Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

4G mobilt bredbånd-løsning med en slags traffic shaping?

Anbefalte innlegg

Tenker på å skaffe 4G-ruter til hytta.

Problemet er at jeg ser at når jeg deler ut nett via mobilen og eldstesønnen går bananas på Youtube så løper GB-ene løpsk...

Finnes det en løsning der jeg kan begrense muligheten for videostrømming (og andre ting - software updates, nedlasting av div binære filer over en viss størrelse, etc) ?

Helst skulle muligheten ligge i én og samme boks (4G ruter) men jeg har noen wifi-rutere liggende med mulighet for tomato/ddwrt så om slik custom fw gir slike muligheter uten å være altfor vanskelig er det også en mulighet.

Jeg har også et 3G nettbrett jeg ikke bruker til noe særlig, så en mulighet er også at denne blir "3G-ruter" om det finnes Android-apps som kan gi meg slik kontroll over trafikken når jeg deler ut nett fra den.

Alle tips er veldig velkomne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker på å skaffe 4G-ruter til hytta.

Problemet er at jeg ser at når jeg deler ut nett via mobilen og eldstesønnen går bananas på Youtube så løper GB-ene løpsk...

Finnes det en løsning der jeg kan begrense muligheten for videostrømming (og andre ting - software updates, nedlasting av div binære filer over en viss størrelse, etc) ?

Helst skulle muligheten ligge i én og samme boks (4G ruter) men jeg har noen wifi-rutere liggende med mulighet for tomato/ddwrt så om slik custom fw gir slike muligheter uten å være altfor vanskelig er det også en mulighet.

Finnes jo etter hvert en del kommersielle løsninger som klassifiserer/differensierer tjenester, men det blir ofte dyrt. En mulig konkurrent til det kommersielle tilbudet er f.eks. Zorp, men dette krever nok en del tid til administrasjon.

Tror det enkleste kan være å sette en "lokal kvote" og tildele sønnen en andel av abonnementets totale makskvote.

Når denne så er nådd er det bare å vente på ny måned. :)

Har sett at Gargoyle har slik funksjonalitet: http://www.gargoyle-router.com/

Jeg har selv ingen erfaring med bruk av denne firmwaren.

Lenke til kommentar

Eneste jeg ser for meg som kan fungere er å sette opp en PFSense boks.

Problemet er dog at konfigureringen vil kreve en del studering og implentering, pluss at du må ha en X86 maskin for å drive hele greia, gående i tillegg til 4G routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...