Anterialis Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Hei, jeg har akkurat kjøpt en Denon AVR-x4200w og har oppdaget at når jeg ser via Canal Digital (T-We) boksen så har jeg ca 110ms bildeforsinkelse. Jeg har ingen forsinkelse når jeg ser på Apple TVen. Hvorfor er det slik? Jeg tenkte først årsaken var at "feilen" ligger i min LG LED TV som bruker litt tid på å prosessere bildet mens receiveren er lynrask med lyden. Men dette burde jo ført til tilstedeværende bildeforsinkelse uavhengig av bildekilder, altså lik forsinkelse om jeg ser på kabelTV eller Apple TV? Hvorfor har jeg forsinkelse i bildet, og hvorfor bare når kilden er kabelTV? Alle enhetene mine (T-we, Apple TV, PS4) er tilkoblet med hdmi til reveiveren, og så har jeg én (monitor) hdmi ut fra receiveren til TVen. P.t. løser jeg problemet ved å sette 110ms lydforsinkelse på kabelboksen (T-we) eller forsterkeren. På forhånd takk for svar Lenke til kommentar
TGB Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 (endret) I receiver har du under "video/hdmi setup" valget "auto lip sync"; prøv å slå det på. Alternativene kan ha andre navn, har ikke Denon lengre. Ellers kan du prøve å sette opp forsinkelse på lyden fra T-We boksen (finnes sannsynligvis under innstillinger). Edit: Siste alternativ ser jeg du allerede har gjort. Årsaken til differansen kan potensielt være at T-We boksen din ikke følger HDMI-standarden skikkelig og at du derfor får problemer med nettopp den. Edit2: 110ms er nok tiden TVen tar å prosessere bilde; fra HDMI 1.4a skal denne informasjonen kommuniseres på kryss av enheter om du har slått på auto lip sync. Men typisk kabel/parabolbokser følger ikke alltid standard; og man opplever da slike problem. Endret 31. desember 2015 av TGB Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 31. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2015 Takk for fyldig svar. Det allikevel ikke helt forstår er at når jeg kobler T-we direkte til TV-en med HDMI kabel, og optisk kabel fra TV til lydplanken, var det ingen lydforsinkelse. Når jeg kobler T-we med HDMI til receiver, og Phono kabler fra lydplanke og HDMI fra forsterker til TV, oppstår ca 100ms bildeforsinkelse. Jeg har også tilkoblet Apple TV med HDMI til forsterker. 1 - jeg hadde kjøpt forklaringen om 110ms bildeforsinkelse (tid for å manipulere bildet) på TV-en dersom denne forsinkelsen oppstår både ved bruk av T-er og bruk av Apple TV, og alle andre inputs for den saks skyld. TVen burde jo ha lik forsinkelse uavhengig av hvor bilde kommer fra (Twe, Apple TV etc.)?? Hvorfor er det ikke forsinkelse i bildet når jeg bruker Apple TV? 2 - jeg har forsøkt bruke Auto Lip Sync på Denon forsterkeren, men dette har ingen effekt på forsinkelsen som oppstår når jeg ser på Twe. Jeg må sette manuel 110ms lydforsinkelse. 3 - hvorfor er det ingen forsinkelse når jeg tidligere koblet Twe direkte (hdmi) inn på TV og optisk ut fra TV til lydplanke? Er årsaken at TV da automatisk synkroniserer bilde med lyd før (mao forsinker lyden like lenge som TVen bruker på å lage bildet (110ms)) den sender lyd optisk til lydplanken? 4 - som en "kriseløsning" de neste ukene - før jeg kjøper normale gulvstående høyttalere - bruker jeg altså et Harmon Kardon SB16 lydplankeoppsett. Dette er jo en aktiv planke med optisk eller phono inputs. Jeg forstår dette blir litt håpløst og selvmotsigende, men hvordan kobler jeg planken til receiveren for å bruke receiveren som HUB? Jeg vil nemlig bruke reveiver for å justere lyd. Jeg har nå koblet planken til reveiver med phonokabler (pre out fra reveiver --> phono inn på lydplanke). Reveiver har jo - forståelig nok - ikke optisk ut, kun optisk inn... Hvordan løser jeg denne situasjonen midlertidig? Forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå