Blårød x Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Hei, trenger noen veldig gode råd og tips på hva jeg kan gjøre i denne saken. Kort om saken: vraket en bil for ca. 6 måneder siden og trodde at alt gikk greit, i ettertid har det vist seg at autopassbrikken som var festet i denne bilen mest sannsynlig er blitt fjernet og brukt videre slik at jeg mottar regninger for bompasseringer! Detter er meldt i fra til bompengeselskapet og de sa at de hadde "slettet" data, men tydeligvis er det noe som skurrer veldig her for har fått regninger for denne måneden!.Jeg er fullstendig oppgitt og helt målløs over at folk er så inkompetente og ikke klarer å ordne opp i noe, jeg må i samme setning advare dere sterkt mot å bruke Torgers skraphandel og gjennvinnig AS i sandefjord, det var der jeg vraket bilen. Vil ikke beskylde noen unødig, men mistanken mot dem er veldig sterkt i og med at autopassbrikken ikke ble ødelagt i vrakingen, men brukt videre i en annen bil. Jeg har forhåndsbetaling, så bompengeselskapet har trukket meg flere ganger for passeringer siden sommer, de påstår videre at jeg må dekke tapet for de første månedene, hva synes dere, burde jeg ta opp kampen med dem for å få tilbake de pengene og hvordan kan jeg være helt 100 % sikker på at dette marerittet ikke fortsetter? De klarer tydeligvis ikke å "fange" gjerningspersonen, jeg vurderer nesten å levere inn en politanmeldelse. Er det flere andre der ute som har opplevd noen liknende? Takker for all råd og tips!!! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Tapet frem til du meldte fra til bomselskapet må du nok regne med å ta på egen kappe. Du skulle sagt opp abonnementet når du ikke lenger hadde behov for det. Brikka er ditt ansvar, ikke høgger eller bomselskap. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Skal ikke brikke matche regnr på bilen? isåfall så skal det være et bildebevis et sted? Lenke til kommentar
Blårød x Skrevet 30. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2015 Tapet frem til du meldte fra til bomselskapet må du nok regne med å ta på egen kappe.Du skulle sagt opp abonnementet når du ikke lenger hadde behov for det.Brikka er ditt ansvar, ikke høgger eller bomselskap. Har meldt ifra til bompengeselskapet siden jeg oppdaget dette, men regningene fortsetter å komme. Er da ikke mitt ansvar at de ikke klarer å stoppe abonnementet? Lenke til kommentar
Blårød x Skrevet 30. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2015 Tapet frem til du meldte fra til bomselskapet må du nok regne med å ta på egen kappe.Du skulle sagt opp abonnementet når du ikke lenger hadde behov for det.Brikka er ditt ansvar, ikke høgger eller bomselskap. Og en ting til, er da ingen rett i å fjerne en autopassbrikke og bruke den videre, er man proff og jobber med å vrake biler så skal alt i hele bilen vrakes/destrueres! Dette viser bare hvor lett det er å fjerne og misbruke brikken, spesielt når bompengeselskapene ikke sletter data fra brikken eller gidder å ta ordentlig ansvar. Kan umulig ta dem seriøst når jeg har meldt ifra, de har gitt tilbakemedling at alt skal være i orden og drt hele viser seg at det er langt ifra sannheten, hadde du likt det hvis det var du som måtte betale for en persons bompasseringer??? Tror ikke det nei! Lenke til kommentar
Blårød x Skrevet 30. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2015 Skal ikke brikke matche regnr på bilen? isåfall så skal det være et bildebevis et sted? Nei, tror ikke det. Det er slik at hvis brikken er ugyldig, så tar de bilde av skiltet. Regningen vil dermed falle på bilskiltets eier. Brikken trenger derfor ikke å matche skiltet, så sånn sett er det mulig å fjerne en brikke fra en bil og feste det i en annen bil og denne bilen kjører "lovlig" gjennom bommen. 2 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Om ikke jeg husker feil så skal du sende brikken til bom selskapet, jeg gjorde det da jeg fikk ny. 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Støtter også at du ikke burde bli belastet for det etter at du sa ifra om dette så lenge du var tydelig med intensjonene til at du tok kontakt. Det er deres ansvar å deaktivere brikken når du gir beskjed, men det er også ditt ansvar å oppbevare brikken trygt, selv om du glemte å ta den ut før du vraket bilen. 2 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Etter at du meldte brikken på avveie så skal du ikke betale mer. Forhåpentligvis har du gjort dette skriftlig over e-post slik at du kan referere til dette nå i etterkant. I perioden mellom vraking og din melding til bomselskapet må du betale selv. Sammenlign det med å miste bankkortet og ikke melde ifra med en gang. Skal banken dekke kjøp som personen som fant kortet har gjort fram til du meldte om tapet? Angående om å sende brikke i retur så trenger man ikke det, men da får man heller ikke depositumet man har lagt ut for brikken. Når brikken ikke lenger skal brukes med bilen skal det vanligvis meldes til selskapet. Det er uheldig at selskapet ikke greier å stoppe faktureringen når du sier ifra, men ellers så må man passe på eindelene sine selv, enda jeg kan skjønne at det kan være lett å glemme igjen brikka i vrakbilen. Høggere pleier dog vanligvis å minne folk om å ta ut brikka. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Og en ting til, er da ingen rett i å fjerne en autopassbrikke og bruke den videre, er man proff og jobber med å vrake biler så skal alt i hele bilen vrakes/destrueres! Ehh, normalen er at det plukkes deler av biler.. Ei brikke i bilen vil nok da også kunne bli plukket av hvis det er et sted med selvbetjening. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 Er ditt ansvar å plukke ut brikken før salg/vraking da den står i ditt navn og forhåpentligvis så vil dette være en lærepenge for neste gang du skal vrake/selge en bil Ikke nødvendigvis noen på høggeriet som bruker brikken så skylden må du ta selv (og regningen) 1 Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Brikken skal matche reg nmr. Husker en som var gjerrig og gikk inn på pcen og omregistrerte brikken før hver tur Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Er enig i at "Etter at du meldte brikken på avveie så skal du ikke betale mer." I perioden fra du vraket bilen til du oppdaget og meldte fra har du muligens et krav mot firmaet du leverte bilen til opphogging til. En profesjonell hogger bør ha rutiner for tilfeller som dette, hvis ikke er de ikke seriøse og vil ha et erstatnings ansvar. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Nå står det vel noe slik som "det er eiers ansvar å ta ut eventuelle verdisaker av vraket kjøretøy" hos de fleste hoggere, så der har de nok sikret seg. Hva hvis eier glemmer igjen bensinkort + kode (noe som dessverre ikke er unormalt at oppbevares i bilen), skal hoggeren være ansvarlig for bruk av dette også? Jeg har mine timer med plukking av deler på forskjellige hoggere. Og jeg har bl.a. funnet husnøkler (på nøkkelknippet til bilnøkkelen), medisin-resepter (med personnummer), bankkort+kode. Jeg leverte alt inn til hoggeren, men det er nok ikke alle som gjør dette. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Jeg tror TS har innsett feilen, så sier ikke mere. Hos autopass finner TS svaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå