Gå til innhold

Bygge en redigeringsstasjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker å oppgradere redigeringsstasjonen min. Har nå hatt en iMac siden 2011/2012, og nå vurderer jeg å heller bygge en PC.
Den må kunne redigere 4K video, og håndtere stort materiale. Photoshop, premiere pro osv uten problemer.

Kan jeg klare å bygge en PC til rundt 20 000kr som er bedre til mitt bruk enn hva jeg kan få på en ny apple maskin? Hva er alternativene mine og er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Videoredigering stiller store krav til endel sider av en maskin: 

4 minnekanaler er å foretrekke (2011-3)

En stor SSD (PCIe / M.2.)  Intel 750 er helt fantastisk.

Se på komplett sin Office iSeven X99. Der har du en grei måte å prøve ut forskjellige konfigurasjoner.

Om du benytter Premier bør også ha et greit skjermkort.

Sjekk lista på: https://helpx.adobe.com/premiere-pro/system-requirements.html

Men vil tro at de fleste nyere Nvidia også er supportert (mulig må man inn i en konfigfil og enable støtte, men det er ikke noe problem).

Lenke til kommentar

Hvilken 20 000 kr mac er det du sammenligner med?

Den dyreste iMacen starter nå på 26k. Skal jeg over på Mac pro så snakker vi 33k. Da lurte jeg på om jeg like så godt kunne bygge noe til 20k som fungerer fint til mitt bruk.

Du kan bygge en ca dobbelt så rask til samme prisen. ;)

Edit: Bortsett fra 5k-skjermen, det er umulig å oppdrive ellers. Og det bør du kanskje ha når du redigerer 4k-innhold. :(

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Hvilken 20 000 kr mac er det du sammenligner med?

Den dyreste iMacen starter nå på 26k. Skal jeg over på Mac pro så snakker vi 33k. Da lurte jeg på om jeg like så godt kunne bygge noe til 20k som fungerer fint til mitt bruk.

Du kan bygge en ca dobbelt så rask til samme prisen. ;)

Edit: Bortsett fra 5k-skjermen, det er umulig å oppdrive ellers. Og det bør du kanskje ha når du redigerer 4k-innhold. :(

Så det holder ikke med 4k-skjerm og 4k skjermkort? Må understreke at jeg kan meget lite teknisk om data annet enn å bruke det i praksis :)

Lenke til kommentar

Så det holder ikke med 4k-skjerm og 4k skjermkort?

Det holder. Ikke at jeg har vært i nærheten av noe 4k-greier selv, men det holder. Jeg ble bare så overivrig på at "mer er bedre". ;)

Deleliste:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1643614&su=F221162D-FCAA-49A4-A2DF-9730794BD183

Sikkert noe som ikke passer pga blingsing, eller noe som kan gjøres bedre.

Sammenlign GPU:

http://www.videocardbenchmark.net/compare.php?cmp[]=3340&cmp[]=3218&cmp[]=2953]http://www.videocardbenchmark.net/compare.php?cmp[]=3340&cmp[]=3218&cmp[]=2953

Sammenlign prosessor:

https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2340&cmp[]=2594]https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2340&cmp[]=2594

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Ser du passerer prisønsket med 5000 kr. Er det nødvendig med fult så kraftig skjermkort? Hvorfor to snurredisker? Er det ikke nok med én a 4 TB og dumpe redigert video på SSDen inntil det skal overføres til et mer permanent lager?

Ellers ville jeg lagt mer penger i skjermen. 24 tommer er veldig lite for 4K oppløsning. Og ennå verre, den er TN-basert. Jeg ville definitivt hatt IPS eller lignende teknologi. Helst godt over 30 tommer. For eksempel en Dell UltraSharp UP3216Q (ca 11 000)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du passerer prisønsket med 5000 kr.

Det stemmer, men jeg lagde en like dyr som den nevnte iMacen.

Nei, det er ikke nødvendig, man kan fint velge en maskin til 15000 og bli fornøyd med det.

Hvorfor to snurredisker? Er det ikke nok med én a 4 TB

To 2 tb disker i raid er raskere enn én 4 tb, og koster nesten ikke noe mer. Og 2 tb-disken er 7200 rpm.

Edit:

24 tommer er veldig lite for 4K oppløsning

Det er en 28-tommer, 1 tomme mer enn iMacen.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Anbefaler på det sterkeste å droppe GTX 980, pris/ ytelse forholdet falt i dass når GTX 980Ti kom. Enten 970 eller 980Ti, eventuellt et AMD kort. Til redigering så trenger man ikke bedre skjermkort enn at det klarer å vise i den oppløsningen man bruker på skjermen så sant ikke programvaren tar i bruk GPU, men det er ikke verdt pengene hvis man ikke skal bruke skjermkortet til andre ting i tillegg (les; spilling).

To snurredisker er det beste for video hvertfall, en for råfiler og en for ferdige filer. En HDD er ikke så glad i å bli lest og skrevet til samtidig + at man får mye dårligere hastighet. Når jeg gikk over til en råfil HDD og en ferdigfil HDD så halverte jeg renderingtiden :D Det anbefales ikke å bruke en SSD for ferdige filer, for det første så er de små så man må slette hele tiden og sliter da ut SSD'en mer. Man skal også ha ekstremt store filer for at den ekstra hastigheten på en SSD skal være verdt det.

5820K og et 970 kort, eventuellt et 960 er det jeg vil anbefale. Legg heller mer penger i HDD'er. Kjøp 4 stykk og ha to og to i RAID 1. Sleng også mer penger i et større kabinett så du har utvidelsesmuligheter senere. I et lite kabinett så får man også ofte mer varmeproblemer.

Lenke til kommentar

Går fint med 20K, men 22-24K er å anbefale for ekstra sikkerhet med RAID og en maskin med 5820K som faktisk tåler tidens tann litt bedre enn med 4790K. 4 kjerner er ganske labert hvis man skal rendre ting, men det kommer jo helt an på hva man forventer eller krever når det kommer til renderingtid :)

Lenke til kommentar

Asus X99A HK - 2.500,-

5820K CPU - 3.950,-

SuperNova G2 850W PSU - 1.500,-

850 EVO 250GB SSD - 900,- (noe liten, men kan spe på med en til senere)

Billigste DDR4 RAM 16GB 4x4 brikker - 850,- (20% rabatt nå)

CM Hyper 212 Evo CPU kjøler - 400,- (kan oppgraderes senere hvis man skal overklokke litt mer enn litt)

Asus GTX 960 STRIX 4GB GPU - 2.300,-

WD Red 2TB HDD 4 stykk - 3.900,-

Big Tower Kabinett - Ca 1.200-1.500,-

Windows - 1.000,-

Sum = 18.800,-

+ skjerm ca 6.000,- så er vi på nesten 25.000, men vi kan jo trekke fra 2.000,- hvis man bare tar 2 HDD'er. Dette er definitivt prisklassen der man får mest for pengene. Hvis man trekker fra 2 HDD'er og Windows så er man nede på 22.000,-, vet ikke om TS trenger Windows.

Alle priser er tatt fra Komplett forresten så det går nok an å spare inn noen kroner her og der ved å kjøpe fra litt forskjellige butikker :)

Jeg har kanskje glemt noe i oppsettet her :hmm:

Han vil ha "en PC til rundt 20 000kr som er bedre til mitt bruk enn hva jeg kan få på en ny apple maskin?" Det gir 18k-forslaget mitt. Det er likevel en grunn til at jeg valgte litt over budsjett på det første forslaget mitt. ;)

Jepp, jeg tok den, men du må ikke anbefale slike greier bare for å komme innenfor budsjettet, tenk om stakkars TS faktisk kjøpte oppsettet ditt til 18K :p

Forslaget mitt er et selvbygg TS. Hvis Komplett skal bygge sammen maskinen for deg så koster det deg ca 2.000,- ekstra. Hva er tankene dine rundt dette? Det er lekende lett å bygge selv, akkurat som Lego bare mye mer tilfredsstillende.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Han vil ha "en PC til rundt 20 000kr som er bedre til mitt bruk enn hva jeg kan få på en ny apple maskin?" Det gir 18k-forslaget mitt. Det er likevel en grunn til at jeg valgte litt over budsjett på det første forslaget mitt. ;)

Den får han ikke start på. Sist jeg sjekket passet ikke ddr4 med 4790k

Lenke til kommentar

Et GTX 960 kort til 4k redigering må være det dårligste anbefalingen jeg har hørt på lenge, må være en vits eller svært uerfaren med video redigering og hvor mye rendering av 4k faktisk krever.

Det som gjelder ved rendering er CUDA cores, og her har 980 ti så og si nesten 3 ganger så mange CUDA-cores enn 960.

Og sette inn ett 960 kort med en 5820k for redigering bli vanvidd og ren galskap. Du vil miste masse av ytelsen i prosessoren fordi 960 kortet er for dårlig.

Har du planer om å rendre i 4k så ville jeg ikke gått noe lavere enn 980, men helst ett 980 ti. Nok en gang 960 til 4k rendring er en vits, og du vil nok bli særdeles skuffet over ytelsen.

Dessverre så er nok 18k for en 4k redigerings rig (-minus skjerm) urealistisk. Du må nok minst opp i 22-24 for en slik rig, pluss skjerm for over 6k om du ønsker 4k med IPS. Så da er vi allerede nærmere prisklassen 30k, som er langt mer realistisk om man ønsker komplett rig som kan rendre effektivt i 4k.

Alternativet blir vel enten å strekke budsjettet voldsomt, eller vurdere en 2k eller 2.5k rig i stede.

For 4k IPS er nok fremdeles ganske dyrt, pluss at skjermkort i 2-3k er tilnærmet ubrukelig for det formålet (med mindre man liker mye venting når man rendrer).

Lenke til kommentar

Den får han ikke start på. Sist jeg sjekket passet ikke ddr4 med 4790k

Oi, jeg glemte å bytte den ut fra den andre lista.

Det er vel ingen tvil om at han får mye, mye mer for pengene om han bruker 25-30 tusen, men det hjelper jo ikke om han ikke har pengene.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...