Superparanoid Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Er dette samme objektiv? http://www.japanphoto.no/sigma-150-600mm-sport-os-hsm-canon#.VoMiNBXhCHs http://www.turascandinavia.com/nb/category/photo-video/lenses-accessories/300305 For meg virker de veldig like, men de har forskjellig leverandørnr og vekt og størrelse ser ikke ut til å være helt det samme. Hva er i så fall forskjell på disse, og hvilken er å anbefale til natur / fuglefotografering? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Dette er samme objektiv De to nye 150-600'ene fra Sigma er: 150-600 S (Sport) - dyrere, bedre værtetting 150-600 C (Contemporary) - billig, mye for pengene Den litt eldre 150-600'en hadde mye eksemplarvariasjon, og kunne ikke justeres så godt - de to nye kan justeres via Sigma USB Dock. Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 (endret) Som Trondster skriver, samme objektiv. Og Sigmas dyreste, beste og tyngste variant. Hvor mye bedre det er enn 150-600 C (Contemporary) har jeg ikke sett noen som har testet nøyaktig. Vurderer du 150-600 C (Contemporary) kan du også sjekke Tamron 150-600 som ligger i samme prisområde (rundt 10 000). Edit: Ser Japan Photo har tilbud på 150-600 C (Contemporary) til ca 8000 i øyeblikket. Endret 30. desember 2015 av se# Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 30. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2015 Takk for tilbakemeldinger. Jeg er blitt kresen på bildekvalitet og benytter for det meste fastoptikk i dag. Men har ikke mer enn 300mm + converter 1.4. Det blir imidlertid ofte litt i korteste laget til fuglefotografering. Skulle helst hatt et lyssterkt 500mm objektiv, men det blir i overkant kostbart på nåværende tidspunkt. Dere som har erfaring med 150-600mm til Sigma, tror dere jeg kommer til å bli misfornøyd med en slik investering? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å gå for dyreste variant, men hvis noen har erfaring med Contemporary utgaven, hadde det vært interessant å høre erfaringer. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Her er noen bilder jeg tok med C-utgaven: https://www.flickr.com/photos/kjetilkvalo/albums/72157662077173876 Det første var tatt inni en barskog i noe utfordrende lys, på rundtomkring 9meter. De to neste av rødstrupen ble tatt i greit lys, og har betydelig bedre kvalitet, men det er også tatt på kortere avstand, ca 5 meter. Resten av bildene der, med blåmeisen, ble tatt på 3-4 meter i sollys, og da blir bildene fantastiske (zoom inn for detaljene). Dette illustrerer virkelig hvor avhengig denne linsen er av godt lys. Hvis det er grått, overskyet vær, så må man raskt opp på høyere iso-tall. Bortsett fra lysåpningen (som er den samme på de to sigma linsene?), er kvaliteten ypperlig på bildene. Som amatør, så er C-utgaven perfekt for meg. Og dessuten betydelig lettere. Men toppmodellen skal vel være værtettet og har kanskje ørlite bedre skarphet på 600mm? Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 30. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2015 Takk for bildelinken, Axefjord. Blåmeis bildene var slettes ikke verst. Hvis bildekvaliteten er like bra på den rimeligste, er valget ikke like opplagt lenger. Kjekt med værtetting så klart, men hvis det ikke er noe annet enn det og vekt som skiller de, er det helt greit å spare noen lapper også. Hva slags kamera bruker du forresten? Ellers noen som vet om det faktisk er forskjell på bildekvaliteten på Sport og Contempoary? Lenke til kommentar
tow Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Er det ikke en annen optisk konstruksjon, med flere elementer i flere grupper, og større filterdiameter? Rett og slett et helt annet objektiv? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Sport og Contemporary - forskjellen skal være byggekvalitet og autofokus. Har du et skikkelig, skikkelig godt eksemplar skal du visstnok kunne få like god bildekvalitet som på de to nye, men de færreste av de gamle er så gode som C og S-versjonene. http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-150-600mm-f-5-6.3-DG-OS-HSM-Contemporary-Lens.aspx http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-150-600mm-f-5-6.3-DG-OS-HSM-Sports-Lens.aspx Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Skulle helst hatt et lyssterkt 500mm objektiv, men det blir i overkant kostbart på nåværende tidspunkt. Dere som har erfaring med 150-600mm til Sigma, tror dere jeg kommer til å bli misfornøyd med en slik investering? Fra det lille jeg har sett og prøvd kan jeg ikke se for meg annet enn at Sigma-objektivet burde gi gode resultater. Trikset er å aldri prøve de store og hvite, for med disse som referanseramme blir alt annet ganske skuffende – uten at hverken Sigma eller Tamron bør omtales som dårlige av den grunn. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 Takk for bildelinken, Axefjord. Blåmeis bildene var slettes ikke verst. Hvis bildekvaliteten er like bra på den rimeligste, er valget ikke like opplagt lenger. Kjekt med værtetting så klart, men hvis det ikke er noe annet enn det og vekt som skiller de, er det helt greit å spare noen lapper også. Hva slags kamera bruker du forresten? Canon 60d, med filene tatt i raw-format og prosessert i lightroom. Jeg tipper det kanskje også er forskjell i bokeh på linsene? Siden sport har flere elementer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå