Monigabi Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) Er det nokon som kjenner godt til Kant sin filosofi, og som kan rettleia meg i hans forhold til fenomenologien? Han levde før fenomenologien som omgrep vart utleia, og eg vil tru det er difor eg har vanskar med å finna samanhengen. Fenomenologisk tenking kan ein vel oppsummera med at fenomena rundt oss vert oppfatta subjektivt og dermed ulikt frå person til person, utifrå erfaringane ein har gjort seg tidlegare. Kant er også oppteken av av fenomena ikkje er objektive, men at dei må sjåast i lys av tid, rom og vissheit (forstanden). Er t.d. den fenomenologiske ståstaden til Løgstrup inspirert av Kant sitt syn på korleis ein oppfattar fenomen? Endret 29. desember 2015 av Monigabi Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) Jeg har ikke veldig peiling.Kant er opptatt av at vi mennesker observerer verden med vårt sanseapparat og at vi analyserer den med vår begrensede hjerne. Dette fører til at man ikke kan regne med at man kjenner den ontologiske verden fullt og helt – vi kjenner kun vårt bilde av den. Når vi systematiserer verden og tenker logisk om den, så sier ikke det noe om at verden er systematisk, eller logisk, det sier bare noe om oss mennesker. Endret 29. desember 2015 av Aiven Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Veldig mye av den moderne filosofien trekker på forskjellige deler av Kants filosofi. Dette inkluderer fenomenologien, men på en så overordnet måte at det blir vanskelig å si noe veldig presist. I alle fall om du ikke kan en del Kant og fenomenologi. Det siste kan jeg lite om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå