ExpensiveGameFinder Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 Hei! Driver og ser på bildeler til bobla. Er snakk om en motor fra usa. Altså import. Bare delene koster 100 000.- og vi ekke så keene på og betale 25 000.- i moms. Er det noen måte og unngå dette på utenom svalbard? Kjenner noen i sverige hvis d kan hjelpe elns. På forhånd takk Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 Poste restante til sverige, evt hente direkte på en båt (kan være tricky) Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 31. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2015 Poste restante hva er det? betyr det at jeg kan sende til en venn i sverige og slippe moms? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 Poste restante hva er det? betyr det at jeg kan sende til en venn i sverige og slippe moms? Du kan i beste fall sende den til et postkontor i Sverige og hente den der selv (det er det "Poste Restante" betyr; posten oppbevares på postkontoret til mottakeren henter den), men der må du høyst sannsynlig betale svensk moms (som er akkurat like høy som den norske...) på alt som kommer fra et land utenfor EU. Å sende noe så stort og tungt som en bilmotor med posten er sannsynligvis også dødfødt... "Poste restante-trikset" funker bare på varer som sendes fra et EU-land til et annet EU-land, altså Sverige,hvor det betales moms til opprinnelseslandet, som selgeren krever inn. På import fra land utenfor EU vil det bli beregnet svensk moms. Trikset gir derfor bare mening om man kjøper fra enten en selger som ikke selger momsfritt til norge (slik at det vil bli dobbel moms ved import hit), eller et land som har mye lavere momssats enn Norge, slik at det er billigere å betale moms til opprinnelseslandet enn til Norge. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 31. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2015 ^^ Ok tusen takk for godt svar! Så såvidt jeg skjønner er det ingen måte og unngå moms? Bortsett fra og ta med bilen over til usa, bygge og innstalere motoren og ta den hjem igjen? Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 31. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2015 Og godt nyttår! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 ^^ Ok tusen takk for godt svar! Så såvidt jeg skjønner er det ingen måte og unngå moms? Bortsett fra og ta med bilen over til usa, bygge og innstalere motoren og ta den hjem igjen? Det er vel mulig, men du sliter jo litt når du tar den inn til landet igjen og alle delene er nye hvis de kikker. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 31. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2015 ^^ De ser ikke forskjell på den nye motoren vs den gamle. Uansett det virker som et litt trassig prosjekt, så blir vell å kjøpe motor i danmark, bytte motor der og kjøre den tilbake igjen. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 Danmark eller Tyskland er nok det lureste, ja. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 31. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2015 ^^ Grunnen til danmark er fordi det er fordi det er ett firma der som er gode på å byghe luftavkjølte type 4 med 150hk+ som går 100 000km+ Hva er sjansen med å bli stoppa ved grensen, hvor de innspiserer bilen og ser at det enten er ny motor som ikke har norsk moms (lite sannsynelig) eller st den blir tatt til teknisk før jeg får skrevet inn motoren i vognkortet? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 Tror nok sjansen er svært liten for at du skal bli tatt for dette. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 31. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2015 Ok takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 Men blir du stoppet inndrar de alt du forsøker å unndra mva for, altså motoren din og verdien av arbeidet. Det er også grunn til å tro at det blir opprettet straffesak når vi snakker om mva av såpass mye som 100k, og da med en straff der i tillegg.. Det er nok ikke verdt risikoen. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 31. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2015 Det er så liten risk. Jeg har allerede motoren innstalert i bilen. Alle papirer er elektronisk så har ikke noe på bilen som sier jeg har kjøpt noe. Den gamle motoren blir igjen i danmark så jeg har ikke to motorer i bilen. Og hvis de åpner bak, hvirdan skal de se at den ikke er den originale? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 Det er vel helst hvis det er noe serienummer/rammenummer på blokka som helst skal stemme med et nummer som står et annet sted. Ikke at jeg tror de kommer til å gjøre så mye ut av det på en slik bil... Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 31. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2015 Kam slå inn original-nummeret på blokka. Eneste problem er at det er en 400% hk økelse, så den ser ikke helt standard ut, men som sagt slår det bare inn på blokka. Det vil være ett større problem om en som kan bil står ved grensa og stopper oss. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 (endret) Ja, slå inn nummeret på blokka også.. Så kan du få en dokumentfalsk-sak i tillegg. Ærlig talt, det er snakk om småpenger i det store og hele. Det er også slik at du kan forvente å bli stoppet på grenseovergangen nå for tiden, det er som du kanskje vet innført grensekontroll i Norge. Tollvesenet har vel også anledning til å sjekke kontotransaksjoner om de ser grunn til det.. Endret 1. januar 2016 av Snylter 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Fælt så korrekte vi skulle være da... Jeg antar du stopper på grensa etter dine utenlandsturer og betaler moms av servicen som er gjort på bilen din også? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Fælt så korrekte vi skulle være da... Jeg antar du stopper på grensa etter dine utenlandsturer og betaler moms av servicen som er gjort på bilen din også? Svært så korrekte? er man i sverige skal man bare betale moms over 6000kr. Det er forskjell på å undra en service til 7000kr, og å unndra 100.000kr i deler... Til TS: Betal momsen din du Evt snok litt på Bobbleforumet så finner du noen du kan stjele deler fra, siden du ikke har problemer med å bryte loven liksom. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå