LMH1 Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 Hei finnes det hovedkort som slår av viften eller har instillinger i bios som gjør det om det er null behov for kjøling? Så man slipper å dra ut 4 pins kontakten f.eks til cpu? Ligdene EVGA ECO mode? Man kunne valgt Sillent under asus sin hardware minitor profil men da går viftene ofte i 800-900 RPM. Tenker bare teoretisk hvis man f.eks har i3-6300 og Noctua NH-D14 i praksis må man ha pcen på i 4-6 timer før viften trengst å dra rundt kanskje 300-400 RPM hadde gått under prime 95. Men tviler på det er mange som har dette. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Du kan jo alltids kjøpe en billig bryter som kan monteres på kabinettet, slik at du har mulighet til å bryte strømmen til de viftene du ønsker. Dette alternativet har noen ulemper du bør tenke på: Om du bryter strømmen til CPU-vifta må du sjekke at du kan deaktivere alarmen i BIOS. Det er risikabelt mhp overoppheting. Alternativt kan du jo sjekke om Speedfan har god støtte for ditt hovedkort. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 (endret) Finner bare gamle tester, men en CPU skal fint klare å kjøre på 70-80 grader over lengre tid/ konstant, fant denne http://www.buildcomputers.net/cpu-temperature.html Folk er litt hysteriske når tempen på CPU'er blir litt høy, skal faktisk litt til før den tar skade av varme. Handler vel muligens litt om silikonlotteriet angående hva den tåler av juling i form av varme også. Hvilken temperatur ser du for deg at CPU'en skulle nådd for at viften skal startes LMH1? Edit; Leif ftw. Edit2; Jeg fløy langt vekk fra det du spurte om ser jeg Jeg vet ikke om noe hovedkort som tillater at viftene står stille. Endret 4. januar 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 skjønner ikke hvorfor det gjør noe at viftene sviver når man får vifter som går ned i nesten 500rpm, en god 120/140mm vifte i den hastigheten der hører du ikke om du ikke sover med øret på kabinettet 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2016 (endret) Hvilken temperatur ser du for deg at CPU'en skulle nådd for at viften skal startes LMH1? Må vel være 50-60 grader kanskje? Dere har vel hørt laptoper, ofte går ikke viftene før maskinen begynner å bli varm. Vertfall slik på HP laptop Probook er min erfaring. skjønner ikke hvorfor det gjør noe at viftene sviver når man får vifter som går ned i nesten 500rpm, en god 120/140mm vifte i den hastigheten der hører du ikke om du ikke sover med øret på kabinettet Problemet med slike vifter er de enten er for dyre, eller har for lav hastighet: Noctua NF-A14 IPPC-2000 PWM 140mm Vifte 140 x 140 x 25 mm, 500~2500 RPM, ~182.5 m³/h, ~31.5 dBA, 4-Pin PWM hvis man kjøper stk slike koster like mye som en Noctua NH-D14. Det blir en del penger ved 3-4 stasjonære. Så er problemet de ikke følger med bracket til Noctua kjøler da de egentlig er kabinett vifter. Man har vel muligens ikke lengere en 2-3 års garanti på slike uansett. Så hadde man finnet kina produkt som er like bra bare halv pris så hadde det vært noe. Jeg hører 2x 900 RPM vifter men de bråker ikke direkte mye men er ikke helt stillegående heller. Endret 4. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2016 Du kan jo alltids kjøpe en billig bryter som kan monteres på kabinettet, slik at du har mulighet til å bryte strømmen til de viftene du ønsker. Dette alternativet har noen ulemper du bør tenke på: Om du bryter strømmen til CPU-vifta må du sjekke at du kan deaktivere alarmen i BIOS. Det er risikabelt mhp overoppheting. Ja det var det jeg ønsker helst å ungå, opplevde at cpu kabelen satt litt løst, så gitt ikke viftene rundt også slo maskinen seg av etter 1-2 time. Så nei det er ikke optimal løsning særlig ved nedlasting. Da er det bedre med PWM fan som bråker. Kan det være noe her? Det finnes FAN controller særlig for 3 pins cpu som er kanskje litt mere avansert, som man installerer i 5,25" (DVD enhet). Har ligdene for eldre vifter uten PWM så kanskje det finnes noe der. http://forums.tweaktown.com/attachments/asrock/6340d1383910572-pwm-fan-controller-pwms-jpg Lenke til kommentar
skripis Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Mitt ASUS ROG HERO VII gir ihvertfall muligheten til å lage vifteprofiler som stopper viftene under en gitt temperatur. Regner med at det er likt for alle nyere Asus med OK bios. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2016 Har du noen eksempler? Jeg har det noe slik: Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Siden du har Asus hk kan du jo prøve ai suite3, er mulighet der for det Lenke til kommentar
skripis Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Har du noen eksempler? Jeg har det noe slik: Tror din BIOS er for gammel. Hva slags HK er dette? Lenke til kommentar
skripis Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Siden du har Asus hk kan du jo prøve ai suite3, er mulighet der for det AI Suite III fungerer kun med nyere kort. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2016 (endret) Nyere hovedkort? Som LGA 1151? Eller de som har UEFI bios f.eks am3+? Da jeg tviler på LGA 1366\LGA 1155 vil fungere da de kun har bios. Edit ut hva jeg finner selv virker ut som AI Suite II er for AM3+. Litt usikker på bios må støtte nyeste versjon derfor kan man ikke installere AI Suite III på eldre hovedkort. Men Asus kunne vel ha lagt støtte for det med oppdatert bios. Endret 15. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå