Gå til innhold

Pcen bråker forferdelig mye

Anbefalte innlegg

Kjøpte en pc fra multicom for ca et år siden. Modellen ligger ikke ute på nett, men her er litt om den:

Grafikkprosessor: GeForce GTX 860M

CPU: Intel® Core i7-4710MQ CPU @ 2.50GHz

RAM: 8,00 GB RAM (7,83 tilgjengelig)

Pcen begynte å bråke omtrent et halvt år etter at jeg kjøpte den. Orket ikke å gjøre noe mye med det da, så jeg lot det være. Jeg lastet aldri ned mange programmer, hadde omtrent 4-5 spill på pcen og et par andre programmer, men fortsatt så bråkte den så mye at jeg valgte å laste inn windows på nytt. Funka greit i et par uker, men den bråker noe forferdelig. Klarer ikke engang å høre spillet fordi den bråker så mye.. Tenkte å sende den inn til multicom for å sjekke om det var noe feil med den, men først skal jeg sjekke om noen her har noen tips!

Pcen kosta 10,000, så jeg syntes at det er ganske kjipt når den gamle 2,000 kroners pcen faktisk klarer å funke når jeg spiller Minecraft..

Endret av JonasAndorsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Tipper kjøleribbene er fulle av støv, derfor må viftene jobbe på fullt hele tiden. Rense kjøleribbene vil nok hjelpe på problemet.

2: Tipper maskinen er en Clevo evt en MSI barebone, mange modeller fra disse merkene er kjent for høyt støynivå fra vifta/viftene. Gode og solide maskiner som gir mye for pengene ja, men du må belage deg på høyt støynivå. Klart det finnes noen modeller som er bedre (eks de ny P651/P670 er langt bedre på støynivå), men generelt har de høyt støynivå. Les gjerne tester hos notebookcheck.net om du vil ha dette verifisert. En maskin med fornuftig støynivå bør ikke ligge særlig over 40dB under normal last, og ved lett bruk bør støynivået ligge lavt på 30tallet.

Du kan sjekke om det finnes en bios oppgradering til din modell, dette kan i noen tilfeller hjelpe på støynivået.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

1: Tipper kjøleribbene er fulle av støv, derfor må viftene jobbe på fullt hele tiden. Rense kjøleribbene vil nok hjelpe på problemet.

2: Tipper maskinen er en Clevo evt en MSI barebone, mange modeller fra disse merkene er kjent for høyt støynivå fra vifta/viftene. Gode og solide maskiner som gir mye for pengene ja, men du må belage deg på høyt støynivå. Klart det finnes noen modeller som er bedre (eks de ny P651/P670 er langt bedre på støynivå), men generelt har de høyt støynivå. Les gjerne tester hos notebookcheck.net om du vil ha dette verifisert. En maskin med fornuftig støynivå bør ikke ligge særlig over 40dB under normal last, og ved lett bruk bør støynivået ligge lavt på 30tallet.

Du kan sjekke om det finnes en bios oppgradering til din modell, dette kan i noen tilfeller hjelpe på støynivået.

Har en Xishan, men modellen ligger ikke ute på Multicom nettsiden lengre.. er fortsatt noen andre modeller der i Xishan serien da

Lenke til kommentar

Luft på boks kan hjelpe noe da du får løsnet det meste av støv. (skru av maskinen, blås inn i kjøleribbene, ikke for lange blås om gangen da det kan skade viftene, start deretter maskinen og viftene vil forhåpentligvis blåse ut en del av støvet du har fått løsnet). En skikkelig rens krever noe teknisk insikt, har man skrudd litt på maskiner før er det normalt sett ikke så vanskelig, spesielt ikke på clevo som stort sett er enkle maskiner å skru på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...