Gå til innhold

Hvordan øke kvaliteten på bildene ?

Gjest Bruker-68389

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-68389

For et dumt svar. Jeg vet at øvelse gjør mester - det jeg spør etter er tips til å heve kvaliteten ytterligere, ikke dumme anekdoter. 

Lenke til kommentar

For et dumt svar. Jeg vet at øvelse gjør mester - det jeg spør etter er tips til å heve kvaliteten ytterligere, ikke dumme anekdoter. 

Ytterligere enn hva da? legg ut et bilde du selv har tatt, så man får sammenlignet med det du vil oppnå. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Øv på å bruke lys. Riktig lys på riktig tidspunkt på dagen.

Øv på etterbehandling. Hvitbalanse, fargestikk, subtil photoshopping.

Øv på komposisjon. Hva som fungerer og ikke fungerer. Øv deg på å "se" motiver.

Ta masse, masse bilder. Etterbehandle bildene og se hva du kan gjøre med dem.

Øv, øv, øv.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Åja, akkurat. Du er av den typen. Nei, da kan jeg nok ikke hjelpe deg.

Men riktig godt nytt år, og lykke til med fotograferingen din i det nye året...:-)

• Liker 6
Lenke til kommentar

Selv når man har det rette utstyret og er på den rette plassen til rett tid. Jeg har lenge fulgt en fotograf på facebook, og her er en liten samling han har gjort som jeg er mektig imponert over: https://www.facebook.com/dkeochkerian/photos/pcb.1259387474087955/1259375960755773/?type=3&theater

Hvordan gjør man dette ?

Utstyr er ikke avgjørende, kanskje utenom et meget stødig stativ med rotasjonfunksjoner.

Man gjør dette ved og forstå fotografering, dvs. det er ingen basissvar.

Blir litt vanskelig og gi deg noen spesifikke svar siden vi ikke vet hvilken kunnskaper du har på forhånd, og jeg går utifra at du har en viss innsikt inne fotografering siden du synes at svar du får angående "å lære" er dumme.

Skal jeg forklare at du trenger en mørk plass, eller vet du dette allerede ?

Skal jeg forklare om jordrotasjon eller vet du dette allerede ?

Skal jeg forklare om "å male lyset" eller vet du dette allerede ?

Som sagt jeg vil ikke fremstå som dum "i dine øyner" når jeg skal forklare hva du trenger av kunnskap siden du kanskje allerede vet alt dette.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får finne deg ett helgekurs da vettø, da er du sinnsykt flink til mandagen.

For det tabulagte ordet erfaring er det ingen som vil høre noe om....

• Liker 1
Lenke til kommentar

det jeg spør etter er tips til å heve kvaliteten ytterligere

Man kan gjøre veldig mye i etterbehandling for å heve kvaliteten. Det krever at man har brukt RAW format når man tok blidet, at man har et eller flere gode programmer for etterbehandling og at man har lært seg hvordan man gjør det.

Lenke til kommentar

Å være til rett tid på rett sted, f.eks en fin solnedgang samt å lære seg å eksponere bildet(sammenhengen mellom blender, lukker og ISO) er viktig for å få et bra resultat.

For å få dette til kreves det som nevnt mye øving, det nytter ikke å delta på et kurs og tro at man kan allt etterpå.

Hvis man ikke er villig til å bruke tid på å få dette til så vil man heller ikke få bilder som blir slik man ønsker.

En ting som ikke er nevnt men som også er viktig er at for å få mest mulig ut av bildene så må man bruke raw formatet og ikke jpg.

Deretter en tur innom innom et program som Lighttroom eller lignende. Da får man ut maks potensiale i bildene sine.

Lenke til kommentar

Er man på rett sted, til rett tid....

For de fleste av oss med normale liv, altså at vi ikke kan reise hvor som helst i verden akkurat når man vil og vente der så lenge man ønsker på det rette øyeblikket, så handler dette rett og slett om flaks. Det kan man jo ha noen ganger, men det er altså ikke noe man kan lære seg eller forberede seg på.

...med rett utstyr...

Dette er det aller enkleste. Det er bare å gå i butikken og kjøpe seg noe. Det gir deg selvsagt ingen kompetanse, men er likevel helt avgjørende for at man skal kunne fotografere noe som helst.

egen manglende erfaring og kunnskap man kan skylde på. Da er det kjedelige svaret at man må øve mer desverre.

...og dette er altså det vanskeligste og definitivt det med mest omfattende. Ikke minst tidkrevende, og kanskje til og med noen ganger det kjedelige. Spesielt siden det handler om repetisjon, repetisjon, repetisjon...

Som en parallell. Jeg liker kaffe. Veldig. I det siste så mye at jeg har sett på videoer på YouTube for å lære bittelitt mer om kaffe, hvor det kommer fra, hvordan det produseres og prosesseres, og deretter males og brygges. Som en del av dette kom jeg borti noen videoer om noen som driver med LatteArt, altså disse noe merkelige symbolene noen liker å lage når det helles melk i en kaffe latte. Nå vet jeg også at det finnes konkurranser innen dette feltet, til og med verdensmesterskap... Vel, poenget her er at en av deltagerne helte opp 300 kopper med kaffe hver eneste dag i flere uker, kun for å trene opp sine kunnskaper om å få til det han ville. Nå skal sikkert ikke de fleste av oss vinne VM, men uansett, prinsippet gjelder.

Man blir ikke god av å få noen tips på Internett eller få noe fortalt av andre. Man MÅ trene selv og fotografering er heldigvis ikke verre enn at det beste man kan gjøre er å ta med seg et kamera, ta noen bilder, få de inn i PC, etterbehandle de og lære av det som skjedde. Gjenta, gjenta, gjenta og gjenta. Etter noen hundre ganger så begynner det å sitte. Da kan man perfeksjonere det før man kanskje kan ta med seg det man har lært inn i andre deler av fotograferingen og gjøre det samme der, men da med noe mer kunnskap i starten...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er man på rett sted, til rett tid....

For de fleste av oss med normale liv, altså at vi ikke kan reise hvor som helst i verden akkurat når man vil og vente der så lenge man ønsker på det rette øyeblikket, så handler dette rett og slett om flaks. Det kan man jo ha noen ganger, men det er altså ikke noe man kan lære seg eller forberede seg på

Skal du ta slike bilder som den fyren han linker til så er det en fordel med noe planlegging, selv om man selvsagt kan ha flaks noen ganger og bare være på rett sted til rett tid. Men det å planlegge på forhånd kan jo gi deg en større sjanse til å få det bildet du er ute etter. Så fremt man har dette klart i hodet på forhånd, og man vet hva man ønsker å oppnå.

Og repitisjon kan være kjedelig, men også det mest givende da man ser progresjonen og forbedringene. Har selv brukt siste året helt bevisst på å bli flinkere til å repetere og øve på de tingene jeg har følt jeg har hatt mangler, og det er gøy å se nå hvor store steg jeg har tatt på bare et år ved å være langt mer bevisst i hva jeg ville ta bilder av, og hvordan jeg skulle få det til. Enda langt igjen til jeg føler jeg er på nivå med de som gir meg inspirasjon, men jeg har tatt store steg i riktig retning. Og kjedet meg har jeg enda til gode å gjøre med kamera :)

Lenke til kommentar

Skal du ta slike bilder som den fyren han linker til så er det en fordel med noe planlegging, selv om man selvsagt kan ha flaks noen ganger og bare være på rett sted til rett tid. Men det å planlegge på forhånd kan jo gi deg en større sjanse til å få det bildet du er ute etter. Så fremt man har dette klart i hodet på forhånd, og man vet hva man ønsker å oppnå.

Planlegging er alltid smart og kan redusere behovet for flaks. Men jo flere elementer du ikke selv kan kontrollere jo mindre hjelper selv de beste planer.

Jeg har en bekjent som er profesjonell naturfotograf med fugler, og spesielt ugler, som sitt spesialfelt. Hvis han har hørt om en mulig fugl et sted i landet kan han dra dit for å sitte i et tre i dagevis kanskje uker. Noen ganger uten å se fjæra av en fugl.

Se gjerne en video på TED om et BBC-team som brukte to år på å få til en scene med noen bjørner.

Har man full kontroll på alle elementer, som for eksempel en som fotograferer stilleben, så hjelper selvsagt god planlegging veldig mye mer...:-)

Lenke til kommentar

Har man full kontroll på alle elementer, som for eksempel en som fotograferer stilleben, så hjelper selvsagt god planlegging veldig mye mer...:-)

Planlegging er alfa omega når du ønsker og oppnå kvalitet istedenfor kvantitet, det nytter ikke og reise ut en kveld i håp om at du har flaks når det gjelder omgivelser du normalt ikke har kontroll over og bare knipse i vei.

Nitid planlegging, mange bomturer og til slutt er alle elementene på riktig plass. Da får man håpe at forhåndsarbeidet/lærte rutiner hjelper deg med og ta bilde på beste måte.

Lenke til kommentar

Nei garantier har man aldri, men det hadde vel tatt bort noe av spenningen også om man alltid visste hva man gikk til.

Og selvsagt vil man noen ganger trenge en dose flaks for å få det ultimate bildet man ønsker å ta. Men det hjelper ikke f.eks å reise ut for å ta bilder av melkeveien, bare for å finne ut at melkeveien står helt feil sted fra der du hadde tenkt i nattens mørkeste timer osv. Men det blir jo en avsporing da trådstarter legger som premiss at han er på rett sted, til rett tid, med rett utstyr. Så da kan man jo si at alle forutsetninger for å ta et slikt bilde han ønsker er oppfylt, og det står bare igjen på utførelsen og kunnskapen. Både med kamera og i etterarbeidet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...