Jazzflutes Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Hei! Jeg må bygge meg en ny pc, men er student og har ikke særlig god råd! Til tross for at jeg har dårlig råd, vil jeg helst få så mye ytelse fra pc'en jeg kan, da jeg spiller endel spill, og vil ikke sitte med en helt utdatert PC etter ett år eller to. For å få til dette vil jeg bygge min egen, og prøve å kjøpe så mye brukt jeg kan, men har endel spørsmål vedrørende valg av deler etc. Mulig noen av spørsmålene hører hjemme i sine respektive deler av subforumene, men jeg prøver meg. GPU har jeg sett på noen forskjellige alternativ, bl.a gtx 970. GTX 970 har stort sett fått gode anmeldelser, og er nye, kraftige kort, men har sjeldent sett de selges brukt med større avslag enn rundt 3-600 kroner, som får kortet ned på rundt 3000-3.300kr, noe som blir noget stivt. Har også sett litt på Radeon-kort, da spesielt 290x, som er endel eldre, men rangerer relativt likt 970'ene på benchmarks. Disse kortene ser jeg blir solgt for rundt 2400 kr. Jeg har fått et intrykk av at Radeon ikke har det beste ryktet, og at folk ofte rynker på nesen når det nevnes, kan noen forklare hvorfor? Er der store bakdeler med å velge et radeon kort? Har hørt litt om høye temperaturer, men en god vifte, og airflow vil kanskje fikse det? Er der andre kort som gir god ytelse per krone? Cpu er jeg mer usikker på, vet lite hva forskjellen er, eller hvor heftig CPU jeg trenger for å holde meg noen år, så håpte noen kunne komme med noen tips og triks til valg av en habil CPU. Hovedkort har jeg også lite peiling på, jeg har sett kort til under tusenlappen som får glimrende reviews, men du får de også til godt over 2000 kr. Hvor mye har hovedkortet å si? Jeg forstår at det må passe med resten av delene, med tanke på porter og slikt, så jeg har tenkt å vente til resten er kjøpt inn. Hvor mye burde jeg legge i et slikt? Ram er litt samme som med hovedkortet, jeg forstår ikke helt forskjellen på de dyrere og billigere variantene, men tenker å kjøpe 16GB, da dette er langt fra den dyreste komponenten, og vil forsikre meg om at det kan vare en stund. Kabinett tenker jeg å kjøpe en Fractal Design R5, da dette kabinettet har gode reviews med tanke på byggerom, airflow, støydemping, og ikke minst at det ser clean og pent ut. HDD/SSD tenker jeg å kjøpe nytt. Slenger kanskje inn en SSD om budsjettet rekker. Resten vet jeg ikke så mye om enda, og tenker det stort sett er ting jeg må tilpasse resten av bygget. Noen andre ting jeg burde tenke på? Jeg vil bygge en pc som kan måle seg så nært high end bygg som mulig, bare forhåpentligvis endel billigere, vil helst kunne kjøre nye spill med høy fps en liten stund fremover. Takk! Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 (endret) GPU: Skal du ha nytt grafikkort vil det stå mellom 960 og 380. Som du ser er det ingen grunn til å velge 960, utover at 380 blir noe varmere. Skal du kjøpe brukt grafikkort vil det stå mellom 970 og 390/390x. Hvilket kort som gir mest for pengene vil selvsagt avhenge av hva som ligger ute. Selv kjøpte jeg MSI 390x på Finn for 3500. Har også sett det kortet ligge ute til 3000 tidligere. Et 390x for 3000-3500 er vel det beste "bang for buck" du kan finne på FINN. Et 970/390 ville jeg ikke betalt mer enn 2600/2700 kroner for. Du kan få disse kortene for like i overkant av 3000 splitter nytt dersom de er på tilbud, og da er det ingen vits å kjøpe brukt for tilnærmet samme prisen. CPU/Hovedkort/Ram: Kort fortalt: Z170, I5 6600k og DDR4 (litt dyrt) eller Z97, I5 4690k og DDR3 (billigere). Kjøp minimum 8 gb ram, eventuelt 16. Se litt på databutikker om hva som selges. Sjekk youtube/google for anmeldelser. Det er nok lettere å finne 4690k på bruktmarkedet. Kabinett: Har selv Fractal R5: Ingenting å utsette på dette kabinettet. Strømforsyning: Her kan det være greit å investere litt i kvalitet, siden strømforsyning kan du ta med videre til neste datamaskin. Skjerm: Skal du dra nytte av Vsync/Gsync er det langt rimeligere å gå for AMD-kort. Vsync-skjermer (AMD) er langt billigere enn Nvidias alternativ. Sjekk også Agentspoons PC-pakke-tråd. Endret 31. desember 2015 av Donkey Kong Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 Skjermkort Jeg vil påstå at det er ok å la valget på skjermkort stå mellom 290X/390X/970. De to førstnevnte er det ikke meg bekjent så enorm forskjell på i ytelse, men det er muligens noen veldig gode priser å oppdrive på 290X. For den saks skyld ville jeg heller ikke avvist 960 om prisen er særdeles god. Per nå finner jeg ikke mange på bruktmarkedet til hardware.no, og det mest gunstige jeg ser der blir dette. Når det angår AMD vs nVidia er det stort sett likegyldig hvem du går for. Det jeg ville gjort er å vurdere hva slags deal du får vs ytelse, ikke om det er AMD eller nVidia. Mange har nok meninger ene eller andre veien, men det hjelper ikke deg det fjerneste når du jobber med et stramt budsjett. Hovedkort/CPU/RAM Når det angår cpu/hovedkort/ram er det mye opp til hva du finner. Hvis du finner en 2500k + hovedkort til en god pris hadde jeg hoppet på det. Jeg har selv begge + 8GB DDR3 RAM liggende, kanskje jeg burde selge eller gi bort det. Det og tilsvarende i senere generasjoner (3570k, 4690k, etc) + hovedkort er hovedsaklig det du ser etter. Hvis du kjøper nytt er det rimelig stive priser. Husker 2500k gikk for ~1700 kr, nå går en 6600k (dagens tilsvarende) til 2700 kr... Det forutsetter også hovedkort som også ikke har gått ned i pris akkurat, og DDR4 er såpass nytt at det er rimelig bra dyrt det også.' Personlig når det gjelder RAM generelt syns jeg 8GB i utgangspunktet er nok. 16GB er en fin oppgradering om du kan ta deg råd til det på sikt, men ville vært på backburneren for å si det slikt. Kabinett Define R5 er ganske bra det. Du kan også vurdere Define S fra samme firma, som ikke vil ha helt samme demping og greier, men gjør vekk med svada som plasser til DVD-spiller, etc. Andre alternativer inkluderer: NZXT Source 340, Corsair Carbide 300R, og hvis du vil gå nevneverdig ned i pris er det også Corsair Carbide 100R. SSD/HDD I min mening er det mest vettugt å kjøpe seg en ny 250 GB SSD, og så føre på med en 1TB disk senere, heller enn omvendt. Med mindre du laster ned veldig mye og ikke eier et hint av ekstern lagringsplass. Strømforsyning Markedet for budsjett-strømforsyning er litt dritt. Anbefaler å spandere ca 1000-1200 kr på en strømforsyning ala dette. Det trenger ikke være nøyaktig dem, men det er ca omtrent der de gode per i dag ser ut til å ligge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 Personlig synes jeg at en 250GB SSD kan bli litt knapt om man har et stort spillbibliotek, da kan man ende opp med å hele tiden måtte installere og avinstallere spill. Ville nok heller anbefalt TS å investere i en 500GB SSD først som sist, i tillegg til en ekstra snurredisk til fillagring. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 500 GB SSD er nevneverdig mer dyrt. Ville heller kjøpt 250GB SSD + 1TB HDD heller da. Lenke til kommentar
Jazzflutes Skrevet 2. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2016 Hei! Takk for alle gode svar, og jeg tar alt til betraktning. Bruktmarkedet viser seg å være helt utrolig dårlig fortiden. Folk krever helt sinnsyke priser for delene sine, og jeg har tenkt at om prisen ikke går ned nok, er det bedre å kjøpe nyy, og betale noen hundrelapper for å ny garanti etc. Skjermkortet jeg har sett på er dette, er en relativt billig 970, et som er billigere nytt, enn de litt mer populære produsentene sine kort brukt. Gainward GeForce 970. Har hatt litt mer problem med valg av prosessor, men har sett litt positivt om denne her fra AMD. Virker som det er den prosessoren på markedet som gir mest for pengene, eneste jeg er redd for er at det kanskje begynner å bli utdatert? Amd FX-8350. noen som har noen kommentarer til disse delene? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 2. januar 2016 Del Skrevet 2. januar 2016 Problemet med Amd platformen er at den ikke yter bra nok i forhold til om du kjøper en god Intel Cpu , feks beregn at maks ytelse på skjermkortet ditt vil begrenses med 10 - 20% avhengig av spill og cpu krav. Noen få spill derimot lider ikke spesielt av FX'en , men da må de både ta tak i alle kjernene og utnytte dette maksimalt , genrelt sett ser man en liten ytelseøkning i Windows 10 med Amd FX. Personlig sitter jeg med en FX og hadde jeg oppgradert i dag hadde jeg gått for en god Intel 5xxx cpu. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 2. januar 2016 Del Skrevet 2. januar 2016 AMD cpuen hadde vert veldig god hadde den vært priset en del lavere, da hadde du fått god ytelse for pengene. Men slik den er priset i dag og du har Intel som yter en god del bedre til den prisen så er egentlig valget enkelt. Ang skjermkort fronten så har AMD kjekke skjermkort, ikke kjøp rebrands, men den nye serien. Ser selv at neste gang jeg skal kjøpe meg nytt skjermkort så blir det nok AMD. Dette er dog også litt for å støtte dem Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Anbefaler at du deler PM'en du sendte meg her. Jeg er noe på gjerdet om hvor god deal du fant sånt sett. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Her er va du ser etter_ https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 (endret) Ang skjermkort fronten så har AMD kjekke skjermkort, ikke kjøp rebrands, men den nye serien.Ser selv at neste gang jeg skal kjøpe meg nytt skjermkort så blir det nok AMD. Dette er dog også litt for å støtte dem Er det ikke bare rebrands av skjermkort fra AMD siden HD 7970? R280x er samme som HD 7970 Ghz på ytelse. R380x er vel mere samme greia som R9 280x. Man må vel opp til R9 390x eller AMD fury men sistnevte koster mere. Forresten trenger man ikke 8 GB skjermkortminne om man skal spille spill i Full HD eller lavere. Da burde man spille fra 4k til 8k men problemer blir igjen GPU som ikke er kraftig nok da må man mist ha 2 i crossfire. Har personlig ikke noe i mot AMD skjermkort, er bare de muligens er bedre kjøp for modulering (Blender\3d grafisk design) videoredigering. Selv om de er ok til gaming er GTX 980 TI bedre der til en stivere pris. Endret 4. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Kort fortalt, LMH1: Ja og nei. Det er mye rebrands ute og går, men 380X var ikke basert på 280X, men 285(X? husker ikke). Så helt hvilke kort det blir en sikter til når en sier "unngå rebrands" er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 AMD har egentlig gjort en del bra med 300 serien, og det er vel konkludert med at dette ikke er en rebrand, men en remake. R9 380 er et bedre valg enn GTX 960. R9 390 kan være et godt valg ift GTX 970 for dem som ikke ønsker overklokke. R9 390X er et bedre valg enn GTX 980 (som forøvrig nå bare er et tullekort) GTX 980 TI er fortsatt kongen på haugen Så i mid-range har AMD mye godt å komme med, og argumentene mhp varme og effektforbruk veier ikke spesielt tungt imo. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 (endret) Hei! Takk for alle gode svar, og jeg tar alt til betraktning. Bruktmarkedet viser seg å være helt utrolig dårlig fortiden. Folk krever helt sinnsyke priser for delene sine, og jeg har tenkt at om prisen ikke går ned nok, er det bedre å kjøpe nyy, og betale noen hundrelapper for å ny garanti etc. Skjermkortet jeg har sett på er dette, er en relativt billig 970, et som er billigere nytt, enn de litt mer populære produsentene sine kort brukt. Gainward GeForce 970. Har hatt litt mer problem med valg av prosessor, men har sett litt positivt om denne her fra AMD. Virker som det er den prosessoren på markedet som gir mest for pengene, eneste jeg er redd for er at det kanskje begynner å bli utdatert? Amd FX-8350. noen som har noen kommentarer til disse delene? Sjekk denne linken: http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html Litt oversikt over hvordan CPUer gjør det i test, og en grei prisANTYDNING. I7 5820K virker å ga grei ytelse i forhold til pris. Selv har jeg en I7-920. Den yter godt, selv om den er gammel og står langt nede på den siden. Overkill er vel ingen vits hvis du er på budsjett. Alle over den I7-920 er i min formening bra prosessorer, om du ikke skal ha det aller beste og nyeste. 8350 er lang over på den listen, så det bør holde om du ikke er kresen. Men personlig vil jeg heller anbefale Intel. Bruk heller mer penger på skjermkort om du skal spille bra spill. F.eks GTX 970 som du var interessert i. http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html Da kan du jo også bruke mer på en større SSD disk som Grimnir sier over her. Selv om jeg ikke er helt enig i at det er bra å legge spill på en SSD, i og med at det da innebærer mye aktivitet. Eventuelt kan du kjøpe flere SSD disker, hvis en skulle ryke, og fordele OS og spill på de forskjellige diskene. Hovedkort er enkelt! Du må ha det hovedkortet som passer med ditt CPU valg! I tillegg er det flere andre spesifikasjoner du må se etter. Har du behov for 10 USB3 porter eller holder det med 4? Har du behov for en haug av PCI porter eller holder det med 2? Hva trenger du på hovedkortet? Det viktigste ved siden av CPUen i forhold til hovedkort er minne. Hvor bra minne støtter hovedkortet? Støtter det dual channel eller triple channel f.eks? En annen vurdering, uten at jeg skal si hvilket merke, er hvilken produsent som har laget hovedkortet. De kommer i forskjellig kvalitet akkurat som andre produkter. Aja, apropos utdatert CPU, så blir de ikke utdatert. Det er CPUens "socket" på hovedkortet som blir utdatert. Dermed kan du kjøpe deg hovedkort som vil ha flere nye CPUer i fremtiden om du kanskje vil oppgradere etterhvert. Ellers er det mulig å gjøre tabben å kjøpe et hovedkort med en utdatert socket som du aldri vil kunne kjøpe ny prosessor til. Endret 4. januar 2016 av zeebra 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Ikke bruk passmark. Det er ingenting konsistent med benchmarkene de bruker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå