Gå til innhold

Hjelp til å bygge en gaming pc/ 8k pris.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt greit å ha meninger om hvilket kabinett som er finest. Jeg har hatt mange kabinetter*, og vil si at det generelt sett bare er viktig at det oppfyller kravene dine. Ellers er det helt opp til deg, selv om jeg mener Omnithunder tilbyr en veldig god pakke med noen bedre komponenter.

Om ikke annet kan en alltids bytte kabinett senere. Det er ikke så komplisert når du bruker "kun" vanlige kjølere. Bare strømforsyningen da som er litt kjedelig å strekke kabler til på nytt igjen.

*LVL10GT, RV01, HAF XB, C70, 650D, 600T, S340, Cosmos II, Switch 810, FT03, Define R3, sannsynlig flere jeg glemmer...

Jeg har ombestemt meg og skal vurdere det, men funker viften med i5 prosesseor? Det står at den er for fjerdegrads Intelprossesor. Trodde ikke det hadde noe og si?

To tilleggs spørsmål; er det eneste på psu dom betyr noe watt eller er det andre ting som må matche?

Kan du også linke ett enda bedre grafikk kort, som passer til lista di? Du har sikkert andre preferanser på oppgradering, men jeg vil bare se og sammenligne(hvertfall for øyeblikket) 970/980 eller 380, altså ikke helt overpriset

Lenke til kommentar

Husk også at skjermer som støtter FreeSync (AMD) er rimeligere enn skjermer som støtter G-Sync (Nvidia).

Hva du tenker på nå? Monitor pris? Blir det biligere med amd prosessor?

I tillegg til at R9 380X er noe kraftigere enn GTX 960, så er skjermer som støtter FreeSync rimeligere enn G-Sync skjermer. Totalt sett blir det rimeligere med AMD skjermkort, dersom du senere ønsker å kjøpe en egen gamingskjerm.

Lenke til kommentar

Husk også at skjermer som støtter FreeSync (AMD) er rimeligere enn skjermer som støtter G-Sync (Nvidia).

I tillegg til at R9 380X er noe kraftigere enn GTX 960, så er skjermer som støtter FreeSync rimeligere enn G-Sync skjermer. Totalt sett blir det rimeligere med AMD skjermkort, dersom du senere ønsker å kjøpe en egen gamingskjerm.
Åja, tusen takk for tipset, hadde tenkt og kjøpe egen gaming skjerm senere ja.

Men betyr dette at jeg ikke bare kan bruke tv'en? Må de støtte free-sync eller G sync?

Lenke til kommentar

Åja, tusen takk for tipset, hadde tenkt og kjøpe egen gaming skjerm senere ja.

Men betyr dette at jeg ikke bare kan bruke tv'en? Må de støtte free-sync eller G sync?

Du kan bruke en hvilken som helst skjerm, men du vil da ikke dra nytte av fordelene "sync-teknologien" gir.

Lenke til kommentar

Jeg har ombestemt meg og skal vurdere det, men funker viften med i5 prosesseor? Det står at den er for fjerdegrads Intelprossesor. Trodde ikke det hadde noe og si?

To tilleggs spørsmål; er det eneste på psu dom betyr noe watt eller er det andre ting som må matche?

Kan du også linke ett enda bedre grafikk kort, som passer til lista di? Du har sikkert andre preferanser på oppgradering, men jeg vil bare se og sammenligne(hvertfall for øyeblikket) 970/980 eller 380, altså ikke helt overpriset

Beklagelig nok har mange steder sluttet å gidde føre hvilke greier CPU kjølere er kompatibel med noe effektivt, fordi det forandrer seg ytterlig sjeldent. Intels 2000, 3000, 4000 og 6000 serie bruker samme monteringen for kjølere, så en kjøler som passer med min eldre 2500k passer også med en 4690k eller 6600k for eksempel.

Når det angår strømforsyninger må jeg nok bryte dette ned for leselighet for ikke rote meg selv ut i skauen.

Antall watt

På strømforsyninger er det hovedsaklig et regnestykke du må gå over:

- Hvor mye krever prosessoren min? 

En 4690k mener de at krever 88 watt. Ved overklokking går denne mengden opp noe.

Hvor mye krever skjermkortet?

Hovedkortet forsyner 75 watt til skjermkortet. Hvis skjermkortet har en 6 pin kontakt drar den 75 watt fra den også. Når det er en 8 pin drar den opp til 150 watt fra den kontakten. For GTX 960 skjermkortet jeg linket er det 150 watt sammenlagt, for 380X kortet er det 225 watt.

Mao blir mengden watt du trenger noe ala:

- 4690k + 960 = 88w + 150w = 238w

- 4690k + 380x = 88w + 225w = 313w

Med det sagt? Det er mer i maskina som trenger strøm, men det er for lite til å regne vettugt på, og strømforsyninger opererer mest effektivt ved visse mengder bruk, typisk nærmere 50%. Enkleste løsning? Vi dobler det opp.

Kort og godt: 650 watt er det du sikter etter. Over det ala 750w eller 850w er også fint.

Hva ellers å vurdere?

Strømforsyninger har en del annet, men det du evt burde fokusere på er følgende:

- Har den rette kontakter?

Som jeg selv vandret inn i en feil på tidligere har ikke alle strømforsyninger kontakter til å gi skjermkort strøm. Fleste skjermkort brukere er interessert i bruker en til to PCIE 6 pin kontakt, eller PCIE 6+2 pin kontakt kombinert med en PCIE 6 pin kontakt. Mangler strømforsyningen du ser på disse kan du nok glemme den lett.

Du vil også trenge nok SATA kabler til å gi strøm til dine harddisker. I listene så langt er det bare en SSD, men om du liker å hamstre data og trenger mange snurredisker blir det fort mange av disse kontaktene.

- Er den god/på lista?

Det er mange strømforsyninger som vil dukke opp som er dritt uavhengig av effektivitet og antall kontakter, etc. Så en videoreviewer omtrent sprengte en strømforsyning med god effektivitet og høy watt. Hvis du finner en strømforsyning må du nok bare søke etter reviews fra steder som hardocp, techpowerup og lignende, eller ta en titt på mange forumers store "suger denne strømforsyningen?" lister.

- Hvor effektiv er strømforsyningen?

Ikke gidd å vurdere effektiviteten med mindre du sitter med to ellers identiske strømforsyninger. Men hvis du sitter i den båten er det greit at den yter litt bedre.

Lenke til kommentar

Beklagelig nok har mange steder sluttet å gidde føre hvilke greier CPU kjølere er kompatibel med noe effektivt, fordi det forandrer seg ytterlig sjeldent. Intels 2000, 3000, 4000 og 6000 serie bruker samme monteringen for kjølere, så en kjøler som passer med min eldre 2500k passer også med en 4690k eller 6600k for eksempel.

Når det angår strømforsyninger må jeg nok bryte dette ned for leselighet for ikke rote meg selv ut i skauen.

Antall watt

På strømforsyninger er det hovedsaklig et regnestykke du må gå over:

- Hvor mye krever prosessoren min?

En 4690k mener de at krever 88 watt. Ved overklokking går denne mengden opp noe.

- Hvor mye krever skjermkortet?

Hovedkortet forsyner 75 watt til skjermkortet. Hvis skjermkortet har en 6 pin kontakt drar den 75 watt fra den også. Når det er en 8 pin drar den opp til 150 watt fra den kontakten. For GTX 960 skjermkortet jeg linket er det 150 watt sammenlagt, for 380X kortet er det 225 watt.

Mao blir mengden watt du trenger noe ala:

- 4690k + 960 = 88w + 150w = 238w

- 4690k + 380x = 88w + 225w = 313w

Med det sagt? Det er mer i maskina som trenger strøm, men det er for lite til å regne vettugt på, og strømforsyninger opererer mest effektivt ved visse mengder bruk, typisk nærmere 50%. Enkleste løsning? Vi dobler det opp.

Kort og godt: 650 watt er det du sikter etter. Over det ala 750w eller 850w er også fint.

Hva ellers å vurdere?

Strømforsyninger har en del annet, men det du evt burde fokusere på er følgende:

- Har den rette kontakter?

Som jeg selv vandret inn i en feil på tidligere har ikke alle strømforsyninger kontakter til å gi skjermkort strøm. Fleste skjermkort brukere er interessert i bruker en til to PCIE 6 pin kontakt, eller PCIE 6+2 pin kontakt kombinert med en PCIE 6 pin kontakt. Mangler strømforsyningen du ser på disse kan du nok glemme den lett.

Du vil også trenge nok SATA kabler til å gi strøm til dine harddisker. I listene så langt er det bare en SSD, men om du liker å hamstre data og trenger mange snurredisker blir det fort mange av disse kontaktene.

- Er den god/på lista?

Det er mange strømforsyninger som vil dukke opp som er dritt uavhengig av effektivitet og antall kontakter, etc. Så en videoreviewer omtrent sprengte en strømforsyning med god effektivitet og høy watt. Hvis du finner en strømforsyning må du nok bare søke etter reviews fra steder som hardocp, techpowerup og lignende, eller ta en titt på mange forumers store "suger denne strømforsyningen?" lister.

- Hvor effektiv er strømforsyningen?

Ikke gidd å vurdere effektiviteten med mindre du sitter med to ellers identiske strømforsyninger. Men hvis du sitter i den båten er det greit at den yter litt bedre.

Vet du om en bang for the buck psu på 750w da?

Lenke til kommentar

Kort og godt er ikke det norske markedet for strømforsyninger noe som imponerer meg akkurat nå. Prisene er litt overalt. Per nå vil jeg påstå at den EVGA strømforsyningen jeg og Omni har nevnt (bare forskjellige versjoner av samme) er blant de mer idylliske valgene en står med.

Det er notert! Kunne du ta en titt på skjermkortet som jeg linket over det lange innlegget om psu som du skrev.
Lenke til kommentar

Skjermkortet vil nok passe, men jeg er usikker hva du tenker. Blir det ikke en 1200 kr ekstra omtrent?

Jo egentlig, men ikke hvis du får kjøpt den av noen andre biligere ;)

Men hva tenker du om et så dyrt kort sammen med komponenter for en biligere klasse?

Lenke til kommentar

Hvis du kan få plass til det skjermkortet i lag med resten av delene jeg og/eller Omni foreslo er det ikke snakk om billigere klasse lengre. I de listene vi hamret ut var det stort sett skjermkort, lagringsplass og minne som evt oppgraderes. :)

Mao hvis du kan få tak i kortet i lag med resten av de komponentene har du egentlig en veldig god maskin for pengene.

Lenke til kommentar

Hvis du kan få plass til det skjermkortet i lag med resten av delene jeg og/eller Omni foreslo er det ikke snakk om billigere klasse lengre. I de listene vi hamret ut var det stort sett skjermkort, lagringsplass og minne som evt oppgraderes. :)

Mao hvis du kan få tak i kortet i lag med resten av de komponentene har du egentlig en veldig god maskin for pengene.

Mener du at det er en risiko for at det blir for trangt i casen for skjermkortet?
Lenke til kommentar

Nope. Det er veldig usannsynlig.

Har fått tilbud om denne for samme pris: https://www.komplett.no/product/824861/datautstyr/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb#

Jeg har sett på reviews og sammenligninger av begge og kommet fram til at jeg vil ha MSI kortet(bare fordi jeg får de for samme pris)

Vet du om det passer inn i buildene? Tror den trenger 6 & 8 pins(?)

Lenke til kommentar

Nope. Det er veldig usannsynlig.

Har fått tilbud om denne for samme pris: https://www.komplett.no/product/824861/datautstyr/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb#

Jeg har sett på reviews og sammenligninger av begge og kommet fram til at jeg vil ha MSI kortet(bare fordi jeg får de for samme pris)

Vet du om det passer inn i buildene? Tror den trenger 6 & 8 pins(?)

Kortet passer, og det trenger en 6-pins og en 8-pins strømkontakt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...