Gå til innhold

Forslag til begravelsesmusikk

herzeleid

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg mistet nylig en kjær slektning, og vi planlegger nå begravelsen. Den avdøde var veldig glad i klassisk musikk, og særlig Mozart. Jeg er selv glad i klassisk, men jeg har ikke noen stålkontroll, for å si det mildt. På begravelsen er det snakk om to som skal spille, foreløpig en på orgel og en fiolinist, men fiolinisten kan eventuelt byttes ut. Akkurat nå føles Schubert sin "ave Maria" med organist og en kvinnelig solist veldig riktig, men jeg vet ikke hvor bra det blir med bare de to, da jeg har lite greie på gjennomførelsen i seg selv, men liker musikken godt. 

Det jeg lurer på er hva de av dere som har greie på det tenker om mitt forslag, og om noen har noen innspill med bakgrunn i det jeg har skrevet over om avdøde. 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjell Hillveg har nevnt et violinstykke som sin Mozart-favoritt. Jeg har den nedpakket og kommer ikke på hva heter, men det må være en adagio-sats fra en av hans violinkonserter. Den finnes nok på denne platesamlinga:

https://www.platekompaniet.no/cd/kjell-hillveg-presenterer-sine-klassiske-favoritter/

Jeg skal se om jeg finner ut av det, men alt jeg har er så grundig pakket ned.

Air av Bach har vært mye brukt, dessverre for mye.

Personlig syns jeg et vokalstykke også gjør seg i slike sammenhenger. Hvis dere bor i Oslo-regionen kan dere få en mindre gruppe fra Sølvguttene til å synge. Tipper de allerede har passende stykker på lager.

Hvis det er en såkalt kristen begravelse kan "I know that my redeemer liveth" fra Handels Messias fint synges solo til orgel.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Takk til dere begge for fin tilbakemelding. "Air" er en av de foreslåtte på listen, men føler kanskje den blir litt for "standard" for en person som var så vell bevandret inne sjangeren. 

Men en ting jeg lurer veldig på er hvorvidt disse sangene passer godt med kun to instrumenter? Selv har jeg veldig sansen for denne av brahms: 

men man trenger så vidt jeg har forstått seks strykere og dermed blir det vanskelig med et par fiolinister. Egner ovennevnte eksempler seg for en organist og en fiolinist/trompetist/sanger osv. 
Lenke til kommentar

Miserere mei, Deus er passende både med tanke på teksten og Mozart sitt innspill i verket. Det er også veldig lett å få til et mindre kor til å synge denne sangen.

Eneste problemet er at den er litt i overkant religiøs, og da av katolsk opprinnelse.

Hvis ikke så kan jeg også anbefale Gustav Mahler Symfoni no.5, som er en av mine favoritter.

Annet alternativ kan være Edward Elgar Cello Concerto in E minor, Op. 85, første sats:

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...