Gå til innhold

Første speilrefleks eller speilløst til aktiv bruk?

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg er i markedet for et nytt kamera og har lest litt tester her og der de siste dagene. Fra tidligere har jeg et Canon G12 kamera, som jeg forsåvidt er fornøyd med, men jeg kunne tenke meg et kamera med mulighet for å skifte objektiv. 

Jeg har satt et budsjett på rundt 6000kr og ser hovedsakelig etter brukte kameraer. 

Inntil nå har jeg sett på Nikon D7100 og Pentax K-5ii. I og med at kameraet skal være med på tur, så burde det også tåle litt vær. 

Spørsmålet er om det er mulig å få et speilløst kameraet til den prisen, eller skal jeg se på de ekstra hundre grammene som ekstra trening? 

Motivene er stort sett ute i naturen og på himmelen (måne, nordlys, meteorsverm osv). 

Pentax syns jeg det er veldig lite av på bruktmarkedet i Skandinavia, ikke det at det er en overflod av D7100 hus heller. Men Nikon har kanskje en liten fordel når det kommer til forskjellige objektiv? Er det eventuelt andre merker som tåler litt vær og vind og som er lettere å få tak i på bruktmarkedet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På bruktmarkedet vil det alltid være best utvalg blandt Canon og Nikon. Men i den prisklassen du ser på er det dårlig med værtetting både på kamera og objektiver. Et regntrekk kan hjelpe på det problemet, men er værtetting viktig ville jeg sett på merkene Trondster nevner.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke så viktig hvis det finnes greie alternativer i form av regntrekk. Det er ikke så ofte jeg er ute når det direkte regner, men om sommeren kan det jo fort bli veldig fuktig i luften om kvelden og natten, men det tåler kanskje et kamera uten værtetting? 

E: Sånn som forskjellen på Pentax K-5 og K30, er den stor? Tester gir jo begge ganske greie karakterer.. 

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

K-5II er bare marginalt bedre enn forgjengeren K-5 som ofte går en tusenlapp eller to rimeligere på bruktamarkedet. Jeg ville altså satset på K-5 fremfor K-5II. Enten det eller den nyere modellen K-3 som er et godt hakk opp fra K-5II. Ser du over til Nikon så er D7000 den modellen som ligner mest på K-5, mens D7100 ligner mer på K-3. De nyeste modellene K-3II og D7200 er nok utenfor rekkevidde av budsjettet du nevner, men siden du nevner spesielt natthimmel-motiver så må jeg bare få med at K-3II har innebygget astrotracer, en samhandlingsfunksjon for GPS og den sensorbaserte stabiliseringen som gjør at sensoren følger stjernenes bevegelser under eksponeringen (innen visse rammer). Du kan altså unngå stjernestriper med den. Tidligere modeller som K-3 og K-5-serien kan bruke ekstern GPS-enhet (O-GPS1 som settes i blitsskoen) for å få samme funksjon. En omdiskutert ulempe med K-3II er at Astrotraceren har tatt plassen til den innebygde blitsen.

Personlig er jeg godt inne i Pentax-leiren og liker meg godt her. Jeg synes ikke bruktmarkedet i Norge er for labert, selv om det er litt labert. Jeg følger stadig med på bruktmarkedet og både kjøper og selger Pentax-utstyr. Det er ikke noe spesielt jeg savner på brukten, bare man har litt tålmodighet. Dessuten er det morsomt at mye gammelt godt glass er såpass billig og fortsatt brukbart både med og uten autofokus. Siden stabiliseringen sitter i kamerahuset så får man stabilisert gammel optikk også. Selv pinhole om man vil prøve. :p

Pentax har en god del rimelig værtettet optikk som 18-55mm WR, 18-135mm WR, 50-200mm WR, 55-300mm WR, 100mm macro WR som det er god omløp i på bruktmarkedet. Skal du ha værtettede Nikon-objektiver må man som regel opp til proffklassen og da blir det fort dyrt. Både kamera og objektiv må være værtettet for at værtettingen skal "gjelde".

Alle kamera tåler litt dugg i lufta og kortvarig lett kondens utenpå kameraet, men når man drar det med seg inn under trær som drypper, gjennom høy duggfull bakkevegetasjon, snøvær, lett regn osv så bør kamera og objektiv være værtettet. Men vær obs på at værtettingen på alle merker er begrenset innen rimelighetens grenser. Ingen av disse er undervannskamera eller beregnet for dusjen, under springen eller hageslangen, selv om det finnes videoer på nettet som viser sånn bruk. Jeg mistenker at noen av de tøffe som viser sånne videoer får seg en overraskelse etter en stund.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

E: Sånn som forskjellen på Pentax K-5 og K30, er den stor? Tester gir jo begge ganske greie karakterer.. 

K-30 og K-5 er ganske like. K-30 kom ut kort tid etter K-5 og er basert på de samme komponentene. Stort sett litt ulik design, litt mindre seriebildebuffer, litt nedjustert seriebildehastighet (mest aktuelt for andre typer fotografering enn det du nevner), mindre batteri, mono i stedet for stereo mic, litt mer konfigurerbar video og litt nedjustert raskeste lukkerhastighet. Edit: Kilde

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

-masse om pentax- 

Takk! Jeg leste en sammenlikning av K-3 og K-3ii hvor det også ble påpekt at det kanskje ikke var så heldig at den GPS-modulen tok plassen til blitzen. 

Så dette kan være en grei inngang til speilrefleks-verdenen? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=66832253&searchclickthrough=true&searchQuery=Pentax+k-5

Jeg liker at utstyret mitt tåler litt og er forsåvidt inneforstått med at man ikke skal ta med kameraet på svømmetur. 

E: K20D er da kameraet som kom før K30?

E2: Hva må man regne med å cashe ut for en sånn ekstern GPS sak? 

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Det er en veldig fin startpakke. Bare vær obs på at objektivet ikke er værtettet sånn at du kan regne det hele som utettet.

Navngivingen er ikke helt logisk. Toppmodellene er i omvendt kronologisk rekkefølge: K-3II, K-3, K-5II(s), K-5, K-7, K-20D, K-10D ..

K-30 var aldri noen toppmodell og kom først ca 2,5 år etter at K-20D gikk ut av salg. K-30 er en værtett mellommodell som på sett og vis erstattet K-200D, med så mye som 3 års mellomrom/tomrom. Pentax hadde bare ikke-værtette mellommodeller de årene.

Du får ganske god oversikt over "klasse" og rekkefølge helt nede i Wikipedia-artiklene om de spesifikke kameraene. Her fra K-5. Klikk på den lilla linjen "Pentax digital interchangeable lens camera timeline". Ellers kan jeg anbefale Pentaxforums som kunnskapsdatabase, oppslagsverk og "samfunn" for oss spesielt interesserte. Det er en norsk facebook-side også, men jeg er ikke på facebook, men har fått inntrykk fra andre Pentaxianere at det er mye aktivitet der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...