med, fordi det er "by design" 

8 Oppskalering kommer an på hvor god chip for dette som er i receiveren.  De beste variantene finner man ikke overraskende bare i toppmodellene...  Prøv og se.  Stol på hva du selv synes. 

9 Quick select - sikkert, men har byttet til Logitech Harmony for lenge siden.  Der kan man (hvis man ønsker) legge inn akkurat hva man vil av snarveier.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...