Rustymagus Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Det finnes en bråte dataspill der ute, men hva mener du er en typisk spillklassiker? Et spill som virkelig definerer en spesifikk sjanger, tidsepoke eller stilretning som alle spillinteresserte burde spille? Jeg spør fordi jeg ønsker å sette i gang nytt spillprosjekt i 2016. Mer spesifikt ønsker jeg å tette noen hull i spillhistorikken min og potensielt få en bedre forståelse for dataspill ved å spill meg gjennom noen kjente og kjære klassikere. Potensielt blir det noen artikler ut av det også. Det finnes allerede masse topplister over hvilke spill som er "viktigst" gjennom tidene, men jeg hadde også lyst til å høre hva dere som bruker Gamer.no mener er de beste og viktigste spillklassikerne. Legg gjerne ved en grunn for hvorfor du mener det fortjener klassikerstatus også. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 (endret) Transport Tycoon Deluxe er et spill jeg mener alle bør prøve ut. Jeg spilte spillet for første gang i 1996 å det er fortsatt et spill jeg spiller den dag i dag. Grafikken begynner å dra litt på årene, men selve gameplayet er like fantastisk nå som da. Du starter i året 1950 å må klare å få bedriften din til å gå med overskudd ved å bygge flyplasser, togstasjoner, fergeleie osv. Etterhvert som årene går så låser du opp bedre og nye transportmidler som gjør det litt lettere å tjene enda mere penger. Du kan velge om du vil spille alene eller mot opptil 9 motstandere som også ønsker å tjene penger, så her er det et kappløp om å bli den rikeste eller ende opp som konkurs. Spillet er forøvrig helt gratis å kan lastes ned her https://www.openttd.org/en/ Endret 30. desember 2015 av TheKims 4 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Zelda - Ocarina of Time Helst på en Nintendo N64. Forøvrig kåret til tidenes beste spill uansett plattform. 2 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Halt-life, Systemshock 2 og Daggerfall. De begynner å dra på årene, men når man først lever seg inn i dem....... 1 Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Hvor langt tilbake i tid ønsker du egentlig å gå og hva er egentlig formålet? Spille alle de største klassikerne? Finne gode spill? Lære spillhistorie? "Spillklassikere alle burde spille" eksisterer ikke i mine øyne og alt som er eldre enn 2005 er høyst tvilsomt hva angår ren underholdning. Å gå tilbake i spillhistorien er stort sett ganske frustrerende og veldig oppskrytt. Dårlig interface og kontrollere er gjengangeren, men også bare utdatert spilldesign generelt. 1 Lenke til kommentar
Akrabra Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 For min del så er det RPG klassikere det går i når jeg skal anbefale klassikere til venner osv. Icewind Dale, Fallout 1 og 2, Baldurs Gate 1 og 2 (med ekspansjoner) og Planescape Torment for å nevne noen. 2 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Dette er et spill som var og er veldig viktig for meg. Det er spillet som introduserte meg til 3rd person horror sjangeren. Og på den tiden (1992) så var grafikken i dette spillet helt utrolig. Det kombinert med et lydkort i maskinen ga en opplevelse som jeg fortsatt husker godt selv 24 år senere. Spillet er Alone in the Dark. Kan kjøpes hos GOG.com Her er introen. 4 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 (endret) Det er jaggu ikke lett å få nevnt alle spill som har bidratt sterkt historisk, eller som bare er veldig gøy å spille. Det er enormt mange spill som man måtte nevne da. Men kan ta for meg noe i litt ulike sjangere/tidsepoker/plattformer. Litt eldre spill (typisk Nintento 8 bit). Må nevne Shoot'em Up sjangeren iallfall (Sky Force, Raiden Legacy osv osv). Super Mario må selvsagt med. Bubble Bobble og Worms like så - Mye morro for hele familien. RTS Starcraft Brood War og Warcraft-serien (spesielt Warcraft 3: Reign of Chaos) må nevnes. Legendariske spill som har startet e-sport verden, spesielt i Asia. Folk spiller det ennå, og jeg mener det fortsatt finnes die-hard events innen e-sport innen W3 og/eller Brood War. 1. person shoot'em up Doom må nevnes. Banebrytende! Wolfenstein 3D bør egentlig også med da, siden dette kom litt tidligere enn Doom, men Doom er nok mer annerkjent som pioner innen 3D shooters. Fighter Street Fighter bør nevnes (stort arcade spill også dette, og en annerkjent franchise). Det samme med Mortal Kombat (for ekstrem vold) og Tekken (alle liker Tekken på vorspiel). Jeg vil dra frem Metal Gear Solid på Playstation (1) og Resident Evil 1 (på PC eller Playstation 1) som noe av de beste spillopplevelsene jeg har hatt i ungdommen. MGS da i sjanger 3. persons snik/taktisk og RE i 3. persons horror sjanger. Fantastiske spill jeg anbefaler alle, hvis de ikke er veldig unge og krever formidabel grafikk, og klarer seg med knotete bevegelser. Av nyere spill må Red Dead Redemption absolutt frem, som et av de beste open-world spillene jeg har spilt. GTA på hesteryggen, hvem kan be om mer. Når det er sagt må GTA også nevnes, men ville da egentlig tatt de første GTA (2D) på nintento, som banebryteren for denne sjanger. Det samme gjelder egentlig for MGS nevnt tidligere, men MGS på PSX er såpass bra at dette står helt alene i mine øyne. Det første Gears of War bør egentlig også nevnes, for sin (den gang da) litt nytenkende bevegelsesmønster og interact med fienden. I tillegg er det jo testo og hardcore hele veien. Telltale Games sin Walking Dead må også frem i lyset, som en fantatsisk opplevelse (episodisk drama eventyr i spillform). Vil også ta med Xcom som et fantatisk spill hvis man liker turn-based strategisk shooter. Nervepirrende og utfordrende! Nei .. Det er alt for mange spill som måtte blitt nevnt. Har forsøkt å ikke nevne alle gigantspill som er kjempegøy å spille, og heller tatt for meg viktige spill i ulike sjanger. Endret 30. desember 2015 av Kyrre S. 2 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 (endret) Spillet er Alone in the Dark. Helt enig her. Husk at spill på denne tiden sjelden var noe særlig avanserte. I AltD ble jeg drept ganske ofte av en fiende som hoppet inn inn vinduet, helt til jeg prøvde å dytte en kommode foran vinduet i starten. Da kom monstret seg ikke inn. Dette var helt rått på den tiden, og spillet blir bare bedre og bedre etter det. En absolutt klassiker, og kanskje det viktigste spillet i hele survival/horror sjangeren. Dette kom faktisk før Resident Evil. (men om det var det aller første kan mildt sagt diskuteres.) Andre klassikere som bør nevnes: - James Pond-serien. Vi snakker plattformspill av beste sort. Det er bare tre spill i serien, og alle er svært bra. Det kom etterhvert en kickstarter for et nytt spill, men den ble dessverre kansellert. Kjipt. James Pond kan etter min mening lett sidestilles med Mario og Sonic. - Panzer Dragoon. Her snakker vi on-rails skytespill der man rir på drager, i en av de beste seriene til Sega. Ganske vanskeilg, men meget bra. Helt rå grafikk for den tiden, og holder seg bra selv den dag i dag. - Dragon Quest. Velg ett, og du er garantert høy kvalitet. Er minst like stort som Final Fantasy i Japan, og godt mulig større. Så hvorfor er det så lite kjent her i vesten? Endret 30. desember 2015 av Schreiber 2 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Monkey Island-spillene 4 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Hvor langt tilbake i tid ønsker du egentlig å gå og hva er egentlig formålet? Spille alle de største klassikerne? Finne gode spill? Lære spillhistorie? "Spillklassikere alle burde spille" eksisterer ikke i mine øyne og alt som er eldre enn 2005 er høyst tvilsomt hva angår ren underholdning. Å gå tilbake i spillhistorien er stort sett ganske frustrerende og veldig oppskrytt. Dårlig interface og kontrollere er gjengangeren, men også bare utdatert spilldesign generelt. Ikke enig, spiller, doom, Duke nukem 3d og shadow warrior den dag i dag. Spiller også spill som star trek elite force (som bruker quake 3 motoren) Før pleide jeg å runne delta force 1 en gang i året. Men mista disken, nå er spillet på steam så den tradisjonen skal taes opp igjen. Av rts er spill som cossacks 1 og 2 fult spill bare og fremdeles veldig gode spill. Fallout 2 ser bra ut, det samme gjør diablo 2 (som har mye mer appellerende grafikk enn diablo 3) Og selv om det finnes mods som får morrowind til å se veldig flott ut er ikke det et krav for å spille det. På console, ser mario 64 bra ut og er fremdeles det beste mario spillet. Mario cart 64 er også det beste mario cart spillet. Super double dragon er det beste beat em up osv. Lenke til kommentar
fwj__ Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 (endret) Som en Amiga 500 gutt på 80 og 90-tallet så vil jeg anbefale disse: - Jimmy White Snooker: Et biljardspill som var overlegent alt annet på den tiden når det gjaldt fysikk. - Wings: Et mer atmosfærisk spill om å være pilot under første verdenskrig finner man ikke. - Midwinter: Et sandkasse spill i et enormt vinterlandskap, fantastisk spill, skulle ønske det ble laget noe tilsvarende i dag. - Formula One Grand Prix: F1 tatt seriøst for første gang, noe Codemasters har føkka opp de siste årene. - Stunt Car Racer: Et bilspill hvor presisjon og å unngå å bli sjøsyk var essensielt - Marble Madness: Et fascinerende og hypnotiserende spill, den kula må trilles og trilles Endret 30. desember 2015 av fwj__ 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 (endret) The Legend of Zelda: Link's Awakening. Spillet kom til Game Boy og har derfor ikke like høy status som SNES-forbildet, men når jeg spiller gjennom dem nå er jeg troende til å påstå at dette faktisk er det beste av dem. Omgivelsene og atmosfæren er tykkere, og spillet skal ha langt mer av æren for å ha tatt serien i retning av det vi i dag kjenner den som, enn det mer primitive ALTTP. Tenke seg til at det startet som et fritidsprosjekt. Her finner vi også en av de stiligste tolkningene av Zelda-temaet: Endret 30. desember 2015 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Vel, en klassiker kan være så mangt. Et spill som har dratt igang en serie som har utviklet seg til "noe stort" i oppfølgerne. Et spill som banet vei for en utvikler, første spillet som gjorde at de kom inn i rampelyset. Et spill som skapte furore i media og de tusen hjem. En modifikasjon som viser hvor langt man kan presse en motor. Etc etc. Jeg ville ha tatt en kjapp titt på Warcraft 1 for så å se forskjellene når man går til Warcraft 2 og så gå til Warcraft 3 Frozen Throne som ble ganske gigantisk innenfor e-sport. Husk at du kan klikke på sauene 40 ganger (tror jeg det er) så eksploderer de Se på The Lost Vikings for å sjekke Blizzard i startfasen, er jo egentlig det andre spillet dems men det er helt utrolig genialt superartig gigabra. Sjekk litt gjennom de andre spillene på listen dems også for å få et hendelsesforløp, ikke hopp over noen. Så er det jo Maxis, som desverre døde, og det geniale SimCity (Classic) kan da ta for seg litt tilfeldige spill i listen dems og følge dødens fotspor. Sim Ant er veldig gøy, anbefales på det sterkeste! Commander Keen er vel en selvfølge? Så er det jo Rise of the Triad som jeg ikke hører mye om. Sjekke ut noen av Nintendos første spill, og se utviklingen og inspirasjonen de kunne hente fra de gamle spillene når de fikk bedre maskinvare kan være en idè. Vanskelig å få spillt de fleste av arkadespillene desverre. Pong må vel nevnes Gå litt langt tilbake og lag en "timelapse" av historien. Mange spill som blir sett på som "den som skapte xxxx" er ikke egentlig det, mye er bare forbedrede versjoner av forbedrede versjoner av forbedrede versjoner etc Spill som er inspirert av filmer, gjerne crappy spill inspirert av bra filmer (og omvendt?) er alltid gøy. Mange gode gamle der, kommer på Die Hard sånn i farta. Spill som har blitt kjent i Speedrun miljøet som ikke har blitt noen suksess ellers er alltid artig. Jeg elsker SGDQ og AGDQ SDA er en fin side å sjekke rare speedruns. Det var vel alt jeg hadde og mer eller mindre forslag som er best når man skal lage en "fancy" artikkel, kanskje muligens 2 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Commander Keen er vel en selvfølge? Den hadde jeg helt glemt - jesus det spilte jeg mye! Og DuckTales .. På 286 tror jeg det var (?). Lenke til kommentar
Niram Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Elder Scrolls: Morrowind, Baldurs Gate 1 & 2, Super Mario 64, Zelda: Ocarina of Time, , Warcraft 3: Reign of Chaos, Diablo 2, World of Warcraft. Der har du litt spillhistorie i ymse sjangere. 1 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 (endret) Og DuckTales .. På 286 tror jeg det var (?). Glem heller ikke Illusion-trilogien: Castle of Illusion, Land of Illusion, World of Illusion. De to første er med Mikke Mus, mens det tredje lar deg velge mellom Mikke og Donald. Siden både Ducktales of Castle of Illusion har fått remakes nyiig, er det absolutt på tide med remakes av Land og World også. = EDIT: Just Cause 3 kom jo for en liten stund siden, så hvorfor ikke ta en titt der det hele startet? Snakker selvsagt om Mercenaries: Playground of Destruction. Det er ikke akkurat vanskelig å se hvor Just Cause fikk inspirasjon fra. Endret 30. desember 2015 av Schreiber Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Det er som andre har påpeikt litt avhengig av kva som ein definerer som spel-klassikere, og kva som er hensikta med å spele dei aktuelle spela. Det er heller ikkje alle spel som har ei så sterk historie at det er heilt nødvendig å ha fullført spelet, enkelte spel er spel som det strengt tatt held at du har prøvd. Slik som f.eks. Transport Tycoon og Civilization, dette er spel som alle burde ha prøvd, men det er ikkje nødvendig å ha brukt 100 vis av timar på dei (slik som enkelte av oss har gjort gjennom vår ungdom). Akkurat i dag så vil eg nevne spel som Fallout, Warcraft, Call og Duty, Wolfenstein, Doom, Duke Nukem 3d, Civilization, Tomb Raider, Minecraft, Metal Gear Solid, osv. Ikkje nødvendigvis for at dei nødvendigvis er så veldig gode spel, men fordi mange av disse spela enten har forma dagens populærkultur eller har fått nylanseringar dei siste to åra. Dette er derfor spel som du bør ha i det minste grunnleggande kjennskap til for å forstå dagens spelkultur. Går du lenger bakover i tid så vil det sjølvsagt være fleire spel som blir aktuelle. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Warcraft 2, for musikk i verdensklasse, ikke bare sammenlignet med spillmusikk. No One Lives Forever 2, fordi, tja. 1 Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Ikke enig, spiller, doom, Duke nukem 3d og shadow warrior den dag i dag.Spiller også spill som star trek elite force (som bruker quake 3 motoren)Før pleide jeg å runne delta force 1 en gang i året. Men mista disken, nå er spillet på steam så den tradisjonen skal taes opp igjen. Folk er selvsagt forskjellige, men her handler jo diskusjonen om uprøvde spill. Det skiller seg fra nostalgi-tripper med barndomsfavoritter. Er spillet eldre enn spilleren blir det enda verre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå