Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Innspillingstid, er det slik?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De lærde strides. Det er vel uansett ingen tabbe å gå ut ifra at alt med bevegelige deler har en innkjøringsperiode.

Her om dagen hørte jeg at de billigste ørepluggene til Skullcandy var overraskende bra til prisen, så jeg kjøpte dem for moro skyld. De låt så rumpe at jeg måtte le da jeg prøvde dem, men etter noen timers bruk vil jeg nesten si de var verdt pengene. Fortsatt langt ifra hifi.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

De lærde strides. Det er vel uansett ingen tabbe å gå ut ifra at alt med bevegelige deler har en innkjøringsperiode.

Her om dagen hørte jeg at de billigste ørepluggene til Skullcandy var overraskende bra til prisen, så jeg kjøpte dem for moro skyld. De låt så rumpe at jeg måtte le da jeg prøvde dem, men etter noen timers bruk vil jeg nesten si de var verdt pengene. Fortsatt langt ifra hifi.

SÅ da er spørsmålet, var det ørene dine som ble vandt med dritten, eller ble de faktisk bedre :p

Mye mulig det er slik, litt rart det ikke er et fasit svar på det.

Lenke til kommentar

Litt objetive målinger kan være greit mellom all subjektiv synsing:

http://www.innerfidelity.com/content/testing-audibility-break-effects

http://www.innerfidelity.com/content/measurement-and-audibility-headphone-break

Kort oppsummering; Det er større forskjell mellom høyre og venstre klokke enn forskjellen mellom 0 timer og hundrevis av timer,  innspillingen skjer (i hovedsak) mellom øra til lytteren.

I målingene jeg har linket til er det brukt en hodetelefon som iflg. "ekspertisen" må ha flere hundre timer innspillingstid...

Endret av bar1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høyttalerne som blir spilt inn.  Hørte det ganske tydelig på et par stativhøyttalere jeg kjøpte for endel år siden.  Litt lite bass i begynnelsen, men etter 3-5 dager var den på plass.  Apropos plass er det mange som setter høyttalerne i et eget rom og lar de spille kontinuerlig endel dager - hvis man har plass  :)

Lenke til kommentar

Høyttalerne som blir spilt inn. Hørte det ganske tydelig på et par stativhøyttalere jeg kjøpte for endel år siden. Litt lite bass i begynnelsen, men etter 3-5 dager var den på plass. Apropos plass er det mange som setter høyttalerne i et eget rom og lar de spille kontinuerlig endel dager - hvis man har plass :)

Hvordan kan du være sikker på at du ikke bare innbilte deg nok at du hører forskjell, eller at du rett og slett var blitt vandt med lyden slik at du syntes det låt bedre? :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det har ganske så mye å si på at man selv blir spilt inn. Jeg merker det gang på gang at dersom jeg bytter mellom DT770p og HD800 så endrer de lydsignatur i løpet av et par dager.

Når det kommer til hodetelefoner må man regne med at putene kan endre form ved bruk, noe som vil endre lyden. Man har heller aldri hodetelefonene på seg på akkurat samme måte hver gang. Om det er hørbart er en annen ting.

Lenke til kommentar

Høyttalerne som blir spilt inn. Hørte det ganske tydelig på et par stativhøyttalere jeg kjøpte for endel år siden. Litt lite bass i begynnelsen, men etter 3-5 dager var den på plass. Apropos plass er det mange som setter høyttalerne i et eget rom og lar de spille kontinuerlig endel dager - hvis man har plass :)

Hvordan kan du være sikker på at du ikke bare innbilte deg nok at du hører forskjell, eller at du rett og slett var blitt vandt med lyden slik at du syntes det låt bedre? :)

Mest fordi jeg tror man tilpasser seg en lydsignatur hvis man lytter over lengre tid.  Når jeg lar høyttalerne spille for seg selv flere dager og stikker hodet inn som kortest i rommet og merker endring så vil jeg si det er mer enn innbildning.

Aporopos hodetlf - HE-400S som jeg kjøpte i sommer stod det i manualen krever minst 150 timer innspilling.  Mulig det er et anslag av mystisisme, men igjen lot hodetlf spille for seg selv og tok korte lytt innimellom.  I begynnelsen liten/ingen forskjell.  Var vel 100+ timer før de "løsnet" og da ikke i form av mer bass men at man hørte de små anslagene til instrumenter og perkusjon spesielt.   Tipper det maks er snakk om 2-5% på en måling, men nok til at det gir det lille ekstra.  Ting du ikke vil høre med andre hodetelefoner.  Bassen på disse er det ikke håp for - den er grei men ikke spes kraftig, så her er et par Brainwavz pads bestilt.  Litt skeptisk, men billig greie.  Alternativet er V-Moda som har styr på bassfronten.  Men HE400S er fine på sin måte med sin veldig presise lyd med mye separasjon imellom instrumenter/musikere.

Lenke til kommentar

Oppdatering: Da kom Brainwabz pads.  Konklusjon: Bortkastede penger.

Hørte i prinsippet ikke noe bedre bass, men derimot en anelse mer diskant. Mer vekt på diskant gjør bassen relativt lavere, så jeg kom faktisk til motsatt konklusjon av han i videoen.

Mulig ørene mine er rare siden jeg kom til motsatt konklusjon  :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg mener bastant jeg hørte en viss "løsnig" i mangel på noe bedre ord på hodetelefonene mine samt høyttalerene mine, så får heller all måling motsi meg. Men jeg mener også at det er litt samme hvis høytt står lenge ubrukt osv, at det tar litt tid før dem spiller seg varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...