Gå til innhold

Jobb i USA

yper

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en ivrig 18år gammel gutt med en stor drøm om USA!

Er ferdig på skolen til sommeren og vil flytte til USA (spesielt Los Angeles) for kort eller langtidsoppholdelse. Av denne grunn trenger jeg en jobb.. Mine interesser er blant annet Sport (inkluderer amerikansk fotball), musikk, herremote og teknologi. Det største ønsket er egentlig å jobbe for en av de store norske mediene som vg og dagbladet. 
Noen kan hjelpe meg med hvordan jeg kan gå fram for å nå mitt mål?
Blir dette umulig (i forhold til visum og klassifisering til jobb)? 

På forhånd takk for hjelpen!! :D 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er relativt vanskelig, men "seasonal workers" skjer gjennom en egen ordning, og om jeg ikke husker feil så skal det være uproblematisk å få dette godkjent med mindre man søker innenfor agrikultur. Visumet heter H-2B.

http://www.uscis.gov/working-united-states/temporary-workers/h-2b-non-agricultural-workers/h-2b-temporary-non-agricultural-workers

Edit: Dette er uansett ikke noe du ordner. Søk etter "seasonal work" i statene, så ordner arbeidgiver alt det andre. Jeg vet at f.eks Disney World liker å ta inn nordmenn i slike ordninger.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hmm... Seasonal work kan vell kanskje være en mulighet, vil dette si ca. 3 måneder? Er det evt lurt å studere i USA? Er det enklere å få statsborgerskap da? Eller kan det være like greit å ta utdanningen i Norge? Litt av grunnen til at jeg ønsker å reise til USA er engelsken. Har aldri vært så veldig god i språk, går ut med en 4'er i engelsk som jeg selv mener må ha vært en 4- (nesten 3). Jeg forstår språket helt fint, men sliter litt med å formulere meg. Husker ikke ord og setningsoppbygging og bøying blir ofte litt fomlete lagt frem. Tror dere dette kommer seg ide jeg kommer i gang med pratingen der borte?

Håper linken Valdres sendte var veldig overdreven ;)

Takk for alle svarene!!

Lenke til kommentar

Statsborgerskap er et annet kapittel. Som nevnt i min første post så er det urealistisk å få statsborgerskap og oppholdstillatelse uten attraktiv kompetanse eller relasjoner.

Linken er ikke overdrevet, men du trenger ikke å bry deg om det om du bare vil jobbe litt, studere, eller ha et lengre men midlertidig opphold i USA.

Lenke til kommentar

Okei, har du peiling på hvor lenge jeg kan oppholde meg uten statsborgerskap? Jeg har lyst å jobbe etter studiene i et par år før jeg returnerer til Norge. Viss jeg liker meg veldig godt så ser jeg ikke bort ifra at jeg blir der borte til "the end". Er det mulig? Er det enklere å få greencard når man allerede har studie- arbeidsvisum?

Lenke til kommentar
yper, den 30 Des 2015 - 20:16, sa:

Okei, har du peiling på hvor lenge jeg kan oppholde meg uten statsborgerskap? Jeg har lyst å jobbe etter studiene i et par år før jeg returnerer til Norge. Viss jeg liker meg veldig godt så ser jeg ikke bort ifra at jeg blir der borte til "the end". Er det mulig? Er det enklere å få greencard når man allerede har studie- arbeidsvisum?

Så hva har du egentlig flink til (og lyst til) å arbeide med?

Hva er det du kan gjøre som amerikanske  statsborgere ikke kan?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det høres ut som du har gått i den klassiske fella og sett litt for mye på film? I motsetning til hvilket glansbilde du måtte ha av USA (og det kommer fra meg som virkelig liker landet) så er arbeidsmarkedet ganske mye tøffere der borte enn det du kanskje ser for deg, selvsagt avhengig av hvilken jobb du tar, men en lavtlønt jobb i USA tror jeg ville lengta fort tilbake til Norge!

Jeg ville heller anbefalt deg å tenke på en utdanning, innen noe som du liker, hvor du har utvekslingsmuligheter til å gå ett år eller mer på skole der borte. Det kan være en mye bedre døråpner, og så kan du finne ut om det er noe å satse videre på..

Lenke til kommentar

jeg har tenkt mye på utdanning i USA, men er usikker på om engelsken min strekker til... Jeg føler at jeg i muntlig ligger greit an, mens jeg er litt mer nervøs for det å skrive mange siders oppgaver på engelsk. i første omgang tenkte jeg egentlig på dette som et slags ¨friår¨ der jeg kan oppleve en ny kultur og gjøre det jeg har drømt om :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

jeg har tenkt mye på utdanning i USA, men er usikker på om engelsken min strekker til... Jeg føler at jeg i muntlig ligger greit an, mens jeg er litt mer nervøs for det å skrive mange siders oppgaver på engelsk. i første omgang tenkte jeg egentlig på dette som et slags ¨friår¨ der jeg kan oppleve en ny kultur og gjøre det jeg har drømt om :)

Dette er altså ikke for å trekke jante loven nedover øra dine, hvis dette virkelig er drømmen din, så kjør på, gjør det. Men å bare dra til USA, med en plan av en lavtlønt jobb (som er alternativet ditt uten noen utdanning), så tror jeg ikke drømmen din blir helt som forventet.

Da ville jeg selv heller valgt en annen "setting" enn vanlig jobb, f.eks skole eller Disney som flere har nevnt. Det er jo sånn sett mye lettere å treffe folk og å bli en del av kulturen enn om du er på egenhånd.

Og at du ikke kan så godt engelsk? Er ikke USA nettopp en ypperlig mulighet til å bli bedre i Engelsk da?

Lenke til kommentar

Har vurdert dette også, men har egentlig lyst å flytte til LA.. 

Disneyland ligger rimelig nærme LA

En annen ting du kan gjøre er å få deg en jobb som "frivillig" på et hostel. Da tjener du ikke all verden men du får bo gratis. Dette kunne du gjort i 3 måneder bare som turist, og da trenger du bare ESTA. 

Jeg fikk tilbud om dette i LA. Du jobber 20 timer i uken, da får du dekt oppholdet, samt to måltider. Arbeider du utover disse 20 timene tjener du $8 i timen. Det du må gjøre kan være å sitte i resepsjonen, kjapp vask på rom, hjelpe til med diverse arrangement som hostele har, feks bordtennisturnering, vinsmaking eller ta med en gjeng på nattklubb i LA med limo å greier, ganske kult!

Nå var dette tilfelle ved ett spesifikt hostel, men de aller fleste hosteler tilbyr noe lignende. 

Da får du bodd i USA i 3 måneder uten at det koster deg mer enn en tur/retur-billett. Det er jo også en fin mulighet til å "få en fot innom døren", ved å oppsøke potensielle arbeidsgivere for lengre opphold, men det tror jeg ikke du skal håpe så alt for mye på hvis du ikke har høyere utdanning. 

Endret av Tanner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...