Gå til innhold

Plassering/orientering av høytaler

Baika

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Har et par B&W høytalere som jeg har liggende på pc-pulten min. Disse driver av en Pioneer forsterker som igjen får signal fra pc-en gjennom en Fiio DAC. Har hatt de liggende på hver sin side av skjermen med mellomtone ytterst og diskant mot skjermen. Er litt vanskelig å forklare, men håper dere skjønner. Snudde høytalerene rundt idag så diskanten kom ytterst og mellomtonen inn mot skjermen bare for å teste. Å fytte juling for en forskjell! :ohmy:  Har ikke vært noe særlig imponert over høytalerene og lyden tidligere, men nå høres det skikkelig ut. Lukker jeg øynene kan jeg nesten peke på instrumentene i enkelte sanger. Vokaler høres også nesten ut som det kommer fra inni hodet mitt.

Lurte derfor på om det var noen andre som har opplevd noe lignende? Har aldri trodd at det skulle være en sånn forskjell bare ved å snu høytalerene. De har tidligere også stått oppreist på høykant, men var ikke noe forskjell da.

Håper det forstår hva jeg mener. :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plassering av høyttalere er veldig viktig.

Også din posisjon i forhold til høyttalerne.

Liggende på siden med diskantene ut er nok god plassering for deg. Fordi da får du diskantene lengre i fra hverandre.

Regner med og att du stort sett sitter på en stol like foran pulten også...

Regner med att du og vill få tilsvarende effekt ved og flytte høyttalerne lengre fra hverandre på en benk ol og så sitte lengre bort, feks i en sofa.

Uansett, viktigste er og finne best plassering slik du normalt sitter. Og som du merket, ikke alltid "klassisk" stående er riktig 

Lenke til kommentar

Heisan

Ja, sitter rett foran pulten, men er en hjørnepult, så høytalerene blir liggende i ca 45graders vinkel fra der jeg sitter. Har en helt annen lyd i rommet generelt nå. Men fy så gøy det var å endelig få litt dimensjon i lyden. Prøvde noen flac-filer jeg har av Five finger death punch istad. Dette er jo en helt ny verden! Har ellers brukt headsetet mitt når jeg skal spille av flac (AKG Q701), men det er først nå det virkelig er stor forskjell i lyden. :p

Har lenge vurdert å kjøpe nye høytalere men etter denne oppdagelsen så blir de værende en god stund til! Du har ikke noen tips til hva jeg burde oppgradere/legge til først? Kjører USB ut fra pc-en til en Fiio E17 DAC/amp (men bruker ikke noe forsterkning fra denne, kun DAC). Går deretter til en Pioneer reciever og ut til høytalerene. Har også en 8" pioneer subwoofer som det ikke er noe problem å overdøve høytalerene med, men denne står helt nedskrudd.

Tenker selv av en skikkelig DAC eller en ordentlig stereo-forsterker kunne vært det lureste, men greit å høre hva andre tenker :)

Lenke til kommentar

Har lenge vurdert å kjøpe nye høytalere men etter denne oppdagelsen så blir de værende en god stund til! Du har ikke noen tips til hva jeg burde oppgradere/legge til først? Kjører USB ut fra pc-en til en Fiio E17 DAC/amp (men bruker ikke noe forsterkning fra denne, kun DAC). Går deretter til en Pioneer reciever og ut til høytalerene. Har også en 8" pioneer subwoofer som det ikke er noe problem å overdøve høytalerene med, men denne står helt nedskrudd.

Tenker selv av en skikkelig DAC eller en ordentlig stereo-forsterker kunne vært det lureste, men greit å høre hva andre tenker :)

Du sier ikke hvilke modeller av merkene du har, så det blir litt generell anbefaling i så fall. B&W har i mange år vært kjent for å ha litt effektsultne høyttalere og receivere har således gjort en middelmådig jobb på dem. Så helt klart ville jeg byttet ut receiveren om denne er gammel eller svak til en ren stereoforsterker med solid strømforsyning. DAC ville jeg beholdt.

Om høyttalerne er 685 eller tilsvarende holder de egentlig lenge ennå. Skal man oppgradere derfra innen samme merke blir det gjerne til CM-serien, men da hopper prisen en del også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...