Gå til innhold

Redde gammel stasjonær PC billig

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Nedenfor følger et lite resonnement fra meg. Det jeg lurer på, er om det er noen fallgruver jeg har oversett. Jeg anser bare meg selv som middels hardwarekyndig, så det ville være veldig kjipt å kjøpe nye komponenter for så å oppdage at ting ikke passer sammen.

Etter at mitt GTX 460 takket for seg har jeg grublet litt over mine videre valg når det gjelder hardware. Jeg hadde først tenkt å simpelthen kjøpe et nytt skjermkort, men siden PSUen nå er 8 år gammel (og etter hva jeg har lest helt elendig i utgangspunktet), og PCen også har andre problemer (plutselige reboots, HK som ikke passer helt i kabinettet ++) er jeg ikke komfortabel med å putte noe skjermkort av verdi i maskinen. Jeg tenker derfor det er best å skrape bort de verste delene og sette sammen noe litt nyere.

Min nåværende maskin kan oppsummeres slik:

• Skranglete Apevia X-plorer kabinett
  • Ukjent NorthQ PSU, påstås å yte 500w
  • MSI P31 Neo
  • Intel C2Q Q9500
  • 4GB DDR2 RAM
  • Nvidia GTS 250
  • 250GB OCZ-Trion SSD
  • 500GB + 2TB HDD

(Speccy-log i tekstformat)

Jeg tenker å bruke minst mulig penger for å få en stabil maskin igjen. Både RAM og CPU er oppgradert for få år siden og fungerer fint til mitt bruk, så jeg tenker å beholde disse og SSD/HDD. Jeg har satt sammen en liste over komponenter jeg vurderer å kjøpe:

• Hovedkort socket 775 (ASRock G31M-GS R2.0), 585kr
  • PSU (Corsair CX750M 750W), 798kr
  • Kabinett (Fractal Design Core 1100), 395kr

I tillegg tenker jeg å finne et skjermkort av typen GTX 660(ti)/670/760/770 eller tilsvarende på bruktmarkedet. Totalt ser jeg for meg å bruke litt i underkant av 3000kr på alt. Jeg liker også tanken på en maskin som er litt mindre i størrelse (derav micro ATX HK og minitower kabinett).

Høres dette ut som noe som ville funke? Alle råd og tilbakemeldinger godtas med takk :)

Endret av takeru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker maskinen til noe spill og 3D-oppgaver, derfor ønsker jeg litt mer futt enn mitt gamle GTX 460 når jeg først skal bruke penger. Fra tidligere har jeg gode erfaringer med kjøp av brukt GPU, så det vegrer jeg meg ikke noe for. Den gamle og dårlige strømforsyningen er min største bekymring, og det er derfor jeg tenker det ville være lurt å kjøpe PSU+HK+kabinett for å fremtidssikre maskinen.

Endret av takeru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...