Gå til innhold

Er det enkelt å bytte ut viften i en PSU selv?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Chieftec Nitro Series BPS-550C som i følge produktsiden hos Komplett har en vifte på 140mm og et støynivå på 24 DB. Jeg synes det støyer en del av den og siden jeg har en Noctua NF-A14 FLX 140mm vifte slengene vurderer jeg å bytte ut viften i PSU'en med denne. Den er oppgitt til å bråke 13.8 - 19.2 dBA avhengig av turtallet den stilles inn på. 

Er det noe i veien for at dette går fint?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å gjøre noe lignende selv har Consair TX650 watt men ble til jeg kun renset den for støv.

http://pc.zoznam.sk/chieftec-nitro-series-550w-zdroj-ako-sa-patri?page=2

bps_550c_20.jpg

Her ser du problemet viftene på disse er kun 2 pins så du får ikke PWM (4 pins) da kun 2 blir brukt.

Så da måtte du hatt vifte med egen tempratursensor usikker på hva det koster.

I mitt tilfelle ble det til jeg kjøpte EVGA SuperNOVA NEX750G2 men også

EVGA SuperNOVA 850 G2 har noe som heter ECO ON knapp som betyr at viften kun går når det er behov for det.

Håper andre f.eks elektroingeniører kan gi oss råd her da det er litt bortkastet med å kjøpe ny PSU.

Usikker også hva slags tempraturer PSUene tåler det er vel grunn for de har vifte men de trenger vel neppe å gå på full turtall f.eks viftene går kun går hvis psuen er over 60 grader.

Selv forstår jeg ikke hvorfor PSUene har pexiglass det har min, slik at kun halvparten av luften går inn i psuen.

FanB.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har en Chieftec Nitro Series BPS-550C som i følge produktsiden hos Komplett har en vifte på 140mm og et støynivå på 24 DB. Jeg synes det støyer en del av den og siden jeg har en Noctua NF-A14 FLX 140mm vifte slengene vurderer jeg å bytte ut viften i PSU'en med denne. Den er oppgitt til å bråke 13.8 - 19.2 dBA avhengig av turtallet den stilles inn på. 

Er det noe i veien for at dette går fint?

Anbefaler deg å bytte ut hele PSUen, dette er en av de veldig dårlige PSUene på markedet dessverre.

Samme type og serie har tatt livet av mange PCer. En her på forumet mistet skjermkort og hovedkort til 6-7000kr pga den PSU serien der :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...