Gå til innhold

Norsk kvinne kan bli tvunget til å låse opp mobilen sin med fingeravtrykk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dette er veldig enkelt:

 

 

§ 22-9. Bevisfritak for belastende personopplysninger

(1) En part eller et vitne kan nekte å gi tilgang til bevis som kan medføre straff for

a) vedkommende selv,

 

ref Lovdata

Det er jo dette som er grunnen til at det er rettsak - om politiet holder noens finger mot en leser, gir personen da tilgang? Det er ikke enkelt, juridisk sett.

Lenke til kommentar

 

dette er veldig enkelt:

 

 

§ 22-9. Bevisfritak for belastende personopplysninger

(1) En part eller et vitne kan nekte å gi tilgang til bevis som kan medføre straff for

a) vedkommende selv,

 

ref Lovdata

Det er jo dette som er grunnen til at det er rettsak - om politiet holder noens finger mot en leser, gir personen da tilgang? Det er ikke enkelt, juridisk sett.

Politiet har da brutt loven, bevis kan ikke brukes videre i saken og politiet skal da bli anmeldt for dette. En rettsak skal tolke lovene, de kan ikke omgå lovene.

Lenke til kommentar

Politiet har da brutt loven, bevis kan ikke brukes videre i saken og politiet skal da bli anmeldt for dette. En rettsak skal tolke lovene, de kan ikke omgå lovene.

Har de?

Om jeg tar fingeren din mot fingeravtrykkleseren med makt, har du da gitt meg tilgang, eller har jeg tatt tilgang/skaffet meg tilgang?

Så vidt jeg vet har politiet lov til å skaffe seg tilgang(ved å f.eks bryte seg inn), men du trenger ikke gi tilgang.

 

Er å ta fingeren din mot leseren med makt at du gir tilgang, eller at de skaffer seg tilgang?

Førstnevnte kan man vel nekte på, men ikke det siste...

Lenke til kommentar

Om politiet beslaglegger nøkler, innhenter puk hos teleleverandør, tar blod uten samtykke ifbm promillekjøring så er det en selvfølge at de og kan trykke kvinnens finger mot fingeravtrykksleseren.

Nettopp. Vi befinner oss trygt i en gråsone mellom å hente inn informasjon (ta noens nøkler og låse seg inn, som er lov) og å tvinge dem til å inkriminere seg selv (som ikke er lov).

 

Tipper denne saken havner i Høyesterett, og bra er dét. Tydeligvis en lov som trenger å spesifiseres bedre.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Mye synsing her :) Anbefaler folk å ta en titt i straffeprosessloven.

 

De inkriminerer seg ikke selv. Om en fyllekjører nekter å avgi blodprøve så blir prøven tatt med makt.

Det samme vil skje i dette tilfellet. Helt uproblematisk.

 

Ikke unaturlig, lovverk er jo noe som kan virke klart, men som er mye preget av synsing, det er ikke så lett å vite hva domstolene finner på.

 

AtW

Lenke til kommentar

De inkriminerer seg ikke selv. Om en fyllekjører nekter å avgi blodprøve så blir prøven tatt med makt.

Det samme vil skje i dette tilfellet. Helt uproblematisk.

Det er faktisk svært problematisk, og problematikken ble da diskutert når Politiet begynte å bruke vold(strusler) for å få tak i bevis på promillekjøring.

 

Dog det er nå så lenge siden at vel ingen husker den diskusjonen. Dog, dette er en repitisjon av samme spørmål om politiet har rett til å bruke vold(-strusler) for å få tak i bevis mot mistenktes ønsker om å utlevere bevis til politiet.

Lenke til kommentar

Det er faktisk svært problematisk, og problematikken ble da diskutert når Politiet begynte å bruke vold(strusler) for å få tak i bevis på promillekjøring.

 

 

I dette tilfellet brukes det ikke noe "vold" eller "voldstrusler" som du sier. De har jo tatt spørsmålet via retten. Og vi alle vet utfallet, de kommer til å få lov.

Vold er definert som bruk av fysisk makt mot noens vilje. Så jo, det er vold når politiet tar blodprøve ved makt eller tvinger noen til å avgi fingeravtrykk. Men politiet har lov til å bruke vold, så dette er ikke nødvendigvis et problem i seg selv.

 

Jeg mener f.eks det er soleklart OK å ta blodprøve for å bevise fyllekjøring, av rent pragmatiske grunner. Om det også er greit å bruke finger på denne måten er jeg langt mer tvilende til.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vold er definert som bruk av fysisk makt mot noens vilje. Så jo, det er vold når politiet tar blodprøve ved makt eller tvinger noen til å avgi fingeravtrykk. Men politiet har lov til å bruke vold, så dette er ikke nødvendigvis et problem i seg selv.

 

 

Hvem sin definisjon? Den jeg ser går igjen er WHO sin, og denne er:

 

"The intentional use of physical force or power, threatened or actual, against oneself, another person, or against a group or community, that either results in or has a high likelihood of resulting in injury, death, psychological harm, maldevelopment or deprivation."

 

http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/42495/1/9241545615_eng.pdf (side 5)

 

På grunn av andre del av definisjonen, kan jeg vanskelig se politiets maktbruk falle under denne.

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Hun påføres verken smerte eller ubehag. Det er bare snakk om å plassere fingeren på telefonen. Bra at det tas via retten så man får rettspraksis på det.

Om vedkommende nekter å etterfølge ordre fra høyesterett vil hun påføres ubehag eller smerte inntil fingeren er plassert på telefonen.

 

Høyesterett gir da Politiet lov til å bruke den vold de anser som nødvendig for å få fingeren på telefonen. At det i praksis muligens vil være tilstrekkelig med trusselen om voldsbruk for å få fingeren på telefonen, ettersom dama trolig innser at hun ikke vil klare å fysisk unngå å få fingeren plassert på telefonen mot sin vilje når 4-5 store politimenn gjør det klart at de vill bruke alle sin krefter for å tvinge fingeren på den telefonen og at det derfor er bortkastet å motsette seg, er irrelevant.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...