Gå til innhold

For eller mot gavekort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mot gavekort. Får jeg gavekort så er jeg såklart takknemlig for det, men gavekort<penger. 

Det begrenser hvor og når du kan kjøpe, mister du gavekort er pengene mistet (ja, jeg vet det samme gjelder med kontanter). Når du faktisk skal handle så forutsetter det at du har med gavekortet, siste ting er at det tar plass i lommeboken. 

Eneste gangen jeg kan komme på at jeg er for gavekort er for å "låse pengene" til enn aktivitet eller kulturell opplevelse, eksempelvis gavekort til ett surfekurs, kokkekurs, massasje, teater ol.  

Antar at de som er for gavekort tenker det er en enkel gave som viser mer innsats og gjerne en tanke bak gavekortet istedenfor å gi ut anonyme kontanter. 

Endret av Snapfat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mot gavekort.

 

For mange begrensninger og utløpsdato som kun er gunstig for butikken(e)

 

Og man må som regel må man bruke noe av sine egne penger for å utnytte det fult og alle har ikke mulighet til det.

 

"Eneste gangen jeg kan komme på at jeg er for gavekort er for å "låse pengene" til enn aktivitet eller kulturell opplevelse, eksempelvis gavekort til ett surfekurs, kokkekurs, massasje, teater ol. "

Kan være enig med den

Lenke til kommentar

Er vel egentlig mot jeg også, er fordel å kunne velge selv hvor man vil handle, man ser jo statestisktisk sett så blir vel 1\3 del gavekort ikke brukt.

 

Forbrukerrådet fraråder også gavekort

 

Skal man først ha gavekort gå for: http://www.dittgavekort.no/

Enda bedre er Visa gavekort som kan brukes i alle butikker som tar vanlig kredittkort (altså så godt som alle).

 

Dittgavekort fungerer hovedsaklig bare i Thon-kjøpesentre tror jeg? Det finnes riktignok mange av de, men det blir jo uansett noe begrenset.

 

Men styr for all del unna Universal Presentkort, som egentlig er ganske store, men som skremmende få butikker faktisk godtar. De tar visst en enorm del av kaka så butikker som har dårlig avanse i utgangspunktet taper penger på å bruke dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om man feks. skal gi en bryllupsgave og vil gi en reise så kan jo gavekort i ei reisesjappe være en god ide. Utover dette er jeg imot fordi det er det samme som å gi penger, men med begrensninger som utløpsdato og butikk/kjøpesenter.

 

Jeg synes ærlig talt at det ikke passer seg å gi gavekort til venner og familie, særlig om de sitter bedre i det enn du selv gjør sånt rent økonomisk.

 

Om man ikke vet hva man skal kjøpe så er blomster, varer fra monopolet osv. en fin ting.

 

Folk som ønsker seg gavekort kan like godt si at dem ønsker seg penger.

Synes det er teit for alle over 18-20 år, bortsett fra foreldre-barn temaet hvor man ønsker å hjelpe poden med utdannelse, bolig osv.

Lenke til kommentar

Jeg liker å få gavekort på spesielt på klær. For da kjøper jeg meg faktisk klær ellers så blir det fort til at jeg sparer penger i en evighet pga jeg føler jeg må finne den perfekte "gaven" fra den som har gitt penger. Jeg har noen penger jeg har ftt til jul jeg har tatt på sparekonto pga kan være jeg får renter før jeg har bestemt meg for hva jeg vil kjøpe. Om jeg får penger la oss si 500 kr så vil jeg føle det som sløsing å kjøpe klær for. Får jeg gavekort på 500 på klesbutikk så må jeg jo kjøpe klær og jeg tenker at den som gir gaven vil gi meg klær men er usikker på størrelse og stil. ..  

 

Når jeg får pengegaver bruker jeg forresten å sende bilde til de som ga penger over hva pengene gikk til.

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om man feks. skal gi en bryllupsgave og vil gi en reise så kan jo gavekort i ei reisesjappe være en god ide.

 

Enig, dersom det samkjøres med andre.

Man kommer ikke spesielt langt om man ønsker seg gavekort på reise, og får 1000,- fra Apollo, 1500,- fra Ving, 500,- fra StarTour og 2000,- fra Wikstrøm.

 

Da vi giftet oss ønsket vi oss bidrag til sofa, en spesiell sofa vi hadde sett oss ut hos en møbelforhandler.

Mange av vennene våre gikk sammen om et felles gavekort hos denne forhandleren, og hjalp oss langt på vei til sofaen.

Da har det noe for seg.

 

Rett før jul fant jeg tilfeldigvis et gavekort på 600,- hos Jernia som jeg fikk av bestemor da jeg lette gjennom noen skuffer.

Det var gyldig ut den uka, og jeg rakk heldigvis å få brukt det. Passet bra, da jeg skulle kjøpe en gave til mine foreldre som kostet i overkant av 600,-.

 

Hadde jeg ikke snubla over gavekortet, som jeg fikk uten å ha noe å kjøpe på Jernia, av en bestemor som ikke ante hva hun skulle kjøpe til meg, så hadde det vært 600,- opp i røyk for henne og rett i kassa til Jernia.

 

Hadde jeg fått de 600,- kontant eller inn på konto ville de kommet enten til nytte eller glede.

 

Setter i grunn mer pris på små, gjennomtenkte gaver som ikke koster all verdens, dersom det ikke er noe helt spesielt jeg har ønsket meg.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Gåvekort er ein uting med mindre det er heilt spesielle grunnar for å gi eit slikt gåvekort (vanligvis at pengegåva er meint brukt på ein heilt spesiell ting, men som det ikkje egnar seg å forhåndskjøpe pga av at mottakaren har spesielle behov som må tilpassast).

 

Skal du fyrst kjøpe gåvekort så bør det være av typen universal-kort som kan brukast i meir enn ein bestemt butikk.

 

Totalt sett så er det veldig dyrt med gåvekort. For det fyrste så er det som henvist til tidligare i tråden svært store summar som berre forsvinner ved at gåvekortet aldri blir brukt. I tillegg er det nok ikkje heilt ubetydelige summar som går vekk i restbeløp. Har du fått eit gåvekort på 500 kr og du kjøper ei vare til 449 kr så får du ofte berre ei kvitering med butikk-kreditt på den siste 50-lappen, eller at pengane blir ståande igjen på kortet dersom gåvekortet er av typden debit-kort. Men då også så mister ein fort oversikta over restbeløpet slik at dette aldri blir brukt.

For mange er løysninga å kjøpe dyrare varer enn kva gåvekortet er på, dette fører ofte berre til at kunden kjøpar dyrare produkt enn kva som eigentleg var nødvendig.

 

I tillegg til dette så har gåvegivaren ein del utgifter, fyrst og fremst ved at ein vanlegvis må betale ei lita avgift for gåvekortet. I tillegg så kjenner mange seg forplikta til å bruke meir pengar på gåva når det er snakk om gåvekort. Skal ein gi gåvekort så må ein også ha ein fin sum som f.eks. 500 kr. Men hadde ein kjøpt ei fysisk gåve så kan det godt hende at ein hadde sluppe unna med å kjøpe gåve til 350 kr, og kanskje hadde også mottakaren såtte meir pris på ei slik gåve enn eit gåvekort.

 

 

Så totalt sett er gåvekort ei lettvindt gåve, men som totalt sett både mottakaren og givaren tapar på, medan butikkan tjener på dette. Berre renteinntektene som butikken har på pengane som dei har fått inn via gåvekortkjøp men som ikkje blir brukt før etter kanskje 2 år seinare gir jo ei god ekstrainntjening frå butikkane.

 

Men det har blitt betre, med gåvekort som benytter VISA eller liknande så kan ein om ikkje anna handle matvarer for gåvekortet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Oki la oss si at jeg ønsker meg trenningstøy. Det kan være vanskelig for andre å vite hvilken størrelser og hvilken fasong og farger osv jeg vil like/passe. Så i stede for å kjøpe noe som jeg kanskje må bytte er det bedre at jeg får gavekort på xxl for eksempel på x-antall kroner.

Lenke til kommentar

Oki la oss si at jeg ønsker meg trenningstøy. Det kan være vanskelig for andre å vite hvilken størrelser og hvilken fasong og farger osv jeg vil like/passe. Så i stede for å kjøpe noe som jeg kanskje må bytte er det bedre at jeg får gavekort på xxl for eksempel på x-antall kroner.

Eller endå bedre: få kontantar.

Lenke til kommentar

 

Oki la oss si at jeg ønsker meg trenningstøy. Det kan være vanskelig for andre å vite hvilken størrelser og hvilken fasong og farger osv jeg vil like/passe. Så i stede for å kjøpe noe som jeg kanskje må bytte er det bedre at jeg får gavekort på xxl for eksempel på x-antall kroner.

Eller endå bedre: få kontantar.

 

Kontakter er mer upersonlig pga de er ikke låst til det personen ønsker å gi. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...