Moskus Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Originalt postet her, men Morgens mente det fortjente sin egen tråd.Organisering og sortering av devicerFor dem som har drevet med dette lenge, og da mener jeg betydelig lenger enn meg, så er "Floor"/"Rooms" fordelingen den absolutt anbefalte, fordi den er skalerbar i alle bauger og kanter, og håndterer (stort sett) alle enheter du måtte ha. Jeg bruker nå selv denne, etter forsøk på flere andre systemer. Husk at dette skal være robust og skal vare i flere år, og dermed må logikken være tydelig for deg i 2023 også. Tenk hvis du bygger ut i samme rate frem til 2023 som du gjør nå? Hvordan ser det da ut?Så derfor kjører jeg et forholdsvis strikt system. Alt av lys, temperatur og varmestyring sorteres på "Etasje" og "Rom". Alle rom har f.eks. "Taklys" og "Temperatur". Det gjør det lettere å finne device'n jeg er ute etter. Så lenge du vet hvor den er plassert, så finner du den raskt. Jeg sorterer alltid på "Name", Ascending.Hvis det er flere enheter med samme funksjon, så settes det en prefiks bak, f.eks. "Rullegardin, vindu", "Rullegardin, dør", "Lameller, stort vindu", "Lameller, lite vindu", og så videre.Audio-video devicer har jeg sortert ut under Media, og selv om f.eks. en TV eller en Squeezebox fysisk står i et rom og dermed strengt tatt heller burde ha en etasje- og rom-benevnelse, ble det så mange devicer i lista at det til slutt ble vanskelig å finne de funksjonene som det oftest er aktuelt å styre. Media-devicer står for ca. 250 av mine 800 devicer, så det er mange av dem.Det er også en grunn til at jeg skjuler totalt uinteressant informasjon. For en ovn kan det være nyttig å vite hvor mange Watt den trekker eller totalt kWh for å ha kontroll på forbruket, men for en lyspære er det uinteressant. Derfor skjuler jeg alt slikt (f.eks. "Amperes", "Volts", "Power Factor", etc), spesielt for enheter som ikke har nytte for det.Her er et kort sammendrag over mine Floors/Rooms: 0. etg (kjeller) Bad Gang Kjellerstue Matbod Vaskerom Verksted 1. etg Bad Gang Kjokken Sikringskap (for strømmåling) Stue Toalett 2. etg Gang Gjesterom LH-rom Loft NM-rom Soverom Counters-Timers Diverse Arduino Plugin Fitbit IFTTT Jul Wireless (for RFXCOM-dingser, f.eks. brytere) Z-Wave (diverse noder for testing) Media [UPnP server og avspillere] Global Cache Harmony Hubs HDMI matrix Logitech Media Server SCSIP SqueezeBox Xbox Settings Hardware Options Status Ute Bod Gressklipper Ute (deriblant utelys) Vanning Vær Værmelding Ellers bruker også jeg en herlig blanding av norsk og engelsk. Det plager meg litt at jeg ikke har klart å bestemme meg, men det er nå en gang slik at enkelte dingser er lettere å navngi på norsk enn engelsk, og motsatt for andre. 2 Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Dersom dere ønsker å bruke Tale-styring fra HS3 så må dere unngå ÆØÅ som Device navn. Systemet friker helt ut når den skal bygge ordlistene. Om den takler det i Floor/Room hukser jeg ikke helt men TROR den IKKE gjør det. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2016 Nei, det stemmer. Derfor heter kjøkkenet hos oss "kjokken" (bare sjekk i lista). Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2016 Hva med vÆrmelding?Det er ingenting i "Værmelding" som skal skrus på via tale. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Litt off-topic, men hva bruker dere talestyring mot? Snakker dere i en fastmontert mikrofon, eller til telefonen? Kan det være et alternativ og bruke Android som hjerne for mikrofon input? Da den forstår Norsk (med æøå) veldig godt.. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 (endret) Hva med vÆrmelding?Det er ingenting i "Værmelding" som skal skrus på via tale. Hm Det er mulig jeg husker feil, men jeg mente at ALL talegjenkjenning gikk i dass om bare EN Device hadde ÆØÅ uansett om den hadde Voice Command skrudd på eller ikke. EDIT: Ja Merko det er Off-topic lag en tråd med "Tale" Endret 4. januar 2016 av Fermate Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2016 Hva med vÆrmelding?Det er ingenting i "Værmelding" som skal skrus på via tale. Hm Det er mulig jeg husker feil, men jeg mente at ALL talegjenkjenning gikk i dass om bare EN Device hadde ÆØÅ uansett om den hadde Voice Command skrudd på eller ikke. Det var muligens slik i HS2, iallfall... Lenke til kommentar
tonheim Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Holder på å bygge opp min Organisering.... Men jeg lurer på om hvor man Behandler/administrerer/manage Floors og Rooms? Vet jeg kan forandre på hver device eller alle, og jeg kan legge til Nye. Men er det ikke noen plass man kan administrere dette? F.eks. slette og bygge opp Organiseringen i stedet for å måtte knote med dette på en Device. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 10. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2016 Du kan huke av checkboxen helt til venstre, og så velge en handling i nedtrekksboksen helst øverst til venstre etterpå. Lenke til kommentar
tonheim Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Du kan huke av checkboxen helt til venstre, og så velge en handling i nedtrekksboksen helst øverst til venstre etterpå. Det jeg lurte på var om de alternativene jeg får opp (tidligere definerte Floors eller Rooms), kan de slettes eller endres navn på? Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Nei, men de slettes når de er tomme. Så hvis du velger alle av f.eks "Stue" og flytter de til en ny kalt "Living Room" så får du gjort det du ønsker. Lenke til kommentar
tonheim Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Nei, men de slettes når de er tomme. Så hvis du velger alle av f.eks "Stue" og flytter de til en ny kalt "Living Room" så får du gjort det du ønsker. Takk. Lenke til kommentar
Doffen jr. Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Litt off-topic, men hva bruker dere talestyring mot? Snakker dere i en fastmontert mikrofon, eller til telefonen? Kan det være et alternativ og bruke Android som hjerne for mikrofon input? Da den forstår Norsk (med æøå) veldig godt.. Min Android telefon forstår ikke norsk tale. Hva må jeg installere for å få kunne styre den med norsk tale? (Jeg har en Samsung Note 2 med Androidversjon 4.4.2). Lenke til kommentar
Merko Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Litt off-topic, men hva bruker dere talestyring mot? Snakker dere i en fastmontert mikrofon, eller til telefonen? Kan det være et alternativ og bruke Android som hjerne for mikrofon input? Da den forstår Norsk (med æøå) veldig godt.. Min Android telefon forstår ikke norsk tale. Hva må jeg installere for å få kunne styre den med norsk tale? (Jeg har en Samsung Note 2 med Androidversjon 4.4.2). Se om du kan installere "Google nå" eller "Google Now" på playstore. er iallefall den som kan fange det opp. usikker om det vil fungere på din tlf men er jo verdt et forsøk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå