Gå til innhold

Hvilken NAS for ca 10 disker?

Aetius

Anbefalte innlegg

Jeg er drittlei av å vedlikeholde filserveren vår, og vurderer å gå over til en NAS-basert løsning. men hvilken?

• Jeg har 9-10 disker som skal ha plass i den, fra 2 til 4 TB stykket. Kan disse bare slottes rett inn uten å miste innholdet, eller må de formateres etc først? (JBOD-oppsett) Plass til flere disker gjør selvsagt ingen ting, men det er ikke et krav.
  • I utgangspunktet skal den brukes på et kablet GB-LAN (med et par switcher), av 2-4 ulike PCer og en Dune medieboks koblet på TVen. Risikerer vi problemer med å få boksen til å sanekke med NASen, eller vil dette gå fint?
  • Andre funksjoner, som cloud, mailserver, ftpserver, etc er veldig bra, men ikke et krav.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er drittlei av å vedlikeholde filserveren vår, og vurderer å gå over til en NAS-basert løsning. men hvilken?

Spørsmålet er om det er smart å putte en haug disker med varierende alder og størrelse inn i et kabinett og kjøre JBOD. Ikke sikker på JBOD, men tror du da mister innhold og må ha en mellomlagring, men ikke noe jeg har prøvd selv.

Jeg ville vurdert å kjøpe en 4-6 disk NAS med nok nye høykapasitets disker og kopiert alt inn der (faktisk det jeg har gjort selv).

Annen funksjonalitet vet jeg ikke noe om.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hm, det er stort sett nyere disker, så det bør gå bra. Formatere dem bør også gå bra, men jeg må da overføre via PCen og nettverket etter hvert, evt via USB, så det tar tid og er derfor noe jeg helst vil unngå.

Disker større enn 4 TB stykket er ennå så dyre at jeg helst ikke vil kjøpe enda større enn det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bruk den hardwaren du har, putt unRAID på en usb stick å kjør det, da slipper du vedlikehold. Du får redundancy, kan bruke alt av disker store eller små. Og kan i praksis kjøre alt av apps igjennom docker + VM's om du vil. Billig for deg blir det også trenger bare en pro lisens. Diskene dine må dog formateres. Du kan jo teste trail versjonen å se om du liker det.

http://lime-technology.com/

Lenke til kommentar

Få deg skikkeleg hardware, så har du ein filserver som bare fungerer med minst mogleg arbeid. Har over 1 år oppetid på filserveren min. Trenger ikkje the latest and greatest når det fungerer knallbra.

Helt enig!

Buy cheap, buy twice ;)

Mine servere er ikkje billige, men det er skikkelig hardware i dem. Det bare funker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...