Gå til innhold

[Løst] Kan et 4 år gammelt GTX 570 kort drive to 2560x1440 skjermer samtidig?


jo07

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Før jeg kjøper inn to nye monitorer med høyere oppløsning (typisk 2560x1440) enn de gamle, ønsker jeg å høre om mitt gamle skjermkort fortsatt duger. 

 

Kortet er av typen "ASUS GeForce GTX 570 Direct CUII" kjøpt inn for 4 år siden. I de tekniske spesifikasjonene står det at maks. oppløsning er 2560 x 1600

 

Gjelder maks oppløsningen for 1 skjerm, eller gjelder det også med 2 skjermer samtidig? 

 

Jeg har etterhvert mistet interessen for pc-spill, som er krevende for skjermer (har nå mer interesse innen strategitype pc-spill), samt at vi har playstation i huset for de mer grafikkintense spillene. Målet med oppgraderingen er å få større skjermareal til mange vinduer (regneark, dokumenter, open office & tex-editor, pdf-viser, eclipse, emulatorvinduer, R, open foam cfd, blender, gimp, osv)

 

Dersom det gamle skjermkortet ikke duger lengre, er jeg interessert i å få tips om et rimelig skjermkort som gjør jobben. 

 

Jeg takker på forhånd for svar.  

 

Mvh Jo 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Spirre

Takk for svaret.

jeg ville tro at det ikke var et problem med mindre du velger å sette oppløsning slik at skrivebordet blir delt over 1 skjerm istedefor 2.

Ideen er å spre skrivebordet over 2 skjermer. Jeg har googlet litt mer og er ikke blitt særlig klokere på om mitt 4 år gamle GTX 570 kort kan drive begge skjermene. Tror denne PC-en bør vare 3-4 år til da CPUen (Intel core i7 2600k box) fortsatt duger bra, og jeg ikke er krevende mhp FPS for spill. 

 

En mulighet er selvfølgelig å se om det går med to nye skjermer. Og hvis det ikke fungerer, kjøpe et nytt (rimelig) grafikk-kort som kan gjøre jobben og passer på hovedkortet (Asus P8Z68 deluxe). 

 

Mvh Jo 

Lenke til kommentar

Hei Noreng,

 

GTX 570 skal ha to stk. DL-DVI-porter (kilde,) så det skal gå greit.

Kortet kan kjøre disse skjermene i extended mode (en av skjermene er hovedskjerm,) men det vil ikke gå an å kjøre skjermene så de gjenkjennes som én enkelt skjerm på 5120x1440 eller 2880x2560 om det er det du ønsker.

Takk for svaret. Har du (eller noen andre) et tips til hvilket rimelig grafikkkort som må til for å drive skjermene slik at total oppløsning blir 2x2560x1440, dvs et stort skjermbilde over de to skjermene. Grafikk-krevende PC-spill er ikke aktuelt på denne maskinen (raskeste spill er eventuelt CIV V og/eller kabal på en av skjermene.)

 

Mvh Jo 

Lenke til kommentar

Jeg har nå googlet mer og ting tyder på at det kanskje ikke er problemfritt med 2stk 1920x1080 monitorer heller (LINK - 2stk 1920x1200 multidesktop problemer)

Jeg reduserer kravet og satser på at 1 skjerm vil holde de neste 3-4 årene på denne PCen, før jeg oppgraderer.

 

Har følgende skjerm i kikkerten: BenQ 27" LED GW2765HT 2560x1440 IPS, 4 ms, 20m:1 (pris kr. 4500).

 

Takk for hjelpen!

Endret av jo07
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...