winmedi Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 (endret) Min PC har plutselig begynt å tulle seg. Ved oppstart av Windows så går alt som det skal, men etter at jeg har skrevet inn passord og trykket enter bruker maskinen evigheter før den kommer inn på windows. Jeg har SSD, og dette har ikke skjedd tidligere. Det går heller ikke ann å trykke på windows ikonet på oppgavelinjen. Start menyen kommer ikke opp, og jeg aner ikke hva som har skjedd. Jeg har søkt på nettet, og har kommet frem til at man kan prøve å avslutte Windows Utforsker ved å gå inn i oppgavebehandling, men dette funker ikke. Blant annet tar det veldig lang tid å starte oppgavebehandling, noen ganger slutter den å fungere. (Var ikke sånn før) Dette har aldri skjedd før. Maskinen fungerte helt ypperlig for 3 dager siden. Jeg kjører Windows 10 Pro x64 Takk for hjelp! Endret 30. desember 2015 av winmedi Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Se i "system-eventloggen" om det er noen feilmeldinger der som kanskje kan gi en indikasjon om hva som er feil. Symptomene kan tyde på diskfeil (- må lese fra flash-minne mange ganger for å få ut korrekte data -), men det kan være så mangt. 1 Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 30. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2015 Hvordan kommer jeg inn på denne system-eventloggen? Jeg er nå inne på "Hendelsesliste" Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Det kan godt hende det er det det heter på norsk ... Er det 4-5 forskjellige lister der? Er det en som heter noe som kan ligne på 'SYSTEM'? (Kanskje under Windows log). Se i listen etter ting med røde markeringer. (Noen feil er ufarlige, som f.eks.at en del av Windows har ventet for lenge på at en annen del av Windows skal bli ferdig med noe, mens andre feil er symptomer på underliggende hardwarefeil.) 1 Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 30. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2015 (endret) Ja, var visst det samme. Ja, under System er det en del "feil" med utropstegn. Bare i løpet av 30 min er det en hel liste nedover med feil. Men dette er feil som at Windows ikke kunne åpne programmet fordi et et annet program var åpent osv. Under "program" er det en veldig veldig lang liste med "feil" som har rødt utropstegn Endret 30. desember 2015 av winmedi Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 30. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2015 Vurderer å reinstallere Windows 10 på nytt. Jeg har ikke ISO fil ettersom jeg har fått en gratis windows 8 x64 ISO fil fra skolen. Jeg har jo lyst til å en ekte versjon av windows 10 så hvordan kan jeg få en WIndows 10 pro x64 ISO fil og få den aktivert? Kan jeg bare laste ned Windows fra Microsoft sine sider, så vi vil jeg ha en ekte windows pga at windows nøkkelen er lagret i hovedkortet? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Hvis du går inn i (på engelsk) Settings, Update & Recovery, Activation, så vil du se om Windows 10 er aktivert og på hvilken måte. Hos meg står det "activated by a digital entitlement". Det betyr at på en eller annen Microsoft-server ligger det informasjon om "hardware-fingeravtrykket" til min PC og hvilken versjon av Windows 10 jeg kjører. Du jan jo gjøre det samme og se hva det står på din PC. Dermed kan jeg når som helst lage meg en USB-stick med denne versjonen av Windows 10 (dvs.Pro eller Home), og bruke denne til å installere Windows 10 på en tom harddisk på denne PC'en. Jeg trenger ikke å oppgi noen produktnøkkel, det kan jeg hoppe over, men når Windows 10 er ferdig installert, så vil "fingeravtrykket" stemme med det som er lagret hos Microsoft, og dermed blir installasjonen automatisk aktivert på ny. Det går også an å oppnå det samme som en reinstallering ved å "resette" PC'en. Dette gjør du du i Settings, Update & Recovery, Recovery. (Du kan velge å beholde egne filer eller slette alt.) 1 Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 30. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2015 (endret) Takk for svar, men hvordan får man en ISO fil? På min maskin står det at Windows 10 er på denne enheten er aktivert med en digital rettighet. Kan jeg laste ned Windows 10 Pro x64 fra Microsoft sine sider? Endret 30. desember 2015 av winmedi Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 hvordan kan jeg få en WIndows 10 pro x64 ISO fil og få den aktivert? Kan jeg bare laste ned Windows fra Microsoft sine sider, så vi vil jeg ha en ekte windows pga at windows nøkkelen er lagret i hovedkortet? WIndows 10-produktnøkkelen er lagret hos Microsoft, ikke i hovedkortet, men uansett. Du kan laste ned Media Creation Tool fra denne siden: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 (Se Download tool now.) Dette verktøyet kan du bruke for å lage en USB-stick eller en ISO-fil som så kan brennes til DVD e.l. Lag en versjon som stemmer overens med det du har nå. (Pro x64). Engelsk eller norsk spiller ingen rolle. Men styr unna "Windows 10N" og sånt - de bruker andre nøkler. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Takk for svar, men hvordan får man en ISO fil? På min maskin står det at Windows 10 er på denne enheten er aktivert med en digital rettighet. Kan jeg laste ned Windows 10 Pro x64 fra Microsoft sine sider? Du kan ikke laste ned ferdige ISO-filer (*), men du kan lage dem selv - se ovenfor. *) Du kan dersom du har MSDN-abonnement og sånne fancy greier .. 1 Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 30. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2015 Tusen takk, nå laster jeg ned en Windows 10 Pro 64 til en minnepenn! Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 30. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2015 Nå fungerer Windows helt fint etter en reinstall. Tusen takk for hjelpen, Nebrewfoz! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå