Gå til innhold

Nye veier!


Gjest Bruker-245639

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

Da er det offisielt. Veiselskapet Nye Veier er operativt. Det er en veldig gledelig dag! Et selskap som i praksis står over kommunene om som får lov til å jobbe helhetlig. Med andre ord, mer og bedre veier for pengene. Noe som gir sikrere veie, færre ulykker og dødsfall (les enorme offentlige utgifter) og lavere utslipp og mer effektiv (ikke minst energieffektiv) trafikkavvikling.

 

Så, er det andre enn meg som lurer på hvor lang tid AP i posisjon vil bruke på å ødelegge hele dette selskapet og fortsette med sin aktive politikk for å ikke bygge ut varig og nødvendig infrastruktur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Hva er det som skal gjøre Nye Veier så effektivt? Veiene vil nå fortsatt bli bygd ut per meter, per kommunegrense?

Nei, det er det de ikke vil. De vil bli planlagt, finansiert og bygget per veistrekk. Lengste strekket som er i selskapet sin portefølje er på 130km. Der vil kommunegrensene bare være en detalj i det hele.

 

I dag må hver enste lille veibit som bytter kommune planlegges hver for seg. Med avhengighet av vedtak i forskjellige kommunestyrer, på forskjellige tidspunkt. Med finansiering fra år til år. Alt dette blir det slutt på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Og du jobber så klart for bedriften?

Shhh! Jeg heter egentlig Ingrid Dahl Hovland, men ikke si det til noen!

 

Men ellers, har du meninger om selskapet og andre konstruktive innspill til debatten? Lover å ta det med til ledergruppa!

Lenke til kommentar

Da er det offisielt. Veiselskapet Nye Veier er operativt. Det er en veldig gledelig dag! Et selskap som i praksis står over kommunene om som får lov til å jobbe helhetlig. Med andre ord, mer og bedre veier for pengene. Noe som gir sikrere veie, færre ulykker og dødsfall (les enorme offentlige utgifter) og lavere utslipp og mer effektiv (ikke minst energieffektiv) trafikkavvikling.

Hvor er insentivet til å jobbe helhetlig og kostnadseffektivt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er det de ikke vil. De vil bli planlagt, finansiert og bygget per veistrekk. Lengste strekket som er i selskapet sin portefølje er på 130km. Der vil kommunegrensene bare være en detalj i det hele.

 

I dag må hver enste lille veibit som bytter kommune planlegges hver for seg. Med avhengighet av vedtak i forskjellige kommunestyrer, på forskjellige tidspunkt. Med finansiering fra år til år. Alt dette blir det slutt på.

Så kommuner kan f.eks gi deres veiplaner til dette organet, og organet bygger for å sende regningen? Eller noe helt annet?

Hvor har de bygd så lagt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Da er det offisielt. Veiselskapet Nye Veier er operativt. Det er en veldig gledelig dag! Et selskap som i praksis står over kommunene om som får lov til å jobbe helhetlig. Med andre ord, mer og bedre veier for pengene. Noe som gir sikrere veie, færre ulykker og dødsfall (les enorme offentlige utgifter) og lavere utslipp og mer effektiv (ikke minst energieffektiv) trafikkavvikling.

Hvor er insentivet til å jobbe helhetlig og kostnadseffektivt?

 

I mandatet og finansieringen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Nei, det er det de ikke vil. De vil bli planlagt, finansiert og bygget per veistrekk. Lengste strekket som er i selskapet sin portefølje er på 130km. Der vil kommunegrensene bare være en detalj i det hele.

 

I dag må hver enste lille veibit som bytter kommune planlegges hver for seg. Med avhengighet av vedtak i forskjellige kommunestyrer, på forskjellige tidspunkt. Med finansiering fra år til år. Alt dette blir det slutt på.

Så kommuner kan f.eks gi deres veiplaner til dette organet, og organet bygger for å sende regningen? Eller noe helt annet?

Hvor har de bygd så lagt?

 

 

 

Nei, kommunene kan gjerne ønske noe, men veiselskapet bestemmer. Pengene kommer fra statsbudsjettet og er øremerket veiselskapet og ikke et bestemt prosjekt.

 

De har bygget nøyaktig 0 meter med vei da de har vært operative i snart 18 timer. De har ca 500 km med vei i porteføljen sin.

Lenke til kommentar

En av de bedre ideene til regjeringen dette her. Ikke nødvendigvis en løsning på alle veiproblemer, men det er åpenbart at desentraliseringen av beslutningstagningen innenfor veibyggingen ikke bare fører til enorme forsinkelser, men også fordyrende elementer og "glimrende ideer" fra lokalpolitikere.

 

Og jeg er ingen fan av regjeringen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, kommunene kan gjerne ønske noe, men veiselskapet bestemmer. Pengene kommer fra statsbudsjettet og er øremerket veiselskapet og ikke et bestemt prosjekt.

 

Ja det høres jo ut som en fryktelig effektiv løsning, for statseide selskaper i monopol med sugerør rett i statskassa vet man jo at er utrolig mye mer effektive enn alle andre alternativer. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men ellers, har du meninger om selskapet og andre konstruktive innspill til debatten? Lover å ta det med til ledergruppa!

Tror bedriften jeg jobber i tar 1500 i timen for meg, så vi kan sikkert få til noe :p

 

Men, skjønner helt ærlig ikke helt hva firmaet går ut på, skal det overkjøre kommuner sine ønsker og behov om de mener det er nødvendig?

Er det en reel besparelse, altså, koster firmaet mindre å ha enn det koster kommunene å styre selv?

Skjønner jo at veien koster mindre, men enda flere folk skal jo ha lønn og det er enda en instans som skal ha noe å si om alt mulig.

Kommunene må jo drive med enda mer lobby-virksomhet for å få viljen sin, noe som også koster penger.

Men slike tall kommer neppe frem på noen fine budsjetter...

Lenke til kommentar

Jeg bor nå på Sørlandet så har sett stillingsannonsene ligge ute. Lest flere av de. Fristet ikke til å søke jobb der var min første tanke. Aldri sett noen så arrogante jobbannonser noen gang i hele mitt liv. Håper de får bygget vei da. Annonsene så ut til å dra inn en haug med narsissister og rumpeslikkere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke videre imponert over at bare halve norgeskartet er med og at de såkalt åtte veistrekningene egentlig er tre, med noen korte avbrudd. Skjønner heller ikke hva dette private veientreprenører skal få til så mye bedre enn andre private veientreprenører. Tror dere ikke andre har både incentiver, lyst og ikke minst forsøkt til å effektivisere arbeidet opp kommunene?

 

Dere går høyt ut når dere erklærer at kruttet endelig er funnet opp.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg er ikke videre imponert over at bare halve norgeskartet er med og at de såkalt åtte veistrekningene egentlig er tre, med noen korte avbrudd. Skjønner heller ikke hva dette private veientreprenører skal få til så mye bedre enn andre private veientreprenører. Tror dere ikke andre har både incentiver, lyst og ikke minst forsøkt til å effektivisere arbeidet opp kommunene?

 

Dere går høyt ut når dere erklærer at kruttet endelig er funnet opp.

Dette er IKKE et privat selskap. det er et offentlig selskap med mandater Vegvesenet aldri har hatt, eller kunne fått. Det er finansieringen og mandatet som er revolusjonerende i Norge. Vi får endelig den modellen resten av verden bruker når de bygger vei. Som igjen betyr at vi får bedre vei, raskere, til en lavere kost. Det er ikke entreprenørene dette står på, men hvordan veiprosjektene planlegges og gjennomføres.

 

Ellers så ville disse 8 strekkene i den gamle modellen vært en 40 - 50 forskjellige prosjekt, med hver sin prosjektledelse, anbudskonkurranse, behandling i kommunestyrer og Storting med mer. Nå får en gjort mye i en omgang.

Lenke til kommentar

 

Ok, så det er dannet et "lag", ikke et selskap, og lagets formål er å bygge vei per 20 strekninger i stede for per 1-3?

Så hva er det som skal gjøre de mer effektive, og hvem tar de jobben fra?

 

Som i resten av verden

Den må du gå lengre ut på landet med. Det har jeg ikke tro på er sant.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om det foregår som skissert her så vil det jo bli ramaskrik rundt i kommunenorge.

 

Men egentlig er det flott for vi kan ikke ha det slik at det tar 20 år å lage en liten veistump. Hvor kommune, fylke, bønder og andre grunneiere kan protestere på hvert enkelt punkt, helt uavhengig av tidsaspekt osv. Miljøvernorganisasjonene kan man bare overse, og godt er det.

Lenke til kommentar

Ellers så ville disse 8 strekkene i den gamle modellen vært en 40 - 50 forskjellige prosjekt, med hver sin prosjektledelse, anbudskonkurranse, behandling i kommunestyrer og Storting med mer. Nå får en gjort mye i en omgang.

Disse prosjektene er jo bare prosjekter hentet fra Statens Vegvesen og det var da på ingen måte 40-50 før de havnet hos dette selskapet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Ellers så ville disse 8 strekkene i den gamle modellen vært en 40 - 50 forskjellige prosjekt, med hver sin prosjektledelse, anbudskonkurranse, behandling i kommunestyrer og Storting med mer. Nå får en gjort mye i en omgang.

Disse prosjektene er jo bare prosjekter hentet fra Statens Vegvesen og det var da på ingen måte 40-50 før de havnet hos dette selskapet.

 

Begynn med å telle strekkene som var på E39, og som nå er på E39. Reduksjonen er formidabel. Solvik-Olsen har gjort en veldig god jobb med å legge til rette for at Nye Veier skal få en gjennomtenkt portefølje å jobbe med. Vi kommer til å se veibygging i en divisjon vi aldri har sett maken til noen sinne her i landet. Helt til AP kommer til makten igjen da. AP og SP hater jo skikkelig infrastruktur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...