mtm111 Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Hvordan er denne UE65JU7505TXXE iforhold til denne Philips 65" UHD LED SmartTV 65PUS7600/12? Tenker på iht bildekvalitet? Endret 7. januar 2016 av mtm111 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Si at noe er for stort er egentlig bare unnskyldning for å ikke kjøpe den størrelsen man egentlig vil ha Naturligvis; alt innen rimelighetens grenser. Skulle jeg sett kun blu-ray og netflix 4k kunne jeg nok fint hatt enda større. Skjermstørrelse er aldri noe reellt problem; det som derimot er et problem er SD-sendinger i ekstremt lav bitrate - noe som naturligvis ikke ser veldig fresh ut på en ekstremt stor skjerm om man sitter for nært. Dette var et veldig pussig utsagn. Hvis jeg skulle satt inn en tv større en 43" så måtte den stått på høykant og det blir vel egentlig bare rart. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Hvordan er denne UE65JU7505TXXE iforhold til denne Philips 65" UHD LED SmartTV 65PUS7600/12? Tenker på iht bildekvalitet? Du får se om du finner noen anmeldelser for disse rundt på googlerten. For å pushe mitt eget forslag litt; hvorfor ikke Sony? Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 (endret) det hadde nokk blitt for mye TV (ja, det er vist noe som heter for mye TV i stua). Samme holdning hadde jeg når jeg kjøpte 46" ES8005 samsung for mange år siden; angret veldig fort på at jeg ikke gikk for 55". Så kjøpte jeg nettopp 65" JS9505, ville egentlig ha 78"... nå har jeg lært av tidligere feil; så hoppet på 78" JS9505 og returnerte 65"-utgaven. Si at noe er for stort er egentlig bare unnskyldning for å ikke kjøpe den størrelsen man egentlig vil ha Naturligvis; alt innen rimelighetens grenser. Skulle jeg sett kun blu-ray og netflix 4k kunne jeg nok fint hatt enda større. Skjermstørrelse er aldri noe reellt problem; det som derimot er et problem er SD-sendinger i ekstremt lav bitrate - noe som naturligvis ikke ser veldig fresh ut på en ekstremt stor skjerm om man sitter for nært. Blir jo litt OT dette men, jeg er ikke helt enig. Jeg endte opp med akkurat den størrelsen jeg vill ha, Noe større en 55" hadde bare blitt for stort. Her er det jo masse smak og behag. Hadde jeg hatt lyst på en 70", så hadde jeg kjøpt en 70", men det hadde jeg blitt veldig lei av og ha veldig fort. Så jeg står for at tv'er kan bli for store. Men må bare velge noe som man selv vil ha. Endret 9. januar 2016 av Ondskapen Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Sitteavstand har jo alt å si for hva som blir riktig størrelse. Sitter en 4 meter i fra så ville jeg nok valgt større enn 55". Sitter en 2,5 meter i fra vil jo 55" være et langt mer naturlig valg enn 70" synes jeg. Er ikke "regelen" bildets høyde x1,54 for å finne anbefalt sitteavstand? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) Sitteavstand har jo alt å si for hva som blir riktig størrelse. Sitter en 4 meter i fra så ville jeg nok valgt større enn 55". Sitter en 2,5 meter i fra vil jo 55" være et langt mer naturlig valg enn 70" synes jeg. Er ikke "regelen" bildets høyde x1,54 for å finne anbefalt sitteavstand? Ikke helt, det blir for brutalt med mindre man kun ser UHD materiale Skal man dekke 20-grader av synsfeltet er det diagonalavstanden * 2.5 som gir sitteavstand Skal man dekke 30-grader av synsfeltet er det diagonalavstanden * 1.6 som gir sitteavstand Skal man følge THX er det diagonalavstand * 1.2 som gir 40-grader dekning. Personlig har jeg lagt meg på ca 30-graders dekning med 78". Da jeg sitter 320cm fra skjermen (fra øyeposisjon til senter av skjerm). For HD er skal man sitte en avstand som gir minst 20 grader dekning av synsfeltet. For UHD skal man ha minst 30 grader (ref SMPTE-30 standarden) Kino er minst 40 grader. Naturligvis vil SD-signaler (som dvd eller TV-sendinger som ikke er HD) ikke se helt fresh ut om man sitter så nært at 40 grader av synsfeltet er dekket. Men 30 grader som jeg selv har gått for fungerer utmerket til HD og UHD. Går også greit med HD-sendinger og DVD av god kvalitet. Sliter litt på TV-kanaler med lav bitrate og SD-signaler. Edit: Størrelser her for diagonal på skjerm er gitt 16:9 format på skjerm. For de som har 2.35:1 skjerm så må diagonalen på 16:9 utsnitt brukes i beregningen. Sitter man lengre unna og får mindre dekning enn 30 grader av synsfeltet vil verdien av UHD bli svært bortkastet f.eks. HD signaler (1080) kan etter snitt-syn sees på med maks 32grader dekning av synsfeltet påstår teorien, men naturligvis vil god oppskaleringslagoritme forbedre dette. Edit2: Så skal man ha noe glede av UHD og sitter 4m unna må man ha 98" skjerm. Endret 10. januar 2016 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå