hekomo Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Selv om høyesterett gir politiet medhold vil det være et brudd på menneskerettighetene å tvinge kvinnens finger på telefonens sensor. Så dette slutter ikke i høyesterett..... Hvilken menneskerettighet nekter dette? Forbudet mot selvinkriminering. Mistenkte har rett til å la være å uttale seg, og trenger ikke komme med informasjon som ikke er til vedkommendes fordel. Men spørsmålet blir jo da om et fingeravtrykk faller inn under dette. Politiet kan jo f.eks. ta blodprøve med tvang - altså å fysisk holde fast vedkommende slik at blodprøve kan bli tatt. På samme måte kan man kanskje si at å tvinge fingeren ned på avleseren ikke faller inn under selvinkriminering siden det ikke er kvinnen selv som gir fra seg noe informasjon? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Så, om politiet får viljen sin, men hun fremdeles nekter. Hva gjør en da? Hva gjør politiet hvis mistenkte i en sak om kjøring i beruset tilstand nekter å avgi blodprøve? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Så, om politiet får viljen sin, men hun fremdeles nekter. Hva gjør en da? Hva gjør politiet hvis mistenkte i en sak om kjøring i beruset tilstand nekter å avgi blodprøve? Det vet jeg faktisk ikke. Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) Mobiltelefonen har egentlig vært Guds gave til politiet og har gjort jobben deres enormt mye enklere. Folk dokumenterer med mobiltelefon sin kommunikasjon og sin fysiske posisjon på en måte de ikke gjorde før mobiltelefonen. Kryptering beskytter vår informasjon mot kriminelle, men gjør også politiets jobb vanskeligere. De blir på en måte satt tilbake til tiden før mobiltelefoner. Jeg sliter med å se henne komme noen vei i denne saken, da det å låse opp en telefon i prinsippet ikke er noe annet enn ransaking. Telefon har vært en dårlig ide å bruke til krim på 90 tallet, og det er en enda værre ting å gjøre nå. Tviler på at noen med store mengder er så dumme at de har ting på telefonen, tror hun bare er sta her, og bra er det. Det får frem et poeng. Moralen da er at man om man har noe å skjule på telefonen bør gjemme det bak en kode, siden politiet ikke kan avkreve deg passord. Lovlig, ja. Men samtidig så¨ser du jo jævlig skyldig ut om du nekter å avgi passord for å ikke inkriminere deg selv. Det bør vel være likt med å ta seg inn i hjemmet til noen. Ransakelseordre og/eller "skjellig grunn til mistanke". Skulle bare mangle syns jeg - ikke skal de bare få gjøre som de vil, men heller ikke være bundet på hender og ben når det gjelder å ta idiotene De får tillatelse med en gang i fra en jurist, også venter 20 minutter før en bil med rambukk kommer og slår inn døra di, eller knekker ei rute og tar seg inn (de foretrekker døra hvor de ikke må klatre og kan ha våpen pekt oppover konstant) Det er jo nettopp derfor vi får saker som denne - politiet kan rett og slett ikke få tak i data uten at brukeren samarbeider. Og tro meg - Kripos har både lov og lyst til å hacke systemer som dette, jeg kjenner flere datafolk som jobber som spesialetterforskere der og de har temmelig frie tøyler når det kommer til å benytte alle tilgjengelige metoder for å få tak i data fra en inndratt enhet. Er vel derfor elektriske duppedingser blir sendt rett i fra ditt lokale område, og ned til Kripos i Oslo for "analysering" Det som er mest skummelt er jo når kripos drar igjennom datafilene dine med kam, og det kan jo bli feiloppfattet eller misrepresentert da det kan være uten kontekst. Hva hvis jeg leser noe et terrorangrep som har skjedd? Også ser jeg de bruker et begrep som "Javelin" for eksempel, også søker jeg da opp hva dette er for noe da jeg er nysgjerrig? Er jeg bare nysgjerrig på hvordan slike ting er bygd? Eller blir det presentert slikt at jeg har intensjon om å lage noe slikt? Dårlig eksempel, men det fungerer halveis. Men hva er egentlig tvang på generell basis må man spørre seg. Denne gangen er det å tvinge fingeren på leseren men hva blir det neste? Og hvor mye galt må man ha gjort for å tvinges? Fengsle mennesker på ubestemt tid fordi de ikke oppgir pin kode eller opplåsningsmønster? Telefonprodusentene burde gi oss mulighet til å slette telefonen direkte ved å f.eks. kunne definere en pin som er en "kill switch" eller gi den en "kill finger" Hadde vært veldig behagelig med killpin og killfinger. Fengsle mennesker på ubestemt tid fordi de ikke oppgir pin kode eller opplåsningsmønster? Allerede innført i England. Tenk hvis man *faktisk* glemmer koden på noe man har hatt i en skuff i 2 år? Så, om politiet får viljen sin, men hun fremdeles nekter. Hva gjør en da? Hva gjør politiet hvis mistenkte i en sak om kjøring i beruset tilstand nekter å avgi blodprøve? Det vet jeg faktisk ikke. Får svar i fra jurist på telefon (muntlig tillatelse), bokstavelig talt. Og holder deg nede med tvang. Endret 5. januar 2016 av Dr Jones Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg