Gå til innhold

Bygge en redigeringsstasjon

Anbefalte innlegg

Har du erfaring selv med rendering av video 93MiChr? Jeg rendrer med 5820K og GTX 980 og rederingtiden blir minimalt kortere når jeg bruker CUDA kjerner i tillegg til CPU'en. CPU er fortsatt det som er viktigst når man rendrer og GPU er enklere og forsåvidt billigere å oppgradere i ettertid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han vil ha "en PC til rundt 20 000kr som er bedre til mitt bruk enn hva jeg kan få på en ny apple maskin?" Det gir 18k-forslaget mitt. Det er likevel en grunn til at jeg valgte litt over budsjett på det første forslaget mitt. ;)

Den får han ikke start på. Sist jeg sjekket passet ikke ddr4 med 4790k

Oi, jeg glemte å bytte den ut fra den andre lista.

Det er vel ingen tvil om at han får mye, mye mer for pengene om han bruker 25-30 tusen, men det hjelper jo ikke om han ikke har pengene.

5820k med hovedkort og RAM koster vel grovt 1k mer enn oppsett med 4790k om man velger et billig hovedkort. Å gp for 4 kjerner til 4k redigering blir vel et dårligvalg når 5820k kan halvvere tiden i redigering. Alternativet blir vel derfor å spare opp mer penger, eller sette ned kravene til lavere oppløsning. For faktum er at 4k enda er veldig dyrt ;)

Lenke til kommentar

Har du erfaring selv med rendering av video 93MiChr? Jeg rendrer med 5820K og GTX 980 og rederingtiden blir minimalt kortere når jeg bruker CUDA kjerner i tillegg til CPU'en. CPU er fortsatt det som er viktigst når man rendrer og GPU er enklere og forsåvidt billigere å oppgradere i ettertid.

Ja, det har jeg. Har selv 5820k på 4.3Ghz og 24GB RAM som jeg bruker til redigering. Jeg gikk fra GTX 970 reference til 980 ti, og på 4k rendering ble tiden i gjennomsnitt redusert med rundt 40%, som er en del om man rendrer større filer. Bruker Adobe Premiere, hvis du skulle lure ;)

Om dette har med CUDA-cores kan selvsagt være feil, men filer som med 970 kortet kunne ta opptil en time gjøres på litt over en halvtime med 980 ti kortet mitt. Har ikke byttet noen andre komponenter, så er rimelig sikker på at det var skjermkortet som gav meg dette hoppet i ytelse ved video rendering ;)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Vel, jeg bruker Vegas så det er muligens noen forskjeller der. Rendrer og redigerer bare 1080p, men filene er på ca 100GB og mer. Så hvis TS skal bruke Premiere så er det kanskje like greit med en godt overklokket i5 og et 980Ti, hvis Premiere ikke utnytter alle kjernene i CPU så er det jo ikke vits med i7 i det hele tatt :)

Edit; Ser at GPU brukes mest ved effekter, som jeg bruker lite/ ingenting av :p

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Her var det mye bra og nyttig lesning. Tusen takk til alle som skriver!

Jeg skal nok prøve meg på å bygge selv, med litt hjelp fra internett, så de penga skal ikke komplett få tjene  :wee: 

Husk at jeg har overlevd med iMacen min siden 2011, så mye må vel være bedre nå? Jeg kan godt gå litt over 20k. Skjerm kan jeg sikkert ta meg litt lenger tid til å spare til, og heller bruke en midlertidig i en lønning eller 2..

Edit: Størrelsen på kabinettet bryr jeg meg ikke noe om, men her også kan jeg veldig lite om hvordan ting burde være..

Specsa på iMacen min ser forøvrig slik ut:
iMac 27"
3,4GHz Intel Core i7
8 GB 1333 MHz DDR3 RAM 
AMD Radeon HD 6970M 2048 MB
1TB HDD

Endret av clynne
Lenke til kommentar

Hvor mye effekter skal du bruke, hvis det er mye effekter i videoene som skal rendres så kan du spare på CPU og pøse på på GPU. Jeg anbefaler dog "det beste" av begge to :ph34r: Lærte visst noe nytt i dag angående GPU/ CPU når det gjelder redigering og rendering :) Takk 93MiChr for at du fikk meg til å gøøgle litt rundt :w00t:

Det går fint an å spare inn litt her og der og få både 5820K og 980Ti, men da blir det nærmere 25.000,- uansett. Jeg anbefaler stort sett 5820K siden den er mer fremtidsrettet og programmer som oppdateres og lages nå til dags ofte yter bedre/ "er laget for" fler kjerner og det vil ikke stoppe med tiden. Så sant det ikke kommer en CPU med veldig høy klokkefrekvens så er fler kjerner å foretrekke. + at multitasking er en ting.

Trenger du Windows eller kommer det utenfor budsjettet? Å "droppe" en del eller kjøpe en "dårligere" og heller spare opp er veldig lurt ja :)

PS; Aldri i livet kjøp GTX 980, det er det desidert dummeste du kan kjøpe på skjermkortmarkedet i dag ;)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Jo, Premiere klarer fint ¨bruke alle kjernene på en 5820k, selv kjernene til en 5960X vil nok Premiere klare å dra nytte av.

Så å gå for en i5 vil nok bli en degradering fra det han har i dag (dersom det er snakke om andre generasjons i7).

Er ikke vits å spare pengere penger på enten GPU eller CPU, da er man like langt. Et dårlig skjermkort vil holde igjen CPU i programmer som Premiere, mens en "dårlig" CPU lett kan holde igjen ett 980 ti kort.

Og kjøre i5, så vil det være bortkastet med ett 980 ti dersom primær bruken er rendring, da kunne man likegodt gått for et GTX 970 kort med i5, men da er vi ikke lenger i 4K områder.

Så beste utfall om man skal spare penger blir nok ett GTX 980 kort med 5820k som er intels "billig" prosessor når det kommer til 6-kjerner.

Så anbefaler heller å vurdere 980 fremfor 980 ti med en 5820k dersom budsjett er viktig ;)

(Selv om jeg er enig i at 980 er et dumt kjøp samenlignet med 980 ti når det kommer til pris/ytelse)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Etter litt betenkningstid har jeg bestemt meg for å gå litt opp i budsjett, og heller kjøpe inn komponentene over tid, imens jeg venter på å få solgt den gamle. 

Her er listen jeg foreløpig har kommet frem til, etter å ha lest deres kommentarer: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1643781&su=86FDA8A1-222B-4900-8A77-5D7B2BE3DAC5

Har skjønt at det er viktig at komponentene passer bra sammen, så lurer også på om disse gjør det.

S
om dere ser så har jeg ikke noe kabinett, så jeg lurer på om noen kan anbefale noe til meg der. Jeg bryr meg egentlig veldig lite om hvordan det ser ut, så lenge det ikke er altfor dyrt, og maskinen klarer å jobbe godt.

Endret av clynne
Lenke til kommentar

Listen ser fin ut, men ville muligens vurdert en 850W PSU, da har du rom for å senere SLi oppgradering når 980 ti kortene blir billigere på bruktmarkedet uten at det går på bekosning av overclock (dette er kanskje kun viktig dersom du har tenkt å bruke PCen til tung gaming, så kun et forslag). I tillegg så vil ett referanse 980 ti kort spare deg for nesten en 1000 lapp (dersom du er short på cash), og de kan også overclockes brukbart. Om man er heldig med chipen så kan faktisk referanse versjonen av 980 ti klokkes helt til 1400Mhz (da er man veldig heldig så klart), men de fleste referance kortene vil fint klare 1200/1300Mhz som bør være mere nok om du ikke skal drive med heavy benchmarking og gaming ;)

Men dette er kun små tips, og er nok ikke av all verdens betydning om PCen primært skal brukes til redigering.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...