Tangent Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 (endret) Har lekt meg i noen år med forskjellige HK og systemdisk-løsninger. Mitt siste er et Asus Z97-DeLuxe (den simpleste utgaven) med 2 x 256GB Samsung 850Pro i R0 som system. Det jeg nå ser for meg, er å "leke" meg med et Raid oppsett med den nye Samsung 950Pro M.2 i helst 512GB utgaven. Prisen er heller ikke avskrekkende i skrivende stund. Til vanlig spilling/surfing/office bruk er jo selvfølgelig denslags løsning fullstendig overkill..... Er fullstendig inneforstått med at her må det investeres både i ny RAM og CPU. Har funnet ut at jeg i hvertfall må over på en Z170- ,alternativt X99- (hvis det eksisterer)løsning, all den tid det ikke er noe tilsvarende for Z97. Siden jeg er en svoren Asus-bruker, er det nå nærmest med tung hjerte jeg må konstatere at Asus IKKE har laget noen Z170 elle X99 kort med fler enn 1 M.2 over PCIE. Har så langt "kun" funnet ASRock Z170 Extreme 7+ som har 3 stk M.2 som støtter Raid. Vet kun løselig om ASRock, at de har en tendens til ikke å følge strømmen, og at de kan finne på å tilby noen spesielle løsninger for det ene eller andre (fordi de kan ). Skjønner såpass at det ligger noen storebrødre til Extreme 7+ på vent i form av 9+ og 11+. Kan vel altids prøve ASRock, siden det også har gode skussmål fra entusiast-miljøet, og når sant skal sies, Asus er ikke det eneste som får jobben gjordt. Men,.... og her kommer hva jeg seriøst trenger hjelp til: Noen nyere HK har Ultra M.2 slot som har PCIe 3.0x4 ytelse og er direkte koblet til CPU.'en Selvfølgelig en fordel for å slippe en ekstra kontroller. ASRock Z170 Extreme 7+'s løsning på M.2 med full PCIe 3.0 x 4 er riktignok routet via Intels PCH uten at det angivelig skal gi dårligere ytelse (flaskehals/mellomledd introdusert). Snarere tvert om... Jeg ser for meg å ha miinimum 2 stk Samsung 950Pro i Raid0, og 2 stk GTX980 kort i SLI. Har også ønske om å stappe inn 4 stk WD red 2TB i R5 (fikk til jul) på samme kort. Kabinettet som skal gjenbrukes er en Fractal Define R5 og PSU'en er en Corsair HX850i. Sier seg selv at jeg må begrense meg til max vanlig ATX-størrelse på HK. Ønsker selvfølgelig at komponentene IKKE skal dele båndbredde fra samme PCIe-kontakt, men ha hver sin dedikerte. Lar dette seg løse med dagens tilgjengelige komponenter? Og NEI..... vi driter ikke penger, men for under 20K må det vel gå an å bygge en heftig sak for de nærmeste årene.?? I grove trekk regner jeg med at det må investeres i HK, RAM og CPU. HK er viktigst i dette tilfelle, da de andre kan gradvis oppgraderes. Endret 31. desember 2015 av Tangent Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 If you have a motherboard with two M.2 slots and you have two M.2 NVMe SSDs, you can create a logical RAID through the OS but it won’t boot. You can even mix and match two M.2 NVMe SSDs with a M.2 AHCI SSD and create a RAID that will give you very similar results of three NVMe SSDs, but it still won’t boot. Presently, the only way a bootable M.2 RAID configuration can be accomplished is through the UEFI/BIOS where Intel Rapid Storage Technology has been included in the UEFI. Our board of choice is the only with three fully NVMe compatible M.2 PCIe Gen 3 slots, the ASRock Z170 Extreme 7+. Tror selv teknologien er litt for ny for raid, ikke mange som trenger dette da PCI-E (M.2 PCI-E) er mere en rask nok. Derfor prioriter nok ikke produsentene å gjøre det mulig. Er ikke PCI-E SSD bra nok skaff deg 128 GB ram DDR4 og bruk ramdisk. Lenke til kommentar
Tangent Skrevet 31. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2015 (endret) If you have a motherboard with two M.2 slots and you have two M.2 NVMe SSDs, you can create a logical RAID through the OS but it won’t boot. You can even mix and match two M.2 NVMe SSDs with a M.2 AHCI SSD and create a RAID that will give you very similar results of three NVMe SSDs, but it still won’t boot. Presently, the only way a bootable M.2 RAID configuration can be accomplished is through the UEFI/BIOS where Intel Rapid Storage Technology has been included in the UEFI. Our board of choice is the only with three fully NVMe compatible M.2 PCIe Gen 3 slots, the ASRock Z170 Extreme 7+. Tror selv teknologien er litt for ny for raid, ikke mange som trenger dette da PCI-E (M.2 PCI-E) er mere en rask nok. Derfor prioriter nok ikke produsentene å gjøre det mulig. Er ikke PCI-E SSD bra nok skaff deg 128 GB ram DDR4 og bruk ramdisk. Ser at tomshardware har fått det til på nevnte ASRock Extreme 7+ kort. Sakset et lite klipp fra omtalen av nettop test av Samsung 950 pro: Installation Notes We normally don't go into a lot of detail on SSD installation. But the 950 Pro brings NVMe to the mainstream, and not everyone will do their due diligence before buying it. Because this drive is destined for retail shelves, we wanted to provide more information, given the wide audience appeal. Intel 9- and 10-series motherboards are required to boot the 950 Pro. There is only a handful of Z97-based motherboards that support full PCIe 3.0 x4 performance at their M.2 slot. We've used ASRock's Z97 Extreme6 for M.2 reviews because it comes with the company's Ultra M.2 slot, which is PCIe 3.0 x4 attached directly to the CPU. We tested the 256GB and 512GB 950 Pros with the same board to keep our comparison results balanced. We also ran some single-drive tests on ASRock's Z170 Extreme7+ motherboard, and the 950 Pro performed slightly better, even though the PCIe connectivity routes through Intel's PCH. We also ran two 950 Pro 512GB drives in RAID 0 using Intel's Rapid Storage Technology. Z170 motherboards like the ASRock Z170 Extreme7+ have two or more M.2 slots capable of PCIe 3.0 x4 bandwidth. To use RST RAID 0 and still boot, the M.2 slots must come from the PCH, RAID Mode must be enabled in the BIOS and the array must be configured either inside the operating system or at the BIOS level. RST RAID 0 supports TRIM and SCSI UNMAP commands, so your array operates at high speed over extended periods of use. Ergo så lar det seg gjøre, men spørsmålet er om det er noen andre her i forumet som er tilsvarende gale som meg og som faktisk har prøvd det og har noen innertier tips til valg av HK, og evt råd mot å havne i den ene eller andre fellen. Endret 31. desember 2015 av Tangent Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Send en mld til Nizzen her på forumet, han er vel den jeg går ut fra har prøvd Da han tar seg råd til å prøve å feile på alt mulig med data Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå